• Maglan

Recept på stuvade makaroner! :)

Haha, är inte spec duktig i köket och tänkte ge mig på att göra stuvade makaroner. Inte spec svårt för dom flesta men jag har aldrig gjort det.

Någon som kan ge mig ett snabbt recept?

• Svar på tråden Recept på stuvade makaroner! :)
  • appapp2

Det finns ETT (1) rätt sätt att göra stuvisar.
    Först och främst MÅSTE du ha Gammaldags Idealmakaroner.
    Har du inte det, koka potatis.
    Sen avgör din fettskräck färgen på mjölk - bäst är röd, sämst är blå, dvs mer fett ger bättre stuvisar.

Häll rätt mängd mjölk i en bra, tjockbottnad kastrull. har du en med titanbeläggning slipper du röra så mycket. superbra.
    I med mjölk, makaroner, salt, nymald svartpeppar och muskot.
    koka försiktigt under omrörning och bevakning till rätt konsisten.

• Magrat

Håller med appapp2!
    Röd mjölk och gärna en liiiten skvätt grädde också!
    Och makaronerna ska inte stormkoka, de ska (efter uppkok) bara sjuda. Rör om då och då. Jag brukar visserligen inte ha muskot i, men det är gott om man har det hemma.

• getingmidja
    Regnbågsskatten skrev 2008-03-19 15:46:13 följande:
    finns ett bra recept på paketet på Gammaldags Ideal makaroner, har tänkt att göra stuvade makaroner ikväll med falukorv till... Lycka till!!
    Man ska koka makaronerna i standardmjölk, att göra redning är fusk.
    Skämt åsido, det blir mycket godare när man gör på det viset.
    Det hör liksom till att man får skrubba lite extra i kastrullen efteråt.
    Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken
  • Spartacus

jag gör först en redning (på det sättet slipper du använda fetaste mjölken och får ändå tjock och fin sås)...

1 slänger i smör eller mararin i pannan och kör runt makaroner i det (det fastnar väldigt lätt i mjölk)
    2 häller över nån matsked mjöl eller två
    3 häller på mjölk, rör om kokar upp och tillsätter så mycket mjölk man vill ha (alltså hur tjock sås man vill ha)
    4 skvätt salt, skvätt socker, svartpeppar och muskot

voila!

• Spartacus

just det ja... stuvade ska koka på låg temp länge (tills makaronerna är lagom) och itne koka hårt får då blir det inte bra!

• Spartacus
    getingmidja skrev 2008-03-19 16:04:03 följande:
    Man ska koka makaronerna i standardmjölk, att göra redning är fusk. Skämt åsido, det blir mycket godare när man gör på det viset.Det hör liksom till att man får skrubba lite extra i kastrullen efteråt.
    såsen blir inte lika stjock och god utan stuvning!
    jag kör med både stuvning och en skvätt matlagningsgrädde :-P
  • Kodjuret

Ett tips är att hälla i hetvatten och lägga i en maskindiskmedelstablett i kastullen vänta ett dygn eller nå å då har allt lossnat

• Sarah84
    Spartacus skrev 2008-03-19 16:09:33 följande:
    såsen blir inte lika stjock och god utan stuvning!jag kör med både stuvning och en skvätt matlagningsgrädde :-P
    Jo de e ju bara med mjölk de e godast. Med redning smakar de bara konstigt & mjöligt. Här får vi alltid "såsen" tjock med bara mjölk..
  • Maglan

Har fått tips från pappa nu.

Han kokar först makaronerna i vatten. sen häller han bort vattnet och häller tillbaka makaronerna i pannan. Fyller på med mjölk så det täcker makaronerna och gör en "miniredning" på sidan med lite mjölk och mjöl som han häller i när mjölken börjar bli varm å sen får det koka förstiktigt tills det är klart. Han har även i lite sirap eller socker..

• sally monella

...om du köper idealmakaroner från kungsörnen finns ett recept på baksidan...

• appapp2
    Maglan skrev 2008-03-19 16:29:32 följande:
    Har fått tips från pappa nu. Han kokar först makaronerna i vatten. sen häller han bort vattnet och häller tillbaka makaronerna i pannan. Fyller på med mjölk så det täcker makaronerna och gör en "miniredning" på sidan med lite mjölk och mjöl som han häller i när mjölken börjar bli varm å sen får det koka förstiktigt tills det är klart. Han har även i lite sirap eller socker..
    NEEEEJ!!!!!!!!
    Ingen stuvning. fel fel fel fel fel!!
  • appapp2
    Spartacus skrev 2008-03-19 16:07:54 följande:
    på det sättet slipper du använda fetaste mjölken och får ändå tjock och fin sås)...
    gör du rätt (utan stuvning!) funkar det med lättmjölk med...
    ingen stuvning, som sagt.
  • ludenben

vi gör då ingen stuvning... men röd mjölk ska dte vara. Blir perfekt varje gång

appapp2 skrev 2008-03-19 16:39:47 följande:
    gör du rätt (utan stuvning!) funkar det med lättmjölk med... ingen stuvning, som sagt.
  • korven72
    Svar på #19
    Då blir det en toppredning som funkar lika bra som bottenredning.

Dissar appapp =)
  • Liv i magen
    Sarah84 skrev 2008-03-19 16:14:16 följande:
    Jo de e ju bara med mjölk de e godast. Med redning smakar de bara konstigt & mjöligt. Här får vi alltid "såsen" tjock med bara mjölk..
    Kokar alltid makaronerna vid sidan om. Gör sedan en stuvning och blandar i makaronerna.....sen är det bara att koka ihop alltihopa och späd med mjölk till önskad konstinens. Kryddar med salt,vitpeppar och lite socker & muskot.

Tycker SJÄLV att makaronerna blir överkokta och sladdriga när man kokar dom i mjölk men det är ju en smaksak.

Sist vill jag säga att är det så att såsen blir mjölig och konstig så gör man fel. En redning eller sås blir aldrig mjölig om man kokar den rätt, dvs tillräckligt länge
  • appapp2

svart tulpan skrev 2008-03-19 21:47:06 följande:

Svar på #19Då blir det en toppredning som funkar lika bra som bottenredning.Dissar appapp =)
    nå, fast med den stora skillnaden att man inte tillsätter extra mjöl, och man slipper den "segare" konstistensen...

i en pepsi challenge på RIKTIGA stuvisar och "fulstuvade", skulle dom flesta ha 100% rätt. ;)
Svar på tråden Recept på stuvade makaroner! :)