• denna där

Tradera emballageavgift

Nu har jag mängder om omröstningar på G till traderatråden. Alla får självklart rösta!

Vad tycker du som köpare om emballageavgifter/dolda avgifter när du handlar på tradera?

Livet är för kort för att levas dammfritt.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tradera emballageavgift
  • denna där

ah, med dolda avgifter menar jag att detta tillkommer efter auktionsavslut...Man får reda på de efter auktionsavslut...kanske har missuppfattat termen "dolda avgifter"...

Jag röstade Inte okej alls. Vägrar buda hos de som har emballageavgift.

• denna där
    Svar på #18
    Piaf skrev 2008-03-12 08:48:48 följande:
    Men varför lägger man inte in de kronorna i startpriset då, om det är någonting man ABSOLUT måste ha tillbaka ??
    Grejen är ju att det är så löjligt för inte är det emballage man betalar för även om det kallas så.
    Man kan ju lika gärna skriva "auktionsavgiften här på tradera står du som köpare för med 3-5 kr för det är ju det det handlar om inte emballaget!

Jag har alltid utrop 5 kr, på så sätt bakar jag in kostnaden jag betalt för mailingbagsen där i och går varan för bara 5 kr har jag gått plus minus noll med traderas avgifter...
  • denna där
    Svar på #29
    Sweedie skrev 2008-03-12 09:27:26 följande:
    om det är en dold avgift är det själfallet ej ok. om det klart och tydligt framgår i auktionsbeskrivningen är det helt ok! tradera tjänar ju på folk som inte tar ut fraktavgift! kolla ebay, där tar alla ut en liten avgift för packning och frakt. på så sätt kan man hålla lägre utrop ju! som köpare blir då totalsumman den samma om utropen hålls lägre. bara tradera som drar in mindre pengar på provision!det är ju ebay som äger tradera och med andra ord tjänar de en räjal hacka på svenska säljare som inte tar ut för emballage.
    Om jag har utrop 1 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1 kr.
    Om jag har utrop 5 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1 kr.
    Om jag har utrop 10 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1 kr.
    Om jag har utrop 20 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 1.05 kr.
    Om jag har utrop 50 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 2.62 kr.
    Om jag har utrop 100 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 5,25 kr.
    Om jag har utrop 100 kr och säljer för det blir provisionen till tradera 10,50 kr.

För att tradera ska tjäna på det snackar vi högre utrops summor, dyrare varor.

Jag har sett auktioner där säljaren har utrop 1 kr och frakt och emballage 199 kr. Där ser ju jag att säljaren självklart tjänar på det och slipper en provision på 10.50 och får nu bara betala 1 kr i provision.

Men när det rör sig om emballageavgifter på 1-19 kr och ett utrop på 1 kr istället för 19 kr så blir ju provisionen densamma till tradera och den som tjänar på det är säljaren som får sin avgift till tradera betald av köparen.

Eller är jag ute och cyklar?
  • denna där

Tycker detta är en intressant fråga och puffar för fler röster och åsikter!
    Skulle gärna vilja ha svar från sweedie också, har funderat en del på det där...

• denna där
    Svar på #36
    Sweedie skrev 2008-03-13 12:58:46 följande:
    man måste ju också räkna in hur många auktioner man har ute. jag sålde endel förrut på tradera. och om jag nu har 40-50 auktioner ute per mån och inte får endel av dem sålda så vill jag i slutändan inte gå back. Jag använde mailing bags som kostade mig ca 3kr st. Hade varken tid eller plastpåsar hemma att packa allt i. Bodde förrut i usa och har alltid handlat mkt på ebay och där är det praktikt taget ALLTID en fee för shipping and handling. Där finns dock en funktion där man alltid kan trycka in vart man bor och så ser man exakt vad den kostnaden kommer hamna på. det är däremot aldrig ok att inte ange fraktavgift i auktionsbeskrivningen! har själv handlat av säljare som lagt på en avgift när auktion är avslutad. jag har då tjafsat om det så gäller ens 2 kr.man säljer ju på tradera för att gå med lite vinst. man vill ju inte gå back.låt säga att jag har 10 saker jag vill sälja. jag vill MINST ha in 100st för att inte gå back (vi säger att det gäller nya grejjer jag säljer). jag sätter ett utropspris på 100 per auktion.i slutändan får jag bara 5 av mina auktioner sålda för utropspris (det var en dålig månad).provisionen för dessa är 5.25kr st. dvs inkl moms går 32.8 till tradera för dessa auktioner.jag har 5 osålt avgifter. 3kr per auktion. med moms 18.75emballage till de 5 auktionerna är 3kr st. så totalt kostnar mig dessa auktioner 32.80+18.75+15=66.55. Antingen får jag alltså höja mina utrop nästa gång för att inte gå back. eftersom jag kanske inte alltid får alla objekt sålda måste jag försäkra mig om att de jag får sålda täcker mina utgifter. Så jag kan höja mina 10 auktioner med minst 10 kr st för att vara på den säkra sidan (och då blir de även mer svårsålda. för auktioner med höga utrop är svårsålda). eller så kan jag ta ut en avgift för pack+porto.det låter lite småaktigt när man pratar om få auktioner. men om man har en 50 auktioner ute per månad så blir det en hel del det handlar om. och jag ser inte varför tradera (ebay) ska tjäna procent på mina omkostnader för emballage ju, som de ju gör om jag bakar in kostnaden i utropspriset!
    Tack för ditt svar!

Jo men då rör det ju sig om dyrare grejer och större mängder. Men oss "svenssons" som säljer mer för nöjes skull och våra barns gamla kläder knäpper ju inte direkt tradera på näsan när vi inte tar ut emballageavgift och håller lagom låga utrop (1-19 kr)...

Men i exemplet du tar upp, hur hade du gjort istället med emballageavgift menar du?
    1 kr utrop 99 kr i emballage och frakt?
  • denna där
    Svar på #43
    Kewo skrev 2008-03-14 01:10:21 följande:
    Värre är om säljaren uppger ex 55 kr i porto men har frankerat för 44 i vanliga frimärken... Då blir jag sur, men orkar inte bråka.
    Det är ju som en dold emballageavgift...jättefult gjort!
Svar på tråden Tradera emballageavgift