Inlägg från: jojoje |Visa alla inlägg
  • jojoje

Gallstensoperation!

Är det någon som opererat bort gallan? Hur var det? Har man ont efteråt mm. berätta... Ska göra operation i Eskilstuna, är det någon som gjort det där och vet om de är bra? Hur länge fick ni vänta på operation där....Är livrädd, men samtidigt vill jag ha det gjort så jag slipper ha ont och kan äta vad jag vill. SNÄLLA SKRIV!!!!

• Svar på tråden Gallstensoperation!
  • jojoje

Är man sövd under operation? Varför kan man inte äta allt efter operationen? Då har man ju inga stenar som kan sätta sig i gallgångarna kvar....

• jojoje

Är det inte någon som blivit helt bra efter operation?

• jojoje

sjögurka 79 skrev 2008-03-14 10:49:51 följande:

Oj vad ni skrämmer TS, hon var ju livrädd redan innan!Jag blev helt bra efter min operation (i Visby) på våren 2000. Kan inte komma ihåg att jag hade ont överhuvudtaget efteråt, och nu lever jag precis som vanligt. Har inga känningar oavsett vad jag äter. Jag har fyra små ärr på magen som knappt syns. Tror det kommer gå jättebra!
    Tack för att du förstår. Lider av panikångest så jag är redan totalt panikslagen. En stor kram till dig.
  • jojoje

Jennie med ie skrev 2008-03-14 11:11:55 följande:

jojoje, vill du bara få höra att det blir problemfritt efteråt eller vill du faktiskt vara införstådd med och beredd på att du kan få känningar även efteråt? Jag menar i alla fall inte att skrämma dig, men så många tror att efter en operation så är allt frid och fröjd men så behöver det tyvärr inte bli alltså av de oraker jag nyss skrev. Däremot blir i princip alla _bättre_ efteråt....
    Klart jag vill höra hur det är....
  • jojoje

Är det inte fler som har erfarenheter...jag är jätterädd och vill veta så mycket som möjligt!!!

• jojoje

Kan man ta hand om barnet själv de första dagarna efter operationen eller måste man ha någon hemma som hjälper till???

CMH skrev 2008-03-28 11:20:20 följande:
    Jag opererade bort gallblåsan i onsdags, så himla skönt att det är gjort! Har ont i magen nu och har lite svårt att röra mig, men det är ingenting mot hur jäkla ont det gör att ha gallstensanfall! Tyckte mest det var obehagligt att bli sövd, men det var inte så farligt som jag trodde.. Jag födde barn den 9 januari i år, två veckor senare fick jag mitt första gallstensanfall och har haft flera stycken sen dess, läkarna bedömde att en operation var tvungen att göras så fort som möjligt för att jag hade dåliga levervärden. annars brukar dom vänta tills man slutat amma..Jag var också skit nervös innan, inget kul att bli opererad när man nyss fått barn, fick för mig att jag skulle dö och aldrig få se min son mer osv, men så blev d ju inte :) En titthålsoperation är ju ett litet ingrepp jämfört med andra operationer..Jag fick iaf åka hem på eftermiddagen (operationen gjordes på morgonen och tog ca 45 min) var mycket trött efter, men känner mig riktigt pigg idag! Lycka till det går säkert jätte bra! Hoppas även att vi slipper anfallen efter våra operationer!!
  • jojoje

Jag är som sagt jätterädd för det här, har panikångest och tar stesolid vid behov, kan man göra det innan och efter operation?

Vicryl skrev 2008-03-28 14:56:41 följande:
    Som så många redan har skrivit så opereras de allra flesta gallblåsor idag laparoskopiskt, dvs med titthålsteknik. Man gör då 4 små hål i buken, ett i naveln som är lite större (ca 2cm), ett nedanför vänstra revbensbågen som är lika stort som det i naveln och 2 st på höger sida av buken som bara är ca 1 cm stora. Under operationens gång så fylls buken med gas (koldioxid) för att blåsa upp den så att man får fri sikt och kommer åt med instrumenten. Det är detta gastryck som sedan kan ge upphov till smärta i axlarna, framför allt höger axel. Operationen tar för det mesta inte mer än 30-45 minuter och snitten på magen brukar sys med tråd som försvinner av sig själv. Ibland använder man en nylontråd och då får några enstaka stygn plockas bort av ex distriktssköterska efter en till två veckor. Man brukar få lokalbedövning i huden kring snitten och har därför sällan ont i själva såren direkt efter operationen.Man måste alltid vara sövd när man opererar gallan. Det går nämligen inte att vara vaken under ett ingrepp där buken fylls med gas, eftersom det ökade trycket gör att man får svårt att andas och behöver hjälp från narkosapparatens ventilator.I extrema fall kan man behöva öppna buken under pågående titthålsoperation, dvs man måste göra ett större arcussnitt under höger revbensbåge och plocka ut gallblåsan den vägen. Det är ovanligt och kirurgen kan ofta i förväg tala om ifall risken för detta är större än vanligt.Jag är legitimerad operationssjuksköterska och har instrumenterat vid otaliga galloperationer, så fråga gärna om det är nåt mer du undrar.
  • jojoje
    Tina83 skrev 2008-03-28 18:56:08 följande:
    kan ni berätta lite om era symptom?jag ska in på ultraljud av gallan, levern och bukspottkörteln. har troligen fel på gallan. har haft ont av och till 1.5 år nu. hade även ett anfall 2004, och då gjorde det så satans ont att jag trodde jag skulle dö. spydde nå gult, luktade skitskumt.
    Jag har en molande värk bak i ryggen i stort sett hela tiden, men sen kommer det ordentliga anfall titt som tätt, och då tror jag att jag ska dö, det gör asont. Nu har jag fått medicin som lindrar vid anfallen, men jag hoppas att jag får ta bort den snart, ska träffa kirurgen nästa vecka.
  • jojoje

Nu har jag varit på besök hos kirurgen, jag ska operera mig så fort som möjligt. Jag har så´n panik för det här, usch... Är det någon som har opererats på Kullbergska i Katrineholm???? Är lite orolig för det. Är det någon som kan lugna mig??? vad händer när man kommer dit, har man mycket ont efteråt, eller räcker det med typ alvedon mot det onda...jag skulle iallafall va kvar en natt på sjukhuset. Jag vill veta ALLT som händer...nu får jag äta lugnande för att jag vet att jag ska in, men inte när...har sån panikångest....snälla hjälp mig!!!

Svar på tråden Gallstensoperation!