• Mysnanna

Rengöring rostfritt

Hej!

Antar att det inns andra där ute med Rostfria kyl och frysar. Jag har provat med alla medel som går men det blir bara flammigt när jag försöker rengöra, har även köpt något hos en återförsäljare för kylar, men det blev inte bra heller. Har provat 'rengöring för rostfritt' (en sprayflaska från typ ajax), 'fönsterputs', 'enbart diskmedel', 'olja' Ja det var väl det + dom här rengöringsservetterna från återförsäljaren.

Någon som har några bra tips?

Så länge inte solen ligger på ser det ganska ok ut, men när solen kommer fram blir det hemskt!

Ska väl tilllägga att jag tror att vi har, lite mer borstat aluminium, men är inte säker..

• Svar på tråden Rengöring rostfritt
  • PetraD

innan brukade jag ta något rengöringsmedel för köket och spraya på och torka av med disktrasa och torka ORDENTLIGT med en vanlig handduk sen.

idag provade att ta med microfiberduk, fuktig, torkade inte ens efter och det blev bra

• BimBim o Knorrans Mamma

T-röd har alltid funkat för mig

• Mysnanna

Bong: har provat olivolja, blir bra, men drar åt sig damm, hur mkt man än torkar efteråt, och blir mkt lättre fingeravtryck efter också!

Enbacken: Vad är enjo? Var köper du det? Tycker jag har kollat runt på alla ställen efter bra saker!!

BimBim...: Hur använder du det, bara torkar med och sen torkar torrt eller?

Rengöring av alla dess slag har jag ju provat, och varit super noga med att torka efteråt, men det bara blir flammigt, nu är jag trött att lägga pengar på sånt som inte funkar =( Men har fick man många bra tips! Tack!
    Jag har ju förstått att det finns många olika typer av rostfritt stål också, så vi alla kanske inte har samma. Det bästa vore att man köpt i aluminium från början, då hade man slippt detta putsande!!

• enbacken

Jag vet att enjo funkar om man använder den andra alltså torktrasan som många använder som disktrasa till själva torkandet.
    enjo är nog mest från homeparty men det är bra saker men de är ganska dyra. Tror man kan beställa från norge eller så. Kolla på google så får du veta mer. Tror också ganska många i sverige säljer.

• Bong

Måste vara den enda enjoduken jag inte har....*morr*

enbacken skrev 2008-03-19 19:45:04 följande:
    Nej den lilla med svarta skrubbsaker möbelpolish har jag testat och det blir jättebra men är ingen långsiktig lösning och inget man ska använda varje dag
  • enbacken

jag kan inte vara utan den, den är helt överlägsen i köket, använder den andra enbart för att eftertorka med.

• BimBim o Knorrans Mamma
    Mysnanna skrev 2008-03-24 19:49:44 följande:
    BimBim...: Hur använder du det, bara torkar med och sen torkar torrt eller?Rengöring av alla dess slag har jag ju provat, och varit super noga med att torka efteråt, men det bara blir flammigt, nu är jag trött att lägga pengar på sånt som inte funkar =( Men har fick man många bra tips! Tack!Jag har ju förstått att det finns många olika typer av rostfritt stål också, så vi alla kanske inte har samma. Det bästa vore att man köpt i aluminium från början, då hade man slippt detta putsande!!
    Om det är mkt smutsigt så tar jag tex fönsterputs eller nåt och torkar bort det värsta med. Sen tar jag en luddfri handduk/trasa och häller på lite t-röd och torkar direkt på bara.
    Blir aldrig flammigt. Men snåla inte.
  • Mysnanna

Har nu hittat något som jag köpte genom Bosch, Chromol heter det, någon som har provat det? Jag köpte en flaska, för hon garantera att det skulle funka, och jag fick läma tillbaka om det inte skulle göra det.
    Tänkte bara i fall någon annan ville veta =)

• melvan

Micron och kylen torkar jag bara med en blöt, väldigt varm trasa. Men det är värre med ugnen och fläkten... har testat det mesta tills min man kom hem med en sprayflaska (med gas, ingen pumpspray.. hmm, ni fattar?) "MP52 Rostfritt". Det är kanon bra, sprayar på och torkar av med hushållspapper. Inga ränder eller fingerfläckar. Men det luktar rätt starkt.

• Limefrukt

Äsch det blev något fel på länken, men gå in på produkter, sen specialrengöring & putsmedel

• Manny1980

När jag jobbade på restaurang använde vi vanligt bubbelvatten och papper. Gick superbra, inga fläckar alls!!

Svar på tråden Rengöring rostfritt