• Anonym

2-stegs abort

det är samma som medicinsk abort. det får bara göras fram till ca v12 så du får nog bli skrapad istället...

• Anonym

Jobbar inom vården har dessutom gjort medicinsk abort... Man tar först tabletter som avslutar livet 3 dagar senare tar man vagitorier som sätter igång ett missfall...

• Anonym

Ja det går till så det är nog olika från fall till fall jag fick åka hem samma dag, var också väldigt und.. Medicinsk o tvåstegs är samma sak.

• Anonym

Det heter dagen efter tabletter....så innan du säger till andra att ta reda på fakta så gör detsamma...=)

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-17 23:53:49 följande:
    Ja det går till så det är nog olika från fall till fall jag fick åka hem samma dag, var också väldigt und.. Medicinsk o tvåstegs är samma sak.
    Nej, det är det inte.
  • Anonym

Jag har gjort en tvåstegsabort. Jag hade inte alls värkar som vid en förlossning. De var inte lika starka, även om kanske kroppen arbetar likadant. Kändes som mensvärk. Det hade jag från o till-väldigt hanterbart i några timmar. Sedan kom fostret. Jag kände en specifik stund att kroppen stötte o pressade ut fostret...det liksom "brakade till", sedan blev det stilla. Jag trodde detta bara var början...hade fått höra innan att det skulle vara som en förlossning...jag var jätterädd. Det kom inga fler värkar, så jag somnade en stund. När en sköterska kom in senare och väckte mig, ville hon kolla i min blöja. Då låg redan fostret där. De klippte navelsträngen och jag behövde inte se något när de tog bort blöjan..sen har jag för mig att jag gick på toa och där kom även moderkakan ut...kan det stämma? Ursäkta otrevligt info, men något var det iaf som BM kom in o fiskade upp ur toaletten...

Sedan fick jag stanna ganska länge för de ville även göra en skrapning efteråt, och på operationen var det fullt..Väcktes mitt i natten av att jag kördes ned till operation och sövdes...vaknade upp i ett bås och det var skärmar på sidorna...bakom dem låg en annan kvinna och grät och snyftade...då började jag också gråta. Vaknade nästa morgon på avdelningen, fick frukost, träffa en kurator, och sedan kom läkaren o frågade några frågor. Sedan promenerade jag ut från sjukhuset. (dagen innan var min syster med som stöd)

• Anonym

får man göra 2 stegs abort när man har gått så långt som v.13?? tror ja inte att man får göra här utan då måste de ske kirurgiskt!!!!

• Anonym

Beckah:
    Din information är inte helt korrekt.

Vi har friabort t.om vecka 17+6 och kvinnan avgör själv även efter vecka 12 om hon vill prata med kurator. Tidigare var det obligatoriskt med kuratorsamtal efter vecka 12 men detta har tagits bort.

• Anonym

Herregud...medicinsk och 2-stegsabort..samma sak..japp tjenare!
    Varför svarar man på inlägg som om man visste svaret på frågan när man bara gissar och har fått för sig att man vet?! medicinsk abort är INTE samma sak som en 2-stegsabort!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Anonym

det utförs på samma sätt, skillnaden är under vilken period i graviditeten, svårt att t ex googla det?

• Anonym

är det inte så att det oxå kallas just för tvåstegsabort för att man oftast gör en skrapning efter och det är liksom det andra steget i en tvåstegsabort? Bara en undring alltså...Jag har själv gjort en tvåstegsabort i vecka 15 och fick då skrapas efteråt...jag fattade det som att själva framfödandet var steg 1 o skrapningen steg 2. Men det kanske inte stämmer?

