Recept på stuvade makaroner! :)
Haha, är inte spec duktig i köket och tänkte ge mig på att göra stuvade makaroner. Inte spec svårt för dom flesta men jag har aldrig gjort det.
Någon som kan ge mig ett snabbt recept?
Haha, är inte spec duktig i köket och tänkte ge mig på att göra stuvade makaroner. Inte spec svårt för dom flesta men jag har aldrig gjort det.
Någon som kan ge mig ett snabbt recept?
Det finns ETT (1) rätt sätt att göra stuvisar.
Först och främst MÅSTE du ha Gammaldags Idealmakaroner.
Har du inte det, koka potatis.
Sen avgör din fettskräck färgen på mjölk - bäst är röd, sämst är blå, dvs mer fett ger bättre stuvisar.
Häll rätt mängd mjölk i en bra, tjockbottnad kastrull. har du en med titanbeläggning slipper du röra så mycket. superbra.
I med mjölk, makaroner, salt, nymald svartpeppar och muskot.
koka försiktigt under omrörning och bevakning till rätt konsisten.
Håller med appapp2!
Röd mjölk och gärna en liiiten skvätt grädde också!
Och makaronerna ska inte stormkoka, de ska (efter uppkok) bara sjuda. Rör om då och då. Jag brukar visserligen inte ha muskot i, men det är gott om man har det hemma.
jag gör först en redning (på det sättet slipper du använda fetaste mjölken och får ändå tjock och fin sås)...
1 slänger i smör eller mararin i pannan och kör runt makaroner i det (det fastnar väldigt lätt i mjölk)
2 häller över nån matsked mjöl eller två
3 häller på mjölk, rör om kokar upp och tillsätter så mycket mjölk man vill ha (alltså hur tjock sås man vill ha)
4 skvätt salt, skvätt socker, svartpeppar och muskot
voila!
just det ja... stuvade ska koka på låg temp länge (tills makaronerna är lagom) och itne koka hårt får då blir det inte bra!
Ett tips är att hälla i hetvatten och lägga i en maskindiskmedelstablett i kastullen vänta ett dygn eller nå å då har allt lossnat
Har fått tips från pappa nu.
Han kokar först makaronerna i vatten. sen häller han bort vattnet och häller tillbaka makaronerna i pannan. Fyller på med mjölk så det täcker makaronerna och gör en "miniredning" på sidan med lite mjölk och mjöl som han häller i när mjölken börjar bli varm å sen får det koka förstiktigt tills det är klart. Han har även i lite sirap eller socker..
...om du köper idealmakaroner från kungsörnen finns ett recept på baksidan...
vi gör då ingen stuvning... men röd mjölk ska dte vara. Blir perfekt varje gång
Gjorde som pappa sa och det blev riktigt gott iaf
svart tulpan skrev 2008-03-19 21:47:06 följande: