• marjalena

Lasagne?

I vilken ordning varvar man vitsåsen, plattorna och köttfärssåsen när man gör lasagne? Vilken ska vara längst i botten och vilken ska var på toppen?

• Svar på tråden Lasagne?
  • Trinity78

Först ett lager köttfärssås, sen plattor. Ett lager köttfärssås längst upp och allra sist vitsåsen.

To fail is to successfully learn what doesn't work
  • Gul13

Jag brukar börja med köttfärssås sen ostsås, plattor, köttfärssås, ostsås, plattor osv. Överst har jag ostsås och extra ost över bara för det krispiga.

• Silverkatten06

Det kan du nog göra lite som du vill.

Första och sista varvet brukar jag köra med bara bechamelsås, jag gillar när detblir lite mer pasta. Totalt ungefär så här:

plattor
    bechamelsås
    plattor
    köttfärssås
    bechamelsås
    plattor
    köttfärssås
    bechamelsås
    plattor
    köttfärssås
    bechamelsås
    plattor
    bechamelsås
    plattor
    riven ost
    bechamelsås

• sallybuse

Man kan göra som man vill.Tror inte de har någon betydelse hur man gör.Jag börjar med plattorna först.Och häller alltid såsen sist.Sen köper jag en paket ostsås.De har vi gjort nu den sista gångerna vi har gjort Lasange och de blir jätte gott.

• Silverkatten06

Blir det inte väldigt svårt att skära bitar och servera om man inte har plattor i botten?

• marjalena

Tack så mycket!

Men Silverkatten: Hur i hela friden lyckas du få plats med SÅ många lager? Har du en jättehög form? De (få) gånger jag har gjort lasagne så blir formen full alldeles för fort

• Gul13

Silverkatten: Jag tycker om "blöt" lasagne. Ska man servera den snyggt som på restaurang så ska man nog ha plattor i botten. Oftast tycker jag den restaurang-lasagnen är för torr.

• Silverkatten06

Har en ganska hög form, och det brukar bli två-tre lager med köttfärssås... Men de lager som bara är plattor och bechamelsås tar ju inte så mycket plats. Jag gillar dock när det är lite mer pasta och inte allt bara flyter iväg på tallriken, men det är ju en smaksak. Du får testa dig fram till din personliga smak!

• stfu

jag brukar köra.
    vitsås
    platta

köttfärsås
    vitsås
    (ev ost)
    platta

köttfärsås
    vitsås
    (ev ost)
    platta

massa vitsås o ost.

brukar inte köra så hög lasagne, :)

• Silverkatten06
    Gul13 skrev 2008-03-13 12:25:53 följande:
    Silverkatten: Jag tycker om "blöt" lasagne. Ska man servera den snyggt som på restaurang så ska man nog ha plattor i botten. Oftast tycker jag den restaurang-lasagnen är för torr.
    OK, då är jag med. Jag gillar inte heller torr lasagne, men den ska vara "stadig". Lösningen blir mycket plattor och mycket bechamelsås, då blir den varken rinnig eller torr..
  • Gul13

Med min variant så blir det inte så stadigt Dessutom vill jag gärna ha mycket beschamelsås så jag erkänner; min lasagne är ingen skönhet att titta på.

• Silverkatten06
    Gul13 skrev 2008-03-13 12:31:33 följande:
    Med min variant så blir det inte så stadigt Dessutom vill jag gärna ha mycket beschamelsås så jag erkänner; min lasagne är ingen skönhet att titta på.
    Haha, huvudsaken är ju att den blir god

Min lasagne är välkänd i bekantskapskretsen, en av de få rätter jag verkligen KAN laga bra. Är annars ingen höjdare i köket... Men min hemliga ingrediens avslöjar jag aldrig
  • lollajapp

jag kör:

vitsås med ost
    plattor
    köttfärsås
    vitsås
    plattor
    osv
    överst vitsås med ost.

Jag kryddar även köttfärsen med tacokrydda för att få lite extra smak.

• Gul13
    Ja huvudsaken den är god.

Jag har inga hemliga ingredienser kan jag avslöja.
Svar på tråden Lasagne?