• tristania

Hur mycket får din 13-åring i månadspeng?

Flört

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-19 22:35
    Mindre än 100 kr skulle det visst vara....
  • Svar på tråden Hur mycket får din 13-åring i månadspeng?
  • kolakaka

180 kr + 10 kr per diskad middagsdisk(1-2st), räcker alldeles utmärkt gör av med knappt hälften endast nöjen

• tristania
    Min dotter får 300 kr i månaden.....fast då till nöjen.
  • Nandez

Min tjej som är 14 får 400 samt att vi fyller på hennes mobil. Sen så får hon lite extra mellan varven. Vi har inga fler barn hemma.

Längtar efter våren.
  • Angel73

Min tjej får 500 kr det ska räcka till bussresor, halva mobilräkningen, godis, nöjen och om hon vill ha märkes kläder får hon betala en del själv.

• FrökenLarsson

Jag fick  mitt studiebidrag på 950 kr när jag var 13 (nästan 14 år fyllda)
    Men då fick jag stå för allt själv förutom typ vinterjacka.

Carpe Diem
  • lövet2
    Svar på #8
    * det kostar över hundra kronor att gå på bio - Här kostar det 50 kr

* det kostar över hundra kronor att bowla - Tur att vi inte har någon bowlinghall här då!

* det kostar ex antal kronor att fika på fritidsgården - Fritidsgård?

* tanka mobilen för en 50-lapp, och vips så har man bara 50 spänn kvar, och dom räcker ju inte ens till lördagsgodis - Hon får väl ringa lite mindre då!
  • Impertiff

här hemma får dottern och sonen (12.5 och 14) 100 kronor var och det är till nöjen.
    Godis, läsk etc. De sparar till större grejer via jul- och födelsedagsklappar och vi betalar kläder och skor.
    jämför man så är de "hårt hållna". Men faktiskt så har de aldrig ifrågasatt denna summa!
    Och som Lövet2 skriver, om man tankar mobilen för 50 och då bara har 50 kvar så kanske man får tänka på att ringa/sms'a lite mindre!

Grabben fick i julklapp 300 kronor till mobilen, en månad senare fick han 250 kronor påfyllning till mobilen när han fyllde år = 550 kronor. De tog slut på mindre än 2 månader!!!!!!
    Men han klagar inte, för han inser ju själv att det hade kunnat räcka länge om han tänkt lite...

Så tillgången på pengar/saker etc. avgör hur de handskas med det tror jag. Finns mycket så slösas det mycket. i alla fall här hemma

• Fru Indosaurie
    FrökenLarsson skrev 2008-03-20 14:24:52 följande:
    Jag fick  mitt studiebidrag på 950 kr när jag var 13 (nästan 14 år fyllda)Men då fick jag stå för allt själv förutom typ vinterjacka.
    jag också
    Opinions are like assholes. Everybody has one.
  • kolakaka

jag tror att det är mycket viktigt att ungdomar och barn lär sej att pengarna tar slut och att man måste hushålla med dem lite, mina barn får inte särskilt mycket och de klagar inte

kolakaka skrev 2008-03-20 14:10:17 följande:
    180 kr + 10 kr per diskad middagsdisk(1-2st), räcker alldeles utmärkt gör av med knappt hälften endast nöjen
  • Skina

Jag ger min 250:- i veckan, då får hon stå för sina egna kläder och nöjen, det fungerar jättebra!

Svar på tråden Hur mycket får din 13-åring i månadspeng?