• Anonym

Komma in på högskolan med "DÅLIGA" BETYG??? :-(

Jag kanske kommer gå ut gymnasiet med två IG, resten G och kanske något enstaka VG och ett MVG.

Låg alltid på topp innan, hade VG OCH MVG i allt...

Har mått dåligt senaste året, varit skoltrött, deprimerad i period + flera dödsfall som påverkat.

Blir det svårt att komma in på högskolan? Jag vill så gärna läsa till läkare..

Vad har jag för alternativ? ...

Snälla ngn som vet?

• Svar på tråden Komma in på högskolan med "DÅLIGA" BETYG??? :-(
  • Cocco

Man bör ha minst godkänt i engelska om man ska läsa någon slags utbildnign på universitetet annars kan det bli bra tufft med all kurslitteratur dom är på engelska.

• Litheo

Jag har hälften av mina betyg G och hälften VG. Ett IG i Matte B och ett MVG.
    Jag kommer knappt in på ngt alls

Men.. trots det har jag lyckats få jobb på Försäkringskassan!

Om du vill bli läkare måste du ha 20,0 i slutbetyg eller skriva 2,0 på HP, annars är det kört, tyvärr

• Tant Groda

cocco: ja man bör ha det och men det var inget måste, man var behörig ändå till hörgskolan.
    detta sa kursansvarig på högskolan jag pratade med.

• Anonym

jag vet om en kille som var tvungen att läsa upp BOLLSPORT som han hade VG i.
    det var det enda vg han hade men han var tvungen att läsa upp det.
    inte för att jag förstår vad bollsport har för betydelse på läkar linjen men det var antagligen pga många som söker=(

Anonym skrev 2008-03-20 11:42:13 följande:
    det beror ju på VILKA ämnen du har IG i. Du får inte ha det i något av ämnena som ger grundläggande behörighet.
  • Anonym

Men det finns väl inte många intervjuplatser kvar? Vet at de hade det i Linköping tidigare men tog bort det...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-03-20 11:58:53 följande:
    jag vet om en kille som var tvungen att läsa upp BOLLSPORT som han hade VG i.det var det enda vg han hade men han var tvungen att läsa upp det.inte för att jag förstår vad bollsport har för betydelse på läkar linjen men det var antagligen pga många som söker=(
    självklart, men _behörighet_ får du med G. Jag tycker ju högskoleprovet är enklare, men det gäller ju att man är en person som det passar för...
  • Anonym

Alltså.

Jag är itne säker på om jag VERKLIGEN ska läsa till läkare, kanske nåt annat. Vet ej vad...

Men vi får se!

Tack för allt rarisar, tror ni ja har nån chans?

• Anonym

satsa på högskoleprovet. Finns ju massa sätt att träna innan. Annars är det väl bara att läsa upp betygen, det är ju bara att göra liksom. Klart du har en chans

• Anonym

Satsa på att söka in i Köpenhamn, där är mycket lättare att komma in. Dessutom är det en otroligt rolig stad och läkarlinjen där har bra rykte:)

• Tant Groda

ja klart du har en chans, det har alla. vägen till målet är bara olika långt för olika personer!

själv tänkte jag läsa till arbetsterapeut, men innan dess måste jag läsa upp både matte a och b för att bli behörig. och eftersom jag inte har någon engelska tänkte jag läsa upp det oxå.
    tänkte ta ett helt år på komvux om jag får, men ska till en syo på tisdag för en plan...

Mitt mål är att komma in på programmet innan jag är 30, det är om fyra år

Svar på tråden Komma in på högskolan med "DÅLIGA" BETYG??? :-(