• Anonym (vilsen)

2-stegs abort

Någon som har erfaranhet av att göra en 2-stegs abort? Blev av misstag gravid. Har en 6-månaders bebis och är nu gravid i v 13. Jag vill egentligen inte göra abort men är rädd för att inte klara ansvaret. Sambon vill att jag ska göra abort för han säger nu att han inte vill ha flera...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-18 00:05
    Tack för alla svar...Känns bara så jobbigt. Ska jag ta bort min dotters syskon bara sådär bara för att deras pappa inte vill. Han ville inte ha våran dotter heller först men nu älskar han henne enormt mycket och ångrar inte att hon kom till världen... Ska jag gå igenom en smärtsam abort som jag förstår att en 2-stegs abort är? Jag är rädd att jag kommer att ågra mig grymt...

• Svar på tråden 2-stegs abort
  • Wind Up Toy

menar du medicinsk abort?
    jag kan vara ute å cykla men tror man bara får göra det fram till v.9 eller något sådant...

Usch jobbig sits du är i!!

• Anonym (vilsen)
    Svar på #1
    Nej jag menar 2-stegs abort. Har förstått att man framkallar missfall och värkar så fostret kommer ut den "naturliga vägen". Verkar hur hemskt som helst.
  • Anonym

det är samma som medicinsk abort. det får bara göras fram till ca v12 så du får nog bli skrapad istället...

• Beckah82
    Wind Up Toy skrev 2008-03-17 23:27:14 följande:
    menar du medicinsk abort?jag kan vara ute å cykla men tror man bara får göra det fram till v.9 eller något sådant...Usch jobbig sits du är i!!
    Eh? Nej hon skrev ju att hon menar en tvåstegsabort

Det är något man gör när man gått så långt så barnet är för stort för att ta bort med en medicinsk abort eller en skrapning.

Man får vid en tvåstegsabort medicin som avlivar fostret och sedan får man åka tillbaka till skjukhuset och där får an medicin 8tror det är ett slidpiller) för att sätta igång förlossningenb  och sedan när värkarna är igång osv så får man föda ut bebisen.

Man brukar nog kunna få åka hem samma dag.

**

TS: Va jobbigt för er att ni upptäckte graviditeten så här sent förstår att du inte vill. Men är du säker att du ska göra det mot din vilja? Jag tror inte det är en bra idé om man inte känbner att det är helt rätt beslut. Du ska orka leva med det också.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Beckah82

Nä, det är det inte. Ta reda på fakta! Hon är för långt gången för både medicinsk och skrapning. För henne gäller tvåstegs, precis som hon skriver själv också.

Anonym skrev 2008-03-17 23:33:53 följande:
    det är samma som medicinsk abort. det får bara göras fram till ca v12 så du får nog bli skrapad istället...
  • Wind Up Toy

jaaa NU e jag med...
    det har jag inte varit med om så jag vet inte mer än dig och det låter inte så roligt...

kanske är någon mer som vet mera

• Beckah82

TS; det finna ganska många trådar om folks erfarenheter. Sök på tex "sen abort" så får du läsa om hur andra haft det.

• Wind Up Toy
    Beckah82 skrev 2008-03-17 23:33:58 följande:
    Eh? Nej hon skrev ju att hon menar en tvåstegsabort Det är något man gör när man gått så långt så barnet är för stort för att ta bort med en medicinsk abort eller en skrapning.Man får vid en tvåstegsabort medicin som avlivar fostret och sedan får man åka tillbaka till skjukhuset och där får an medicin 8tror det är ett slidpiller) för att sätta igång förlossningenb  och sedan när värkarna är igång osv så får man föda ut bebisen.Man brukar nog kunna få åka hem samma dag.**TS: Va jobbigt för er att ni upptäckte graviditeten så här sent förstår att du inte vill. Men är du säker att du ska göra det mot din vilja? Jag tror inte det är en bra idé om man inte känbner att det är helt rätt beslut. Du ska orka leva med det också.
    Mmmm fattade det sen.. tänkte på att man fick tabletter i 2 omgångar vid medicinsk abort
  • Anonym

Jobbar inom vården har dessutom gjort medicinsk abort... Man tar först tabletter som avslutar livet 3 dagar senare tar man vagitorier som sätter igång ett missfall...

• Kinder88

Jag har gjort en 2stegsabort för några år sen, och det går till som så att du kommer till sjukhuset 2 dagar innan själva aborten ska äga rum och får piller som tar död på fostret. Du får komma tillbaks 2 dagar senare och påbörja aborten, man får slidpiller som gör att man ska sätta igång värkarbetet. Det är nästan som en vanlig förlossning, skillnaden är att när du krystar ut det lilla fostret så känns det inte och du får så mkt smärtlindring du kan få för o känna så lite som möjligt. Så du har värkar som en vanlig förlossning. Sen får man inte åka hem samma dag, det är inte ens säkert det är klart på en dag, dock oftast är det de.(själva "förlossningen") för mig tog det 9 tim, o efter det fick jag skrapas d¨å inte hela moderkakan kom med. Så allt som allt var jag där från kl 07-04. Jag smet därifrån pga att jag inte berättat för mina föräldrar o var rädd för min pappa. Jag var ju bara 14 när jag blev gravid. Men dom sa att hjag inte fick åka hem då dom ville kolla så allt såg bra ut dagen efter o kolla hur man mådde allmänt.

Svar på tråden 2-stegs abort