Inlägg från: Leonie |Visa alla inlägg
  • Leonie

Språkfel i barnprogram

Birgitta2 skrev 2008-03-12 15:43:55 följande:
    Men det uttalas faktiskt "grimasch", men stavas grimas.
    Ja, så är det väl!? Kan väl om inte annat vara något dialektalt.
  • Leonie

Ja men då lägger man till "...nånstansch?"

• Leonie

huge smile skrev 2008-03-12 15:49:16 följande:

Uttalar man grimasera "grimaschera" också? Kanske jag har fel i den här frågan.
    Ja.
  • Leonie
    Karpet skrev 2008-03-12 15:48:14 följande:
    Oj, jag uttalar också grimaser Grimascher. Trodde jag var ett vedertaget uttryck. Den första förstod jag nog inte riktigt. Menar du att de säger desto två gånger istället för att säga ju desto. Exempel: Då blir det desto desto mer apelsiner till dig vs. Då blir det ju desto mer apelsiner...Jag är själv inte så kinkig när det gäller sådant då jag bor utomlands och vi pratar 3 språk här hemma varav det tredje tvingas jag ibland använda i min dotters närvaro och jag vet att jag inte pratar helt korrekt. Så för mig hade det i alla fall inte funkat att försöka "skydda" henne från dåligt språk, utan det matas hon med dagligen, inte enbart från mig då
    JU mer pengar man har DESTO fler apelsiner kan man köpa.
  • Leonie
    Pojkmamma skrev 2008-03-12 15:51:32 följande:
    Svar till inlägg 7 och 8:Vi var i Dalarna. Det kan ju inte varit korrekt som du skriver Birgitta2.
    Men då var det ju inte i ett barnprogram du hörde det!
  • Leonie
    Birgitta2 skrev 2008-03-12 15:55:43 följande:
    I Sundsvall (som jag bodde i då) sa vi "vars har du vart". Längre in i landet (norrland) säger man på liknande sätt. Så när det är dialektalt så är det faktiskt korrekt. Men det är ju inte rikssvenska, men vad är egentligen rikssvenska? Allt som står i ordboken? Däri hamnar mer och mer dialekt.
    Jag är uppvuxen i Sundsvall och har aldrig hört en infödd S-vallsbo säga "vars". Däremot gör de det lite längre upp och inåt, exempelvis i Östersund (tror jag) och I Ö-vik.
  • Leonie

"Vart har du vare nånstansch" säger man däremot i S-vall.

• Leonie
    Smilie skrev 2008-03-12 15:58:24 följande:
    Precis--så säger vi hemma.. är från mellannorrland. Östersund.
    Ja, precis. Dock ej i Sundsvall vill jag hävda fortfarande.
  • Leonie
    Birgitta2 skrev 2008-03-12 16:02:04 följande:
    Det tyckte jag om ens när jag bodde där i unga år. Fult fult fult.
    Man pratar extremt fult i Sundsvall!
  • Leonie
    litefruser skrev 2008-03-12 16:07:24 följande:
    Fattar inte heller vad du menar är fel med desto.
    Det heter "ju - desto", exempel: "Ju mer smink du använder, desto snyggare är du"
    Hon menade att det är fel att säga: "Desto mer smink du använder desto snyggare är du".
Svar på tråden Språkfel i barnprogram