• m00nfl0wer

Norrländska är lite knas ;)

Min sambo är från Norrland (Kiruna rättare sagt) och jag stör mig lite på honom och hans familj, eller inte på dom utan på vissa saker dom säger. Haha.

Saker som dom säger (+ Det jag säger)
    Gå pajj = Gå sönder
    Pannkaka = Ugnspannkaka
    Plättar = Pannkakor
    Småplättar = Plättar

Det bli så knäppt när jag säger att jag vill äta pannkakOR.. då tror dom plättar. När dom ska äta plättar så tänker jag på plättar men dom gör pannkakor. Haha.

Vi är lite knasig = Vi är lite knasiga
    (Även andra ord som ska böjas)

Jisses. Vad har dom/ni för svenskalärare där uppe?
    Kan säga att jag kommer ifrån Stockholms Län (Men har bott på väldigt många olika ställen samt att jag är en språk/ordpolis.)

Något mer på Norrländska jag bör känna till så att jag inte behöver bli så himla förvirrad när dom börjar prata?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-13 19:03
    Ursäkta mig att jag skev NORRLÄNDSKA istället för Norrländska DIALEKTER. Jag trodde alla fattade.

Hade jag enbart sökt efter ord som används i Kiruna så hade jag skrivit det i rubriken. Ok?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-13 22:21
    GAH! Har ni problem eller? Läs uppdateringen ovanför och SLUTA klaga! Jösses.

Jag vet att alla inte låter EXAKT likadant. Vafan tar ni mig för egentligen? Tror ni jag är född igår? Jag menade HELA Norrland, dvs Norrländska från HELA Norrland, annars hade jag skrivit KIRUNA! GAH!

• Svar på tråden Norrländska är lite knas ;)
  • m00nfl0wer

Precis!

Annars hade jag skrivit och frågat efter folk från enbart Kiruna och då hade jag nog antagligen inte fått såhär många svar. Hehe. Och jag var nyfiken på Norrländska (!), dvs alla sorters ord som kan tänkas komma därifrån. Är ju inte helt dum i huvudet och tror att alla där uppe pratar likadant

J W skrev 2008-03-13 17:57:00 följande:

Vi pratar väl om norrländska, alltså alla dialekter som finns i norrland? Gå och märk ord nån annanstans! Typiskt FL, alltid är det nån som ska komma och förstöra stämningen med sin neggo-attityd!
  • Kkarin

Funderade på om jag skulle påpeka att wikipedia kanske inte är mest tillförlitliga stället att söka information. Vem som helst kan ju faktiskt skriva och ändra där...

För att tillägga nåt som jag irriterar mig på i "norrländskan" är att de säger att om kranen droppar så 'läker' den. (de stavar det 'läcker' men uttalar det som 'läker') Det skär i mina öron.

De säger inte 'bakom' utan 'baki'. Vattenkannan står baki gardinen.

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om det är nån som redan tagit upp ovanstående.

• m00nfl0wer

Jo jag vet. Försökte hitta mera källor men orkade inte riktigt anstränga mig

Kkarin skrev 2008-03-13 18:12:58 följande:
    Funderade på om jag skulle påpeka att wikipedia kanske inte är mest tillförlitliga stället att söka information. Vem som helst kan ju faktiskt skriva och ändra där... För att tillägga nåt som jag irriterar mig på i "norrländskan" är att de säger att om kranen droppar så 'läker' den. (de stavar det 'läcker' men uttalar det som 'läker') Det skär i mina öron. De säger inte 'bakom' utan 'baki'. Vattenkannan står baki gardinen. Har inte läst hela tråden så jag vet inte om det är nån som redan tagit upp ovanstående.
  • Elli47
    Funderade på om jag skulle påpeka att wikipedia kanske inte är mest tillförlitliga stället att söka information. Vem som helst kan ju faktiskt skriva och ändra där... För att tillägga nåt som jag irriterar mig på i "norrländskan" är att de säger att om kranen droppar så 'läker' den. (de stavar det 'läcker' men uttalar det som 'läker') Det skär i mina öron. De säger inte 'bakom' utan 'baki'. Vattenkannan står baki gardinen. Har inte läst hela tråden så jag vet inte om det är nån som redan tagit upp ovanstående.
    Måste bara påpeka att jag bor i Norrbotten (en stor del av Norrland) och jag bor närmare bestämt i Tornedalen och jag säger inte läker utan jag säger läcker... jag säger inte baki utan jag säger bakom. Däremot säger jag plättar om pannkakor för det ordet kommer från min mor som är från Finland och hon har alltid sagt "plättiä" (på finska alltså). Fast egentligen är det tornedalsfinskt ord misstänker jag... för det heter räiskälheitä på riksfinska skulle jag tro.
  • Blåbärspaj
    du kanske skulle bli svenska lärare!du har visst räffat alla norrlänningar hör jag.
  • Tecken

Eftersom drygt halva Sverige utgörs av norrland, så är det svårt för mig att tala om det som en dialekt... Så det är stor skillnad på hur man pratar i olika delar! Det jag tycker är mest intressant i norrland, är att alla städer verkar ha egen dialekt; t ex har de i Piteå helt andra ord än de i Skellefteå eller Luleå (tror det kallas bondska)!

• Analoga

Jag är född i Norrland, men 65 mil söder om Kiruna, och vi säger då pannkaka om pannkaka

Jag bor i Sörmland nu, och det är då minst lika konstiga ord här, så svenskalärarna här är nog inte bättre än i Norr

Tex säger de karta här om klättra

• Analoga

......så konstiga ord förekommer i alla dialekter i hela landet skulle jag också säga.

• m00nfl0wer

Jo, det vet jag. Hehe. Jag undrar också vad dom har före lärare i Skåne som lär folk att klämma in t.ex e före å ä ö i olika ord.

Analoga skrev 2008-03-13 18:28:21 följande:
    ......så konstiga ord förekommer i alla dialekter i hela landet skulle jag också säga.
  • Kkarin
    Svar på #114
    Kan ju självklart bara basera mina uttalanden på personer som jag träffat. Min pojkvän är från Pajala och han säger 'läker' och 'baki' och han är inte ensam om att göra det.
    Elli47 skrev 2008-03-13 18:20:33 följande:
    Måste bara påpeka att jag bor i Norrbotten (en stor del av Norrland) och jag bor närmare bestämt i Tornedalen och jag säger inte läker utan jag säger läcker... jag säger inte baki utan jag säger bakom. Däremot säger jag plättar om pannkakor för det ordet kommer från min mor som är från Finland och hon har alltid sagt "plättiä" (på finska alltså). Fast egentligen är det tornedalsfinskt ord misstänker jag... för det heter räiskälheitä på riksfinska skulle jag tro.
Svar på tråden Norrländska är lite knas ;)