MansonDust skrev 2008-03-21 09:29:47 följande:
    Det är fortfarande inte samma sak för det.
  • Anonym

Nej gör det inte..klart som F:n du skulle ångra dig om du gjorde abort..speciellt om ingreppet skulle göra att du aldrig mer kunde få flera barn( har också hänt en del kvinnor) det är ju ändå ett ingrepp i kvinnans kropp, risken finns att eftersom man tvångsöppnar livmoderhalsen, så försvagas den och man kanske bara får missfall under kommande graviditeter..det har jag hört.
    Dessutom så är du redan i v 13, då barnet har händer, fötter o allt så jag föreslår att du behåller barnet..din sambo kommer med 100% säkerhet älska honom/henne lika mycket som han älskar din dotter..han som man har inte en jävla aning om hur det känns för en kvinna att gå igenom en abort.
    Man vet ju inte om han skulle stanna kvar även om du gjorde abort, eftersom många mår piss efteråt och han då skulle behöva ta sig an din sorg & psykiska illamående..han skulle kanske sticka ändå! för att han inte "orkade" med dig..

• Anonym

Precis, jag tror inte det kan göra dig steril. Jag fick höra att man får föda fram barnet just för att det ger minst risk för framtida komplikationer vid graviditet. Jag blev gravid igen och är nu i vecka 37, och har inte fått något missfall.

VulgusProfanum skrev 2008-03-23 08:02:52 följande:
    TS:Det är ett svårt val och ett beslut som bara du själv kan ta.Fundera igenom det noga och väg fördelar mot nackdelar och känn efter vad du kan orka och vad du känner är bäst för dig.Du ska inte göra en abort därför att någon annan tvingar dig till det. Det är nästan aldrig en bra utgångspunkt. Däremot behöver du inte oroa dig för att bli steril eller för att det ska bli skador på livmodern som leder till framtida missfall- så den oron kan du lägga åt sidan.Utan gör ett val utifrån vad du känner är bäst för dig och det barn du har idag.Hur du än gör så önskar jag dig lycka till.
  • Anonym

Va??? Nej, det är inte precis som en vanlig förlossning...tyckte inte jag. Gjorde inte lika ont, och man krystar inte o värkarna var inte lika regelbundna.

Bebiiis skrev 2008-03-26 10:50:35 följande:
    Jag har nyligen gjort en två stegs abort. Eller ja den 30/3 är det två månader sen jag gjorde den. Jag var nästan i v15. Pga att jag gick så långt var för att jag inte visste hur jag skulle göra. Det var långa nätter, med gråt, och massa tjafs med min mamma. Som bara ville vara snäll och hjälpa till. Men jag tog det på ett annat sätt. Eftersom jag ville så gärna behålla barnet. Och jag ångrar det otroligt mycket nu. Ifs är jag bara 18år, och killen är snart 20år, och jag vet att vi skulle ha klarat av det. Men det var mycket annat också som spelade in. Som dom har sagt i tidigare inlägg, så är tvåstegs abort minst risk för framtida komplikationer. Och man får ett piller, dag ett, sen dag tre, kommer man till sjukhuset får fyra slidtabletter, och två smärtstillande, sen sätter värkarna igång. Det är precis som en vanlig förlossning. Så ont gör det juh. Men du har juh barn sen tidigare, så du vet juh :)Men jag tycker att du ska lyssna på vad ditt hjärta säger, och gör inget du kommer ångra. Och jag tror nog att din kille kommer tycka om det där barnet minst lika mycket som han tycker om det ni redan har. Men lycka till, och gör som du själv känner. Jag vet själv att det är otroligt svårt. Men försök följ ditt hjärta!
  • Anonym

Jaha. Jag var i vecka 15 och krystade inte alls...

MansonDust skrev 2008-03-27 06:51:42 följande:
    Alla upplever det olika. Sen beror det säkert på veckan man är i. De flesta har väldigt, väldigt ont & man "krystar" ut fostret, men inte som ett stort barn, men man pushar på.
  • Anonym

Jag snarare knep igen. Var rädd. Sen kändes det som det "brakade till" sen var det ett foster i min blöja. (BM som tog hand om resten... )

Anonym skrev 2008-03-27 23:40:45 följande:
    Jaha. Jag var i vecka 15 och krystade inte alls...
  • Anonym
    Låter tufft. Tröstkram.
    MansonDust skrev 2008-03-28 07:44:02 följande:
    Okey. Jag var i v 19 (missbildningar) & fick trycka på ett par gånger. I v 14 (missbildningar) så drog läkaren ut han för hand, för han satt fast.
Svar på tråden 2-stegs abort