• Åskan

HJÄLP! Hur få 2-åring sova hela natten och själv?

Har en son på 1,5 år som krånglat med sömnen ända från födseln i stort sett. Vi har haft honom i spjälsäng, i vagn (när han var liten o det funkade ändå bäst då, men den växte han ju ur), men nu orkar vi inte mer, så vi lägger honom i vår säng från början på kvällen. Det innebär mest sömn för oss. En bra natt vaknar han bara en gång, men oftast vaknar han flera ggr o ibland får han välling också (eftersom han somnar om så lätt då). Har eg inget råd att ge, men om er son sover sämre i eget rum så skit i det då. Pratat med barnpsykolog o vissa barn mognar senare för att sova i eget rum (själv sov jag i föräldrarnas rum, dock i egen säng, tills jag var 5). Vi provade eget rum i 2 mån o ALDRIG har han vaknat så ofta! Nu tänker vi sätta en 90-säng bredvid vår säng så han åtminstone kanske kan sova där... Så fort han är bra från förkylningen (som varat i ca 6 mån). PUST!!!

• Åskan

Vi har lämnat bort 2 nätter allt som allt. El 3 förrsten. Mina föräldrar har varit med om 4 småbarn (jag o mina syskon alltså) o jag var tydligen HOPPLÖS o min bror var ännu värre. De inser att tar de honom så kommer de att få va vaken mkt på natten.

Konstigt nog har han dock faktiskt sovit bättre de nätter de har honom, ej varit vaken länge utan alltid somnat om om han känt att de varit där (han har legat i deras sängar bredvid dem då givetvis).

Vill också ha ett syskon (sambon kanske, men tycker att han är trött jämt o vill känna att han orkar först. Själv är jag rädd att han ska bli bekväm om sonen börjar sova o känna att ALDRIG MER VAKNÄTTER), men är rädd för att få en till unge som inte sover.

Svar på tråden HJÄLP! Hur få 2-åring sova hela natten och själv?