• Håll min hand

Kristaller i urinet på hankatten?hjälp

Min kastrerade hankatt har börjat sitta på lådan jättelänge! Tror han har lite trubbel med att kissa. Försöker kika efter han har varit om det har kommit nå men såg då bara en liten fläck. Han äter och leker annars som normalt. Är nu bara rädd för att blåsan ska överfyllas om han inte får ut nå.
    Vi ska till vetrinären på tisdagmorgon.
    Kan man på något sätt "klämma ut" kisset från honom för att undvika att han fyller blåsan?

Såg att vetrinären klämde ut en gång från en annan katt med urinsten då dom skulle ta urinprov?

Vill inte att han ska lida min lilla vän

• Svar på tråden Kristaller i urinet på hankatten?hjälp
  • Birgitta2

Kastrater, framförallt hankatter, får ofta njursten om de går på torrfoder och dricker för lite. Katter har dålig törstkänning och då får man hjälpa dem på traven.

Se till att din katt dricker mycket. Blanda gärna lättmjölk och vatten 50/50. Aldrig ren mjölk då katter ofta är laktosintoleranta. Och kolla att han kissar.

• Birry

Om han inte kan kissa alls är det ett akut tillstånd som inte kan vänta. Om det bara kommer lite och han går ofta och försöker kissa tycker jag att du ska kontakta vet och be att få komma så snabbt som möjligt (helst idag). Sitter det kristaller/sten i vägen hjälper det inte om du klämmer på blåsan, i värsta fall kan den spricka (om den är överfull) om man klämmer då.

• Håll min hand

Har inte råd att åka idag Dom tar inte faktura, överhuvudtaget. Blir så ledsen. Jag ska iaf helt byta i lådorna .. då ser man ju enklare också om det kommer nå kiss.
    Just nu ligger han och vilar på soffan.. stackars min prins

• Birgitta2

Håll min hand skrev 2008-03-13 14:43:26 följande:

Har inte råd att åka idag Dom tar inte faktura, överhuvudtaget. Blir så ledsen. Jag ska iaf helt byta i lådorna .. då ser man ju enklare också om det kommer nå kiss.Just nu ligger han och vilar på soffan.. stackars min prins
    Se också till att den dricker mycket så njurarna sköljs ut. Ju mindre vätska desto mer urinsten. Urinsten gör ont och hindrar katten att kissa.
  • Birgitta2

Håll min hand skrev 2008-03-13 14:50:21 följande:

Hur ska jag få lillkillen att dricka på kommando då?
    Genom att göra som jag sa ovan: blanda vatten och lättmjölk i en skål. Hälften av varje. Max. Du kan gärna ta lite mindre mjölk och lite mer vatten. Mina katter får det ibland om jag ser att de dricker lite för lite. De älskar det och öser i sig.
  • skorpionen80

Du har ingen spruta hemma? Jag brukar ge min hane vatten så om han inte vill dricka själv. Man sprutar försiktigt och sakta i munnen eller mungripan. Det är viktigt att katten hinner svälja så det inte hamnar i lungorna.

Men om han är i sådant dåligt skick att han springer på toa hela tiden hade jag inte ens tänkt tanken att vänta till på tisdag! Försök åka in redan idag/ikväll, det är inte kul för katten!

• Håll min hand

birgitta2: ja nu har han då druckit rätt ordentligt iaf
    Efter det lekte vi ett tag.. han älskar att jaga tråd! Och nu vilar han på soffan.. ska försöka hålla koll när han kissar om det ens kommer något. Hoppas verkligen att det kan bli bättre och att han inte har jätteont.
    det skär i hjärtat på mig när djur lider :-S

• Håll min hand

skorpionen: Nä han springer inte på toa hela tiden. Men sist han var så satt han väldigt länge.. ska iaf kolla nästa gång han går ifall det kommer något. Jo jag hade åkt in om jag haft pengar. Men nu har jag inte det och dom tar inte på faktura

• skorpionen80

Håll min hand skrev 2008-03-13 15:53:21 följande:

skorpionen: Nä han springer inte på toa hela tiden. Men sist han var så satt han väldigt länge.. ska iaf kolla nästa gång han går ifall det kommer något. Jo jag hade åkt in om jag haft pengar. Men nu har jag inte det och dom tar inte på faktura
    Men oj. Du kan inte låna om det blir värre?
    Men om det inte kommer något (eller väldigt väldigt lite) så måste du åka in oavsett, annars kommer ju blåsan spricka på stackaren... Kan han kissa men sitter länge kan det bero på att han har ont? Eller kanske att det tar lång tid för honom, vet inte om det är UVI eller sten då.
Svar på tråden Kristaller i urinet på hankatten?hjälp