• Anonym

Komma in på högskolan med "DÅLIGA" BETYG??? :-(

Jag kanske kommer gå ut gymnasiet med två IG, resten G och kanske något enstaka VG och ett MVG.

Låg alltid på topp innan, hade VG OCH MVG i allt...

Har mått dåligt senaste året, varit skoltrött, deprimerad i period + flera dödsfall som påverkat.

Blir det svårt att komma in på högskolan? Jag vill så gärna läsa till läkare..

Vad har jag för alternativ? ...

Snälla ngn som vet?

• Svar på tråden Komma in på högskolan med "DÅLIGA" BETYG??? :-(
  • Anonym

det är precis samma sak för mig. Men om man har ig så kam man läsa upp dom sen... ett fjärde år men inte heltid. har du gjort högskoleprovet??

• Anonym

Ja, ska du bli läkare måste du läsa upp betygen eller göra högskoleprovet och få 2,0 eller 1,9.

• Anonym

Nej, jag har inte gjort det.

Ska göra det nästa år, men vet inte vad som "krävs"...

Är så skoltrött och känner mig allmänt nedstämd.

Jag som alltid varit bra i skolan.

• Anonym

Ska försöka göra något med högskoleprovet!

Kan man "komma in" på bara högskoleprovets resultat, och inte själva betygen?

• Anki85

läkare behöver man tyvärr ha 20.0 för att få komma in dvs MVG i allt. därefter lottas det mellan de som söker, plus att det görs intevjuer så bara för att man har mvg i allt betyder inte att man kommer in heller.
    men 20.0 är ett minimum om man kan skriva så.
    men om du har bra betyg innan kan du ju alltid göra högskoleprovet:9
    eller läsa upp de ämnena du har "dåligt" i.
    lycka till=)
    mvh Anki

• Anonym

OKej.. jag har allid varit skltrött men inte såhär.
    Hände en massa saker i början av trean som har gjort att jag har halkat efter massa, jättejobbigt att ta igen Ingen ork alls. Så jag antar att det blir ett extra år...

Men jag tycker att du ska göra ögskoleprovet om du vill läsa vidare

• Anonym

Ja, bara man har grundläggande behörighet. Har du 2.0 kommer du nästan garanterat in, det är betydligt färre som har det än som har 20 i betyg.

• Anonym

Så, alltså... sammanfattningsvis:

Kan jag ex. ha IG i två ämnen, resten G + några få VG för att komma in på läkarlinje (t ex) med 2.0 på HÖGSKOLEPROVET?

Går det?

Kan man allstå ha dåliga betyg, bra högskoleresultat??

• Anonym
    Anki85 skrev 2008-03-20 11:35:21 följande:
    läkare behöver man tyvärr ha 20.0 för att få komma in dvs MVG i allt. därefter lottas det mellan de som söker, plus att det görs intevjuer så bara för att man har mvg i allt betyder inte att man kommer in heller. men 20.0 är ett minimum om man kan skriva så.men om du har bra betyg innan kan du ju alltid göra högskoleprovet:9eller läsa upp de ämnena du har "dåligt" i.lycka till=)mvh Anki
    Faktiskt så kan man söka till intervjuv platserna om man har 15.0 har jag för mig
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-03-20 11:37:52 följande:
    Så, alltså... sammanfattningsvis:Kan jag ex. ha IG i två ämnen, resten G + några få VG för att komma in på läkarlinje (t ex) med 2.0 på HÖGSKOLEPROVET?Går det?Kan man allstå ha dåliga betyg, bra högskoleresultat??
    ja
Svar på tråden Komma in på högskolan med "DÅLIGA" BETYG??? :-(