• LindaJames

Min fyraåring gnisslar tänder...

Hej,
    Jag har en 4 och ett halvt åring som gnisslar tänder nåt fruktansvärt..de är så hemskt..när hon somnatr o tappar nappen s gnisslar hon tänder så de hörs från henne rum till vårat sovrum och de låter så hemskt..
    vad ska jag göra åt de?

• Svar på tråden Min fyraåring gnisslar tänder...
  • lucas maja

Jag gnisslar själv tänder och fick en bettskena, pga konstsnt huvud värk! Vet inte hur man gör med småbarn, men jag hade hört med tandläkaren vad han har för förslag! Tänder och käkar kan till slut bli förstörda av tand gnissel!

• lucas maja

ja tyvärr slits tänderna ner så de kan bli jätte korta, och lederna i käkarna blir utslitna! Men det kan ju oxå vara en övergångs grej som går över av sig själv?!

• MissGoodie

Min 5-åriga son gnisslar också tänder. Till och från så illa att jag tror att tänderna ska gå sönder på honom. Men enligt hans tandläkare (och jag har tom fått en "second oppinion") så är det dels väldigt vanligt och dels ingen fara alls.
    Men jag minns inte om han sa att det berodde på att han fortfarande har sina mjölktänder...
    Men det finns iaf inget de kan (eller behöver) göra nåt åt.

• tossin

Enligt vår tandläkare så är det helt ok att gnissla tänder. De liksom jämnar till bettet själva.

Svar på tråden Min fyraåring gnisslar tänder...