Inlägg från: Sexymala |Visa alla inlägg
  • Sexymala

Sockerpullornas tråd

TACK Maria och Ankmor för länken! Vad söta ni är!!

Nu är jag hemkommen från lite utekväll med dans.. hm.. haha.. själv! sambon stanna kvar en stund till. Blir nog till o diska lite här.. luktar öl o sprit som tusan! Blä! Egentligen boorde jag inte greja med tårtan nu, men VILL ju! Haha.. jaja, vi får se vad klockan blir när jag städat! Annars blir det tårtbak hela dagen imorgon! Bottnen klara iaf!

Ha en bra natt!!

• Sexymala

Är som du solaika! haha! Fast jag bara HATAR att tävtta händerna! Mina blir så äckligt torra efter det! Alltid. Har jämt fenuril i närheten, annars överlever jag inte! Lovar!!
    Så nu har jag handskar när jag grejjar med tårtan och DAX när jag inte kan ha handskar, det blir så grymt svettigt efter ett tag! Haha

• Sexymala

Jättefin Maria! Underbara detaljer!

• Sexymala

min vita chokladganache vill inte fluffa till sig. Den är inte grynig eller så och har inte skurit sig. Ställde in den i kylen igen. Har jag förbruat min chans till att få den fluffig tror ni?

• Sexymala
    Ankmor skrev 2008-04-09 21:43:10 följande:
    Ingen aaaaning - jag har bara misslyckats en gång, första gången...Vad har du att förlora? Smält ihop det och kyl ner igen - testa!
    tack för svar! Det har liksom inte hänt något med det... det sklle jag ju kunna prova isf. Nu ställde jag det i kylen igen som sagt... Skall prova igen nu tänkte jag! Hoppas hoppas det inte skär sig bara.

Jag har aldrig misslyckats med ganache, så vore taskigt om första blev nu när det är sressigt och "ge bort" tårta..
  • Sexymala

Nu är det väl ändå kört! Haha, den skar sig...
    Går väl inte ens att värma upp igen??

Aja, Helt panik är det inte. Det får bli jobb i morgon natt o fredag morgon.. Får bara köpa mer grädde oh vit choklad. Har en sats till i kylen, men den får gladerligen vänta tills imorgon med att vispas! Ifall den inte är kall nog..

• Sexymala

Fru Humla skrev 2008-04-15 16:11:44 följande:

hej tjejer!skulle behöva lite akuthjälp när jag nu står med häcken full.nån som har ett bra recept att skicka mig på något att spritsa gräs med?hinner inte leta nu så stressad och det fanns inte med på to-do listan för igår...skulle bli jätteglad om någon kan hjälpa.kram från humlan i nöden
    Vad menar du? Kristyr?

3 äggvitor
    1 tsk citronsaft eller ngt sådant (jag höftar alltid )
    4-5 dl florsocker

vispa äggvitorna och citronsaften till hårt skum. Ha sedan i florsockret lite åt taget, tills du har den konsistens du vill ha. Om du tar lite kristyr mellan tummens och pekfingrets toppar, skall det bilda en liten "topp"
    Det är inte så svårt (jag har aldrig misslyckats med kristyr)
    Om den är fär lös- ha i mer florsocker
    Om den är för hård- Ha i mer citronsaft!
  • Sexymala
    Ankmor skrev 2008-04-17 19:53:49 följande:
    Mmm nog blev de goda alltid, det borde de ha blivit med Kesella Vanilj och 200g hackad vit choklad i smeten!Men nu har jag bestämt mig för att investera i muffinsbleck, ett i taget - men minst 2 av varje storlek skall jag ha!
    kolla på clas ohlsson! Har ett med sex "hål" i. Underbart! de blir stora, men kan ju vara värt att ha ibland med. Finns ett med 12 med tror jag. Ginns både i teflon och silicon

www.clasohlson.se/Product/Category.aspx&_path=251882;251670;251424;251287;251477
  • Sexymala

Rimmis: Jag bo ofta där uppe, i tanken! Kanske inte räcker fullt ut!

Hade varit superkul att träffa er, och jag antar att ni vill ha mig med
    Jag skall tänka på den helgen, absolut. Den kommer finnas med i planeringen. Kommer dock jobba i sommar och har inte fått något schema än, men jag återkommer!

Håller på att fundera på min födelsedagstårta nu. Längtar till att fylla den (med hallon, kokos och vitchoklad!!) men bävar inför dekoreringen.. Tycker inte det är kul att dekorera längre och kommer absolut inte ha så mycket tid!
    Så vad går lätt och snabbt att dekorera med? Spritsning blir det antagligen. Det är lätt, men tar tid! Gah! Vet inte alls när jag skall hinna! Tårtan lägger jag nog ihop på fredag, på lördag skall vi handla och det blir en heldag, sedan skall vi ut på kvällen, jag o C. Och på söndag åker vi hem till mina föräldrar tidigt för att förbereda mat och sådant inför kalaset.. Kommer inte hinna...

• Sexymala
    Solaika skrev 2008-04-23 17:00:06 följande:
    Kan du inte göra dekorationer i förväg då? Som du bara lägger på? Det går ju att göra med kristyr oxå om du vill ha det. Så hade jag gjort.
    Hinner inte det heller.. Har full upp! Men skall se om jag hinner göra lite blommor nu ikväll eller imorgon. Tänkte kallor, de är lätta och snygga.

Tänkte nästan ta fram SMBC:n jag har i frysen och spritsa med den, för att slippa göra kristyr! Det måste väl gå!?
    Om den får tina bra först, och vispa upp den...
Svar på tråden Sockerpullornas tråd