• Emeraldy

Hur gör man soppa?

Jag har aldrig gjort egen soppa. Jag gillar att laga mat men när det gäller soppor har jag inte kommit längre än till pulversoppor eller de som är färdiga att värma Generad

Har du nåt smaskigt sopprecept? Jag gillar krämiga soppor mer än "buljongiga" om ni förstår vad jag menar

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Hur gör man soppa?
  • Emeraldy

Vad skoj att ni är två som tycker det är världens godaste soppa Då bara måste jag ju prova den!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Me o Mike

Ja gör det!!!!!!!!! Mmmmm va gott.. Måste göra den i helgen tror jag..

Emeraldy skrev 2008-03-19 15:45:16 följande:
    Vad skoj att ni är två som tycker det är världens godaste soppa Då bara måste jag ju prova den!
  • Me o Mike

ska tillägga att jag brukar ha i lite mer creme frasie och en extra burk kräftstjärtar.. Blir den för "rinnig" har jag i lite mer mjöl i slutet..

• artan060914

Jag har oxå extra cream fraich och kräftor!

Prova den du kommer inte ångra dig!!

Jag gjorde den förra veckan med varmt bröd till Mumma!!

Min älskade Enya är äntligen här!!
  • Me o Mike

mm jag har alltid vitlöksbaguetter..

artan060914 skrev 2008-03-19 19:44:05 följande:
    Jag har oxå extra cream fraich och kräftor!Prova den du kommer inte ångra dig!!Jag gjorde den förra veckan med varmt bröd till Mumma!!
  • Tant Greta

Det är faktiskt MIN soppa
    Åt den hos en släkting i Norrland förra året,hjäälp vad god!

MulleNuh skrev 2008-03-19 07:30:13 följande:
    haha VA?!? Vad menar du?! DIN soppa?! Nä men va komiskt! Det receptet har jag fått från Luleås skogar!
  • Liten familj

Trinity78:
    Jag gjorde din köttförssoppa idag. Ååh, såå gott!!! Tack!

• artan060914
    Tant Greta skrev 2008-03-19 19:52:24 följande:
    Det är faktiskt MIN soppaÅt den hos en släkting i Norrland förra året,hjäälp vad god!
    Den är kanske vanligare än jag trodde
    Prova med morötter, gott och jätte fina färger!
    Min älskade Enya är äntligen här!!
  • Me o Mike

jag har fått den från norrland!! LUUUULEÅ!

Tant Greta skrev 2008-03-19 19:52:24 följande:

Det är faktiskt MIN soppaÅt den hos en släkting i Norrland förra året,hjäälp vad god!
  • Trinity78
    Liten familj skrev 2008-03-19 19:54:29 följande:
    Trinity78:Jag gjorde din köttförssoppa idag. Ååh, såå gott!!! Tack!
    Vad roligt att höra
    Och mitt indiehjärta slår och slår och slår
  • Tant Greta

Haha,jag åt den hos en släkting i Västerbotten..tror att hon tog receptet från Hemmets Veckotidning eller Allers

MulleNuh skrev 2008-03-19 20:00:29 följande:
    jag har fått den från norrland!! LUUUULEÅ!Tant Greta skrev 2008-03-19 19:52:24 följande:
  • snobben

Jag gör ofta soppa men har inga speciella recept. Tar vad jag har liksom. en soppa jag komponerat ihop själv är en jättegod kräftsoppa.

Har inga mått men detta brukar jag ha i:

morot
    palsternacka
    lök
    vitlök
    chili
    ev paprika (rostad paprika är mums)
    tomatpuré
    buljong
    matlagningsgrädde
    kräftstjärtar

Dela grönsakerna i mindre bitar och fräs i smör och lite olja, tillsammans med tomatpurè. Häll på vatten och ha i buljongtärningar. Låt koka till allt blivit mjukt. Häll i matlagningsgrädde och krydda med salt, peppar, pizzakrydda, ev lite chilipulver eller paprikapulver. Mixa allt till en slät och skummande soppa. Lägg kräftstjärtar i botten på djuptallrikar eller skålar och häll på soppan. Servera med vitlöksbröd. Supergod och rätt stark...men det kan man ju variera själv hur stark man vill ha den.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
  • snobben

En annan soppa/gryta som jag brukar göra är en fisk och skaldjursoppa.

brukar ha i morötter, potatis, fänkål, paprika, vitlök, palsternacka, lök, saffran, olika fiskar och skaldjur.

Dela grönsakerna i lite större bitar och fräs i en gryta tillsammans med saffran, häll på vatten och buljong. Koka allt mjukt. Lägg i bitar av fisk, tex torsk, kolja, lax, ha sen i tex räkor, kräftstjärtar, musslor...ja vad man tycker om.

Till detta gör jag en parmesankräm med creme fraische och riven färsk parmesan. Klicka på detta på soppan när du hällt upp den i tallrik. Servera med bröd till.

Om du har det besvärligt, tänk då på en tax som försöker ta sig fram i djup snö.
Svar på tråden Hur gör man soppa?