• Anonym

Är min kille alldeles för respektlös?

Vi träffades i somras och har i flera månader haft värsta passionen, inte kunnat hålla händerna ifrån varann.

De senaste veckorna har det inte varit lika hett mellan oss. Han bjuder mig på en resa till Italien och där har vi en kväll sex som inte blir bra. Efteråt anklagar han mig för att det inte är lika passionerat mellan oss längre. Säger att en vuxen kvinna borde väl fatta hur att hålla spänningen kvar i ett förhållande!

Hela dagen efter behandlade han mig som luft. Sa inte ett ord till mig och tog inte på mig. Jag kände mig som ingenting.

När vi pratar i telefonen så måste han alltid snabbt lägga på, även om jag har något jätteviktigt att säga. "Nu måste jag sluta, vi hörs sen, okej?" säger han. Och sen lägger han bara på, och jag sitter där mitt i en oavslutad mening och undrar vad det var som hände.

Ibland kan han säga att jag borde byta klädstil och hårfrisyr och om jag inte gör det så tycker han inte att jag underhåller förhållandet. Om det tar slut mellan oss så är det mitt fel, eftersom jag skiter i att se snygg ut inför honom (säger han).

Han irriterar sig på mitt val av yrke (du skulle kunna bli så mycket mer), vad jag gör (varför målar du tavlor? Du tjänar ju ändå inga pengar på dem! Försök att sälja dem och tjäna lite pengar, är du handlingsförlamad eller?), vad jag gör med mina dagar (har du inga ambitioner? VILL du ingenting?) bara för att jag träffar kompisar, målar tavlor, jobbar på mitt meningslösa jobb och så vidare.

Själv är han högt uppsatt på sitt jobb, tjänar massor av pengar men är väldigt sönderstressad. Han hinner ingenting och jag är rädd att han hamnar i en depression eller nåt.

Det är alltid jag som måste hälsa på honom (vi är särbos) eftersom han "inte trivs" hemma hos mig, då jag har en alldeles för liten lägenhet, i en "tråkig" stad och dessutom en inredning som han inte står ut med. Inga bekvämligheter har jag heller, utan väldigt enkelt (men jag trivs!).

När jag tror mig vara säker på vårt förhållande så kan han helt plötsligt säga "Det känns som att det inte finns några känslor kvar mellan oss", för att sen släta över och säga att han inte menade PÅ DET VISET. Men han har ändå gjort mig nedbruten. Jag kan aldrig vara trygg med honom.

Vi väntar ett barn i augusti också, och planerar att flytta ihop.

Vi har det bra förutom just detta.

Vad är era spontana reaktioner på hans beteende? Och tycker ni jag borde se upp eller inte?

• Svar på tråden Är min kille alldeles för respektlös?
  • marina81

Ni verkar inte alls vara bra för varann. alldeles för olika. Han vill ha en docka, du är en kvinna av kött och blod!

• Anonym

Han verkar knäpp.

Hitta en annan som inte är knäpp.

• allakantralla

För att vara helt ärlig låter det ganska illa. Jag undrar också vad du menar med "Vi har det bra förutom just detta". Vad är det som är bra?

På det du beskriver tycker jag att det låter som om han inte gillar dig, eller iallafall inte uppskattar dig på ett positivt sätt. Fast han kanske tycker att han uppmuntrar dig? Har du pratat med honom om detta?

Flytta ihop låter också lite .... konstigt? Han gillar ju inte din inredning.

Jag tror nog att du bör fokusera på vilka känslor du får tillsammans med honom, och försöka reda ut om det är HAN som gör att du inte känner dig bra, eller om det är du själv.

• Anonym (Varning!)

Jag tror du vet svaret på din fråga innerst inne.
    Han trycker ner dig och får dig att känna dig värdelös. Jag blev ledsen när jag läste att ni väntar barn tillsammans (om jag får vara så ärlig).
    Han är en snobbig översittare som trycker ner dig i skorna.
    I mina ögon ingenting att ha.
    Men nu eftersom ni ska ha barn så får du ju göra det bästa av situationen. Men jag hoppas du tänker över saken att flytta ihop med honom.
    Känn efter först om det här är vad du vill ha. Kanske kan det hjälpa om du "tuffar" till dig och ryter ifrån. Han kanske inte inser vilken stil han har och att han kränker dig.
    Kramar till dig.

