• Håll min hand

Kristaller i urinet på hankatten?hjälp

Min kastrerade hankatt har börjat sitta på lådan jättelänge! Tror han har lite trubbel med att kissa. Försöker kika efter han har varit om det har kommit nå men såg då bara en liten fläck. Han äter och leker annars som normalt. Är nu bara rädd för att blåsan ska överfyllas om han inte får ut nå.
    Vi ska till vetrinären på tisdagmorgon.
    Kan man på något sätt "klämma ut" kisset från honom för att undvika att han fyller blåsan?

Såg att vetrinären klämde ut en gång från en annan katt med urinsten då dom skulle ta urinprov?

Vill inte att han ska lida min lilla vän

• Svar på tråden Kristaller i urinet på hankatten?hjälp
  • Birgitta2

Håll min hand skrev 2008-03-13 17:54:55 följande:

Birgitta2: Blir dom mindre ju mer vätska det finns eller??
    Ju torrare miljön är i urinrör och njurar, desto ondare gör dom. Och även om det finns kristaller i urinen, så måste dessa ut och för att inte bilda nya stenar behövs vätska. Och katter har ju dålig törstkänsla så ibland behöver vissa katter lite hjälp på traven med att dricka. Därav mitt tips på vatten/mjölk-blandning.
  • Tie

När min katt bara kunde småskvätta så fick vi köpa hills specialfoder och ge honom c vitamin. veterinären behövde inte tömma någon blåsa eller nåt eftersom det inte var helstopp(och då tydligen ingen jättebrådska) Läste även på ett annat forum om en som hade fått tips om att ge cvitamin så fort katten visar symptom och det funkade tydligen. Så du kan ju alltid testa med det om du inte har råd att åka in nu. Just ja.. även om han knappt kunde kissa i lådan så tömde han hela blåsan av rädsla när han åkte bil och lite till inne hos veterinären. Men som sagt hade det varit helstopp hade han inte kunnat få ut nåt alls.

• Håll min hand

Birgitta2: Ja det låter ju rimligt! Får hoppas att han kissar mer sen då!

Tie: Tack för ditt svar!
    Hur kan man ge c-vitamin? och isf vad för slags c-vitamin och vart finns det att köpa?

• Tie

Först köpte vi vanlig brustablett (1gr sockerfri) och den skulle vi ta en ca en tredjedel av och lösa upp. men sen blev det lite klurigt att få i han det. så vi köpte vanliga tabletter och krossade och blandade med smör. sen kan man kleta det på benet el nånstans där dom når så slickar dom upp det hur det än smakar. eller ja min katt gjorde det iaf.
    Men om du är duktig på att tvinga i med spruta så kan ju det vara bra så att han får i extra vätska.
    lycka till och hoppas han blir bättre!

• Håll min hand

Tie: just nu hade vi bara c-vitamin brus. Men det var ju i princip omöjligt att få i honom det.. har ingen spruta.. försökte blanda med diverse men han genomskåda direkt.. drack ytterst lite först men sen då han kände smaken då dög det inte:P
    Ska försöka hitta nå tabletter imorrn som inte luktar lite mycket.

• Bettan72

Mitt råd är att inte vänta för länge, det gjorde jag med min hankatt (pga en klantig lokal veterinär som trodde att det var uvi och skrev ut pencillin) och han fick avlivas
    Om det är kristaller som sitter i urinvägarna kan de försöka spola rent men det går inte att operera på något sätt. Katters urinvägar är alldeles för små för såna ingrepp. Om spolning inte hjälper går det tyvärr inte att göra något åt det.
    Kan tillägga att min katt var precis som vanligt, lekte och var pigg och glad förutom att han fick springa på lådan stup i kvarten.

• enola

Tranbär är också kanon mot urinproblem. Finns kapslar att köpa, de kan man dela sönder och blanda i nåt gott, under förutsättning att man inte har en alltför kräsen katt förstås ;)
    Sen bör du ge honom specialfoder, vet. kan tala om för dig vilket du bör köpa, eftersom vanlig torrmat inte alls är bra för njurar etc. och burkmat ju mest innehåller vatten. Hoppas kissen mår bra snart igen!

