• Vanna

Blodpudding - ostekt????

Hej!

Jag har en något hispig fråga... Jag åt blodpudding, och den var ganska mjuk och såg rosa ut i mitten. Är den ostekt då?

Är puddingen värmebehandlad innan? Jag blev lite orolig över att det skulle vara samma sak som ostekt kött... Men är inte blodet kokt eller så innan?

Det var ju massor av år sedan jag åt blodpudding, så jag minns faktiskt inte "hur den ska vara". Tillhör väl vanligtvis inte det jag brukar äta, men blev plötsligt så sugen!

Någon som vet??

• Svar på tråden Blodpudding - ostekt????
  • Upptagen

jag har också blivit lite orolig när jag stek blodpudding, men om man inte skär VÄLDIGT smala bitar (som är nästan omöjligt, de går ju sönder då) så blir de lite rosa innuti hur länge man än tillagar dem... så det ska nog inte vara någon fara. Jag har iaf ätit lite rosa blodpudding utan att bli sjuk!

• Vanna

flyttar upp lite... Finns det inga blodpuddingskännare här?

• Ladylie

Blodpudding är ungsbakad, man steker den för att få en annan smak.
    Det är helt okej att äta den som den är, det är bara inte lika gott.
    Ungefär som att äta Falukorv innan man tillagat den.

• Lilla Anna

Jag skulle tro att blodet ar tillagat/kokt nar man koper blodpuddingen men vet inte sakert...

• Vanna

Tack! Puss på dig, Ladylie!!! Då kan jag kanske sova inatt då...

(Om någon fler vet, så skriv gärna. Jag har förvandlats till ett hysteriskt litet monster under graviditeten, börjar väl snart oroa mig för att himlen ska rasa ned...)

• brumsan

Hej Vanna!
    Håller med Ladylie!
    Men om du ändå är orolig i framtiden, stek den långsamt, på tex 3:an och stek den minst 4min på varje sida samt vänd den åtmindstånde 2ggr på varje sida. Med lite avvägning från spis till spis så klart!
    Det brukar funka för mig, och jag skär mina ca 7-10 mm tjocka.
    Lycka till!

Kram brumsan

Svar på tråden Blodpudding - ostekt????