• Skilda Pappan

Var är alla pappor?

Hej.
    Är ny här på familjeliv, men har kommit att bli medlem då jag söker lite svar.

Jag var på ett nytt dagis med exet och min dotter, för vi ska byta dagis. En "pröva-på-kväll" och jag slås av att jag var den enda mannen där.

När jag hämtar på dagis får jag veta efter ett år, att mamman fått teckningar. Jag har inte fått en enda.

Jag jobbade som chef på ett IT-bolag, under inskolningen på dagis. Vi kör varannan vecka. Hon, lillan blir sjuk rätt mycket som det blir första tiden. Och jag blev av med jobbet (in)direkt för jag inte "kunde vara tillgänglig som det förväntades" jag vabbade alltså. Varken mer eller mindre än mamman.

Jag läser barnbok efter barnbok, och reagerar direkt på att det alltid är mamman som gör de där mammasakerna. Och pappa de där pappasakerna. Är det en bil med , så är det pappas. Är det en mobiltelfon med, så är det pappas. Är barnet ledsen så tröstar mamma.

Var är pappan?

Jag inbillar mig, att en modern pappa är inte schablonen. Det är något annat. Jag inbillar mig att jag är inte ensam att tycka mo att vara med min dotter, som väljer att gå ner i arbetstid för att få mer tid med henne. Som njuter av att vara i lekparker med henne och få upptäcka barnet på nytt i mig.

Jag inbillar mig att jag är inte ensam om att förstå hur viktigt det är med närvaro, oavsett om man är mamma eller pappa.

Eller?

• Svar på tråden Var är alla pappor?
  • Mikkel räv

Håller med dig 100%! Stå på dig!

• Ulfino

Jag har en känsla av att Du bor i en mindre och mer konservativ kommun, kan det stämma? Jag känner inte igen mig i din beskrivning eftersom det är lika många pappor (om inte fler) som hämtar och lämnar hos vårt dagis.

Jag håller med dig om schabloner men måste ändå fråga - måste vi vara lika mammorna? Har vi inte olika roller som föräldrar?

Jag har märkt att när min hustru hämtar Lilleman så blir det mer protester än när jag hämtar. Jag ger tid, låter Lilleman välja väg hem och det kan bli stora omvägar ibland. När min hustru hämtar så har hon ett syfte, att ta sig från dagis till hemmet. Inte undra på att det blir protester.

Frugan klarar av att söva Lilleman på halva tiden det tar mig. De kvällar som jag ansvarar för nattning går åt till... just nattning och ingenting annat. Beror det på trygghet? Jag vet inte men vi har bevisligen två olika relationer till vårt barn.

Jag är ledsen att det inte fungerade med din arbetsgivare. Tyvärr så syns könsrollerna även här för troligtvis hade din arbetsgivare varit mer "accepterande" ifall Du varit Mamma och inte Pappan. Tyvärr...

Att Du inte fått teckningar från dagis behöver inte betyda att dagiset valt att ge dem till Mamman. Min uppfattning är att dagis fröknar har så många föräldrar att hålla koll på att det mer handlar om tillfälligheter. Men det kan ju även vara att ditt X är lite bättre på att nätverka med personalen, vad vet jag.

• Skilda Pappan

Hej Ulfino.
    Självklart ska vi inte vara som mammorna för sakens skull.
    Låt oss plocka det bästa!

när jag hämtar är det lugn och ro, lek och skoj på vägen hem, precis som du beskriver det.

Men nattningen tar 10 minuter. Och hon mår bra av at vara själv en stund innan hon somnar.

Teckningarna från dagis, härleder jag direkt till genus som tar över när personalen är stressad.

Nacka ja.

Svar på tråden Var är alla pappor?