• Anonym

I övrigt har vi roligt ihop, skrattar, myser, masserar varandra, kan diskutera om saker i oändlighet, han skämmer bort mig med både pengar och annat...

Men han får mig även att bli ständigt frustrerad, då jag aldrig får prata klart i telefonen, och då jag dessutom börjat ifrågasätta en massa saker (kanske jag ÄR lat, kanske mitt liv inte ÄR tillräckligt bra) osv osv.

• Peggie

Svaret på frågan - tveklöst JA!

• Anonym
    Anonym (Varning!) skrev 2008-03-13 22:49:25 följande:
    Jag tror du vet svaret på din fråga innerst inne.Han trycker ner dig och får dig att känna dig värdelös. Jag blev ledsen när jag läste att ni väntar barn tillsammans (om jag får vara så ärlig).Han är en snobbig översittare som trycker ner dig i skorna.I mina ögon ingenting att ha.Men nu eftersom ni ska ha barn så får du ju göra det bästa av situationen. Men jag hoppas du tänker över saken att flytta ihop med honom.Känn efter först om det här är vad du vill ha. Kanske kan det hjälpa om du "tuffar" till dig och ryter ifrån. Han kanske inte inser vilken stil han har och att han kränker dig.Kramar till dig.
    Jag har varit väldigt dålig på att ryta ifrån, eftersom jag varit så rädd att han ska lämna mig då. Men nu börjar jag faktiskt få nog med vissa saker och känner att jag snart kommer ryta ifrån.
  • Anonym (kärlek)

Han verkar ha problem med sig själv. Var på din vakt så han inte sänker ditt självförtroende och blir kontrollerande. Är han en person som har svårt för att binda sig? Han kanske får lätt panik när den första förälskelsefasen börjar lägga sig för han vill att det ska vara så passionerat jämt. Tala om att han måste komma tillbaka till verkligheten i så fall. Förälskelse övergår till kärlek och vill han inte ha det så måste han inse att hans förhållanden aldrig kommer att hålla särskilt länge. I kärlek älskar man den andre oavsett och med lite ansträngning så finns passionen där ibland ändå. Som sagt; var på din vakt och tänk noga efter om du vill bo med en som klagar på allt du gör för att inte han har en relistisk syn på ert förhållande.

• Anonym
    Anonym (kärlek) skrev 2008-03-13 23:02:31 följande:
    Han verkar ha problem med sig själv. Var på din vakt så han inte sänker ditt självförtroende och blir kontrollerande. Är han en person som har svårt för att binda sig? Han kanske får lätt panik när den första förälskelsefasen börjar lägga sig för han vill att det ska vara så passionerat jämt. Tala om att han måste komma tillbaka till verkligheten i så fall. Förälskelse övergår till kärlek och vill han inte ha det så måste han inse att hans förhållanden aldrig kommer att hålla särskilt länge. I kärlek älskar man den andre oavsett och med lite ansträngning så finns passionen där ibland ändå. Som sagt; var på din vakt och tänk noga efter om du vill bo med en som klagar på allt du gör för att inte han har en relistisk syn på ert förhållande.
    Han kommer ifrån ett tio år långt förhållande. Han säger att det var ett skitförhållande och de hade typ aldrig sex.
    Han vill inte ha det så igen.

Det dumma är att han vänder allt åt mig. Ger mig hela ansvaret för vår passion. Jag vet inte vad jag ska göra mer än jag gör, och jag får inte direkt lust av denna press heller.
  • Anonym

Samtidigt säger han "Jag förstår tjejer som inte vill ha sex under graviditet, och det är helt okej! Det är ju ett BARN på väg!"

Men nu när jag inte har lika mycket lust så är det tydligen inte alls okej...

Svar på tråden Är min kille alldeles för respektlös?