• Maglan

Recept på stuvade makaroner! :)

Haha, är inte spec duktig i köket och tänkte ge mig på att göra stuvade makaroner. Inte spec svårt för dom flesta men jag har aldrig gjort det.

Någon som kan ge mig ett snabbt recept?

• Svar på tråden Recept på stuvade makaroner! :)
  • korven72

Gör bottenredning på smör/margarin ca 25g och häll i 2 msk mjöl.
    Späd sedan med ljummen mjölk till önskad konsistens.
    Koka makaronerna och häll ner i såsen.
    Krydda med salt, peppar

• TerrorMorsan

häller i mjölk, makaroner låter det småkoka tills det blir mjukt, rör hela tiden

här ska det stå något fyndigt och klokt så alla ser
  • isisisis

Så gör jag också ungefär.Har en liten nypa socker och en aning muskotnöt till stuvade makaroner också!

• ludenben

gör på samma sätt. Sen när det är klart saltas och peppras det och kryddas med muskot.

TerrorMorsan skrev 2008-03-19 15:43:01 följande:
    häller i mjölk, makaroner låter det småkoka tills det blir mjukt, rör hela tiden
  • nyponsoppa

Jag gör likadant som svart tulpan.
    Koka makaronerna o gör redningen för sig o blanda sedan när allt är klart annars är dte jättelätt att bränna kastrullen...det har i alla fall jag lyckats med några gånger.

♥Stolt mamma till Alicia♥
  • isisisis

Bottenredning altså.Tycker det lätt fastnar och det är svårt att passa när man kokar i mjölk

• Sarah84

Som du kokar med vatten fast me mjölk. Men viktigt & röra mkt, de bränner fast enkelt. Göra redningar & sånt e bara jobbigt & de blir inte alls lika gott =)

• Regnbågsskatten

finns ett bra recept på paketet på Gammaldags Ideal makaroner, har tänkt att göra stuvade makaroner ikväll med falukorv till... Lycka till!!

• Maglan
    svart tulpan skrev 2008-03-19 15:42:14 följande:
    Gör bottenredning på smör/margarin ca 25g och häll i 2 msk mjöl.Späd sedan med ljummen mjölk till önskad konsistens.Koka makaronerna och häll ner i såsen.Krydda med salt, peppar
    Jag tror jag kör på ditt alternativ. bränner bara mjölken annars tack :D
  • Pyret 85

låter mjölken koka upp sen häller man i makaroner och låter det koka tills det blir tjockt. ska faktiskt snart sätta igång och göra det. vi ska ha det till middag idag. socker är ett måste i

♥Mamma till världens sötaste Lian♥
Svar på tråden Recept på stuvade makaroner! :)