Inlägg från: Birgitta2 |Visa alla inlägg
  • Birgitta2

Språkfel i barnprogram

Men det uttalas faktiskt "grimasch", men stavas grimas.

• Birgitta2
    Pojkmamma skrev 2008-03-12 15:43:02 följande:
    Blev helt galen när jag hörde: Vart har ni vart? (var har ni varit?)
    Dialektalt och helt korrekt.
  • Birgitta2

huge smile skrev 2008-03-12 15:49:16 följande:

Uttalar man grimasera "grimaschera" också? Kanske jag har fel i den här frågan.
    Japp!
  • Birgitta2
    Pojkmamma skrev 2008-03-12 15:51:32 följande:
    Svar till inlägg 7 och 8:Vi var i Dalarna. Det kan ju inte varit korrekt som du skriver Birgitta2.
    I Sundsvall (som jag bodde i då) sa vi "vars har du vart". Längre in i landet (norrland) säger man på liknande sätt. Så när det är dialektalt så är det faktiskt korrekt. Men det är ju inte rikssvenska, men vad är egentligen rikssvenska? Allt som står i ordboken? Däri hamnar mer och mer dialekt.
  • Birgitta2
    Leonie skrev 2008-03-12 16:00:51 följande:
    "Vart har du vare nånstansch" säger man däremot i S-vall.
    Det tyckte jag om ens när jag bodde där i unga år. Fult fult fult.
  • Birgitta2
    MajaLinnéa skrev 2008-03-12 16:03:40 följande:
    Jag uttalar ALDRIG grimaser som "grimascher", med sch-ljud!Jag säger som det står, GRIMASER.
    Förlåt, vill inte vara dum, men det är faktiskt fel. Precis som man säger schenerad istället för jenerad (generad).
  • Birgitta2
    Smilie skrev 2008-03-12 16:05:28 följande:
    men ett ord med sch skall väl utalas med sch-ljud? Det fick jag lära mig på svenskalektionen i skolan i alla fall
    Ja, det har jag svårt att tänka mig annat
  • Birgitta2
    Birgitta2 skrev 2008-03-12 16:05:18 följande:
    Förlåt, vill inte vara dum, men det är faktiskt fel. Precis som man säger schenerad istället för jenerad (generad).
    Det där lät fel... jag menar att generad uttalas schenerad. Precis som genre uttalas schanger ex.vis.
  • Birgitta2

Barntillverkning pågår skrev 2008-03-12 16:39:14 följande:

Om programledarna ska uttala alla ord rätt så borde de inte anställa stockholmare som inte ens kan säga ö... De säger murkt, durr mm...(är gift med en stockholmare) Eftersom vi har dialekter i detta land så uttalas ord på olika sätt och det är bara att acceptera...
    För att inte tala om helsingborgarna som tar "byssen" till jobbet. . Dialekter är underbara.
Svar på tråden Språkfel i barnprogram