• Emeraldy

Hur gör man soppa?

Jag har aldrig gjort egen soppa. Jag gillar att laga mat men när det gäller soppor har jag inte kommit längre än till pulversoppor eller de som är färdiga att värma Generad

Har du nåt smaskigt sopprecept? Jag gillar krämiga soppor mer än "buljongiga" om ni förstår vad jag menar

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Hur gör man soppa?
  • Emeraldy

Mulle Nuh:
    Now we're talking Det där lät supergott!!

Cassanna:
    Är det frysta grönsaker, eller var hittar man den förpackningen?

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Fru Indosaurie
    Emeraldy skrev 2008-03-18 18:35:27 följande:
    Mulle Nuh:Now we're talking Det där lät supergott!!Cassanna:Är det frysta grönsaker, eller var hittar man den förpackningen?
    i grönsaksdisken ofryst alltså
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • Me o Mike

Ja jag har bjudit MÅNGA på den (inkl en kock) och ALLA har sagt att dte är ABSOLUT den godaste soppan dom nånsin ätit!!

Mulle Nuh:Now we're talking Det där lät supergott!!Cassanna:Är det frysta grönsaker, eller var hittar man den förpackningen?
  • PerG

www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=1414

!

Eller spenatsoppa. Men den gör jag på "känn"..

Gör bottenredning (marg + mjöl + mjölk). 1 gäng dl mjölk (c:a 2-3dl per person), c:a 1 grönsaksbuljontärning (för två pers), ett par skak på fryst spenatförpackningen. Salt och peppar och toppa med persilja. Servera med ägghalvor.. ;)

• isisisis

Ärtsoppa är ju billigt och gott.OCH GI.

Köp ett paket gula ärtor och lägg i blöt över natten i en stor kastrull.

Slå av blötläggningsvattnet och skölj ärtorna.
    Koka upp med nytt vatten,salt och en lök.

Puttra tills de blir mjuka och soppan är lagom tjock.

Senap och timjan är gott till.

Eller lite fläsk eller falukorv

• isisisis

Sen finns det räksoppa,höstkantarellsoppa,jordärtskockssoppa,blomkålssoppa,broccolisoppa,nässelsoppa(skitgott kommer snart)
    spenatsoppa mm

• Trinity78

Jag har ett kanonbra och enkelt recept från min gamla hemkunskapsbok! Jag är ingen "sopp-person" men detta äter jag ofta:

Köttfärssoppa

4 port

8 dl vatten
    2 buljongtärningar (grönsak eller kött)
    2 potatisar
    2 morötter
    1 gul lök
    200 g köttfärs
    2 krm paprikapulver
    1 krm svartpeppar
    1 msk chilisås eller tomatpuré
    4 msk klippt persilja
    salt

Gör så här:
    Koka upp vatten och buljongtärningar. Skala potatis och morötter. Skär potatisen i tunna skivor och riv morötterna grovt. Lägg i potatis och morötter i buljongen och koka på svag värme i 10 min.
    Skala löken och hacka den fint. Stek lök och köttfärs och blanda sen ner det i buljongen. Lägg i kryddor och chilisås. Sjud på svag värme i 5 min. Strö över persiljan och servera!

Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • Cassanna
    Nej dom brukar vara vid grönsakerna..brukar även finnas förpackningar med grytgrönsaker
  • artan060914
    MulleNuh skrev 2008-03-18 18:31:58 följande:
    2 msk margarin eller smör2 stora grovt rivna morötter2 msk vetemjölFräs ovanståendeSpäd sen med buljong bestående av följande...1 l vatten2 fiskbuljongtärningarsedan tillsätts..2 dl creme fraiche400 gramkräftostsvartpeppar o dillSist av allt tillsätts 1 burk kräftskärtar...för att dom ej ska blisega..låt puttra en stund...
    Gud vad komiskt... Detta är receptet på den godaste soppan jag ätit och skulle precis skriva receptet här...
    Men läste snabbt igenom era soppor och hittade "min" soppa här...
    Vad är oddset?

Ni måste prova den!!!
    Min älskade Enya är äntligen här!!
  • Me o Mike

haha VA?!? Vad menar du?! DIN soppa?!

Nä men va komiskt! Det receptet har jag fått från Luleås skogar!

artan060914 skrev 2008-03-19 01:13:06 följande:
    Gud vad komiskt... Detta är receptet på den godaste soppan jag ätit och skulle precis skriva receptet här...Men läste snabbt igenom era soppor och hittade "min" soppa här...Vad är oddset?Ni måste prova den!!!
Svar på tråden Hur gör man soppa?