Svar på #29
Sweedie skrev 2008-03-12 09:27:26 följande:
om det är en dold avgift är det själfallet ej ok. om det klart och tydligt framgår i auktionsbeskrivningen är det helt ok! tradera tjänar ju på folk som inte tar ut fraktavgift! kolla ebay, där tar alla ut en liten avgift för packning och frakt. på så sätt kan man hålla lägre utrop ju! som köpare blir då totalsumman den samma om utropen hålls lägre. bara tradera som drar in mindre pengar på provision!det är ju ebay som äger tradera och med andra ord tjänar de en räjal hacka på svenska säljare som inte tar ut för emballage.
Om jag har utrop 1 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1 kr.
Om jag har utrop 5 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1 kr.
Om jag har utrop 10 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1 kr.
Om jag har utrop 20 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1.05 kr.
Om jag har utrop 50 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 2.62 kr.
Om jag har utrop 100 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 5,25 kr.
Om jag har utrop 100 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 10,50 kr.
För att tradera ska tjäna på det snackar vi högre utrops summor, dyrare varor.
Jag har sett auktioner där säljaren har utrop 1 kr och frakt och emballage 199 kr. Där ser ju jag att säljaren självklart tjänar på det och slipper en provision på 10.50 och får nu bara betala 1 kr i provision.
Men när det rör sig om emballageavgifter på 1-19 kr och ett utrop på 1 kr istället för 19 kr så blir ju provisionen densamma till tradera och den som tjänar på det är säljaren som får sin avgift till tradera betald av köparen.
Eller är jag ute och cyklar?