Tant Groda skrev 2011-02-24 09:45:05 följande:
Ango stura: Det var just därför jag skrev OM ni har TID, vet mycket väl att ssk kan sitta och jobba och även ssk har rätt till att få sitta ner och fika och ha rast i lugn och ro. Försöker undvika att störa ssk vid fika/raster så mycket som det går. SSK är ett tuffare yrke än usk, helt klart, men även vi usk har mycket att göra även om vi kan gå hem i tid och ha våra raster.
Det jag ville ha ut är att om vi hjälps åt så kan ALLA få det lite bättre på jobbet.
Jag vet att du skrev det och jag tror vi är överens, ville egentligen bara förklara att man som sjuksköterska kan uppleva sig väldigt pressad och det gäller att mna har integritet, personlighet och förmåga att knyta an till sina usk-kollegor så att man vet var man har varandra och var man står.
Kan också säga att i verkligheten är majoriteten av alla uskor jag har jobbat med underbart hjälpsamma och stöttande och allmänt kapabla! Kanske är det också så att vi sjuksköterskor får ha lite "stake" och vara lite tydligare både mot usk som ibland tycker att vi latar oss, men framför allt mot chefer som borde bemanna så vi slipper att känna att vi ökar på risken för hjärt och kärlsjukdomar för varje arbetsdag. Och inte bara vara sådana suckers att vara omtyckta!
högbergarna skrev 2011-02-24 10:00:19 följande:
Det beror helt på hur arbetet är upplagt. Men hos oss på akuten så arbetar vi helt å hållet tillsamans och gör samma saker förutom sätter nålar och ger mediciner. Gipsar gör främst undersköterskor men även sjuksköterskor gör detta. Om man går in hos en patient o denne har gjort ner sig så tar det längre tid att springa runt o få tag i en kollega än att sanera själv. Alternativt kan man ju trycka på larmet och få hjälp så går det ännu fortare om man känner att man inte kan hantera situationen.
Vore jag patient som råkat bajsa på mig hade jag inte uppskattat om en personal kom in och såg vad som skett och flyr fältet och en annan kommer in istället. Det kallar inte jag god omvårdnad. Visst måste mediciner delas ut vid vissa tidpunkter men så himla lång tid tar det inte att stanna upp och hjälpa en patient.
En sak som också sjuksköterskorna tar ansvar för på din akutmottagning är (förhoppningsvis) att de har koll och bevakar patienterna och ser vad som kan vara på väg att hända och vidtar åtgärder utifrån det. Ofta ingår det väldigt mycket bevakande, överväganden och planering i sjuksköterskans arbete som kanske inte syns, men som tar tid och kraft. Om man har den uppfattningen att man som sjuksköterska och undersköterska gör exakt samma saker förstår jag att du blir irriterad om en sjuksköterska lämnar över bajs till dig, men kanske behöver han eller hon bedömma, smärtlindra, kolla upp något med en patient.
Jag skriver inte detta alls för att nedvärdera uskor, utan bara för att tydliggöra att vi inte har samma yrke och att det finns saker som åligger sjuksköterskan som inte åligger uskan. Vissa uskor gör också "kollar", men om vi sjuksköterskor inte gör det gör vi faktiskt inte vårt jobb!