• Kantarellen

Detta är inget problem som man bör vänta med i 5 dagar med att söka, risken är stor att det kommer bli akut under helgen.

Men men, nu är det sen fredag, hoppas det går bra med kissen.

Har själv fått veta hur extremt akut det kan bli väldigt fort, men tack vare en snabb veterinär och en kateter som las utan bedövning levde katten i många år efter att han slutat andas på väg till djursjukhuset på grund av urinsten.

• Hjortrongull

TS

Det finns ett tiotal olika former av urinstenar, där de två främsta är kalciumoxalter och struviter.
    De bildas under helt olika former och behandlas helt olika.

Tex kan man behandla struviter genom medicinering så de bryts ned samt ge foder el liknande som är surt.

Om du ger en katt med kalciumoxalater samma form av foder och försurar urinet så BILDAS kristaller!!!!!
    Kalciumoxalter kan inte medicineras bort, utan måste tas ut genom operation.
    Därefter ska katten ha ett helt annat foder än vad man rekomenderar mot katter som har struviter.

Därför måste du ta reda på vilken sorts kristall din katt har innan du börjar exprimentera själv hemma.
    Att ge sig på att "krossa" kristaller själv som finns i penis är totalt urdumt om man inte är utbildad. Kristallerna kan mycket väl finnas längre upp i urinröret, urinröret kan skadas osv.

Se nu upp bara så att det inte blir helt blockerat i urinblåsan!

Lycka Till!

• Håll min hand

enola: Jo jag hittade igår jäst-tabletter med massa vitaminer, som även innehöll tranbär. Han fullkomligt älskade dom.

Idag har jag ju varit och jobbat men när jag kom hem efter ett tag, såg jag att han gick på lådan och hörde tillochmed att han kissade rätt bra faktiskt. Han satt inge länge utan kissade klart och sen gick han därifrån. Han har inte gått på lådan nå mer sedan dess utan ligger nu och mys-sover.

Då måste det väl vara nå slags uvi? Eller kan det gå över bara sådär om det är urinsten?

Funderar ju nu på om jag ändå ska åka in med honom om han nu fortsätter att kissa normalt dvs!?

• skorpionen80

Det är väl bäst att åka in även om han ser ut att må bättre? Han har ju mått dåligt, så då kan det vara bra att kolla upp så att han verkligen mår bättre! Katter är duktiga på att dölja ev sjukdomar... Min katt hade rätt långt gången UVI en gång, det enda symptomet var att han var tröttare än vanligt...

• Hjortrongull

Tycker att du åker in och låter veterinären kika på missen.
    Som Skorpionen säger, katter är duktiga på att dölja ev sjukdomar.

Det kan mycket väl vara så att han har kissat ut de kristaller som satt i själva urinröret - men har kristaller kvar i blåsan.
    Då är det av yttersta vikt att ta reda på vilken sorts kristall det är - så att du kan börja ge misse rätt foder!
    Annars så har du kristallerna kvar och de kommer att återbildas.

Jag höll på att förlora min en misse genom att jag inte visste något om kristaller och de olika sorterna som finns. Av det lärde jag mig:
    1. Rör det sig om kristaller? Bästa sättet är att ultraljuda missens urinblåsa - oavsett om vetrinären vill det eller inte!!!
    2. Ta reda på vilken kristall det rör sig om genom att vet tar prov. Gissa inte - utan testa.
    3. Ge katten rätt foder och ev mediciner/operation.

Orsaken till att jag står på mig vad gäller ultraljud är att jag har råkat ut för många vars katter fått felaktiga diagnoser tex UVI när det varit kristaller som varit problemet.
    Katterna har fått lida i onödan under långa perioder tills dess att den rätta diagnosen ställts.
    Det är så enkelt med ett ultraljud och tar så kort tid att det är något man ska göra.

Ge inte katten något som den inte brukar få, bara för att testa -det kan orsaka ännu större problem.
    Ta reda på vad som är felet innan du börjar med hemsnickrade åtgärder.

Svar på tråden Kristaller i urinet på hankatten?hjälp