• Beatrize74

Ordning och reda - ditt bästa tips?

Jag boar som bara den här hemma. Inget blir förskonat! Jag är nu lite nyfiken på vad ni har fixat till där hemma som ni är lite extra nöjda med, något som gjort tillvaron lite smidigare och lättare för er kanske!?

Lite småtips som jag själv kan dela med mig av:

- ett grytlocksställ som sätts upp under handfatet att samla tidningar i för toalettlektyren. Smidigt och billigt! Finns för en tjuga eller så på IKEA t.ex.

- en f.d använd plastampel med hål i botten där vattnet kan rinna ur till att ha klädnypor på på klädstrecket

- klä in de där skokartongerna man samlar på sig i tyg eller papper. (Svara alltid ja på frågan om du vill ha kartongen till skorna. Jag hade ett dussin hemma som jag suckade över, men nu har jag klätt dem i tyg och märkt upp dem. "Minnesbox 1" och "Minnesbox 2" innehåller de där sakerna man inte vet var man ska göra av, men som man ändå vill ha kvar t.ex. den blinkande stjärnan som man hade på Schlagerfinalen i Globen, biobiljetter, söta bokmärken, udda vykort etc. etc.)

- köpa tidskriftssamlare i plast från en industri eller ta med gamla avlagda typ orange och bruna från jobbet. Köp dekorplast på närmaste färghandel och plasta in. Varför inte satsa på komönstrat eller ekfanér, eller så tokigt rutigt)

- de gamla kryddlådorna (De i genomskinlig plast) som du ärvt från mormor eller lätt köper för någon tia på loppis fungerar toppen i kryddskåpet. Sortera in kryddorna i dem, skriv på kanten vad det är i. Det är enkelt att ta ut hela kryddlådan (som rymmer allt mellan fyra-tio kryddburkar), snurra lite på dem tills du ser den du söker. I stället för att mosa in alla kryddburkar i skåpet och behöva dra ut varje innan du hittar gurkmejan längst in i skåpet!

- de där stora "jäsbunkarna" som fanns förr, innan köksassistenterna kom är toppen att ha till mjölet, havregrynet och sockret. Nu kan jag ha den stora plastlådan på en högre hylla, sedan lyfta ner hela när jag ska åt mjölet t.ex. Man slipper mjöl och socker i hela skafferiet, det är lätt att göra rent och lätt att ta fram även det som då annars skulle vara längst bak.

etc.

• Svar på tråden Ordning och reda - ditt bästa tips?
  • Karra1

Har inte gått igenom alla tips än, men det kommer väl.

Så med risk för upprepning.

* I skafferiet har vi de flesta torrvaror i Tupperwareburkar - vi har matlådor(fryslådor) därifrån också (har sålt Tupperware - annars hade jag inte haft råd, men det finns ju andra liknande system).

* Vi har ett vitrinskåp i köket och där har vi konservburkar (det blir rätt snyggt faktiskt)

* Smutstvätten sorteras i olika tvättkorgar (ensamma sockar sätts i en korg som gås igenom en gång i månaden eller så för att se om den andra dykt upp).

* Räkningarna läggs i ett fack i mitt skrivbord - när de betalats sätts de in i en tidskriftssamlare i bokhyllan som gås igenom vid behov.

* Barnens skolpapper(och läxböcker), scheman o.s.v. stoppas i tidskriftssamlare som vi har på byrån i hallen med deras namn på.

Beatrize74: det finns skitsnygga konservburkar!!! ANnars kan du ju ha kryddburkarna där

• madebyinferno

Heja heja säger jag bara har läst igen hela tråden nu, pust! Oj vad många tips och ideér ni har, nu gäller det bara att få karln att förstå det braiga i att slänga och sortera i röran, någon som har tips på hur det ska gå till?

Har iaf en mindre idé på organisering som jag vill dela med mig av! Som nätsurfare får man ju användarnamn och lösenord på allhända sidor och att spara dem i mailen är ingen hit om datan lägger av eller någon raderar ens cookies tex (min karl ) Ofta har man ju inte samma lösen överallt heller

Jag gjorde en mall i word med rutor där överskrifterna är hemsida, användarnamn, lösenord och övrigt - bara att skriva fylla i och skriva ut samt förvara med viktiga papper, så om man ska tex beställa blommor (som man kanske inte gör så ofta och hinner glömma lösen) är det bara att logga in och göra det istället för att prova sig fram genom arsenalen med lösen man har!

Hoppas ni förstod!

• Magicmum

Oh vad glad jag är som har hittat hit.
    Jag har inte något sinne för ordning och reda i mitt hem och nu känner jag att det är något som jag verkligen måste ta tag i.

Tack Beatrize74 i tråden Septemberbarn 2005 - del 3 )

• Nemone

åhh.. jag älskar dom här trådarna, handfasta tips, jag som e en list människa och ska ha allt i listor. är superslarvig men om jag diskar och plockar undan tvätt så har jag plötsligt fint hemma.... det här med tvätten e ett svårt kapitel!!

• Beatrize74

Nemone - så fungerar jag också, handfasta listor är toppen.

Sedan har jag ett tips som i alla fall fungerar på mig. När jag känner mig sliten och trött och egentligen inte orkar städa överhuvudtaget trots att jag kanske känner att det behövs, så säger jag så här till mig själv:

"Jag ska bara plocka femtio saker".

Att plocka femtio saker kan t.ex. innebära att plocka i sju saker i diskmaskinen+slänga tre reklamblad+lägga undan en penna etc. Man är snabbt uppe i femtio. När man är "klar" så känner man sig så duktig. Det går liksom så fort. I stället för att inte ha gjort något har man helt plötsligt gjort ganska mycket och dessutom så brukar det lätt typ bli sjuttio saker i bara farten bara för att man fått upp ångan lite.

Låter det corny? Nå...så fungerar jag i alla fall!

• Nemone

Jag brukar oxå tänka, nu har jag en 1/2 timme på mig att städa innan svärmor kommer. då delar jag upp tiden mellan rummen, tex 5 min i badrummet, 15 i köket, 5 i sovrummet och 5 min i vardagsrummet, då tar man bara det viktigaste och man hinner ändå med.

ska prova 50 grejjer oxå.

har faktiskt fixat me all tvätt ikväll(!)

• Lantisen

När jag borde städa men inte orkar så brukar jag ställa äggklockan ibland på 30 min och så kör jag järnet och städar som en dåre...liksom tävlar med mig själv..och då vet jag att jag bara behöver städa i 30 min sen är det nog...och sen är det lite spännande vad man kan hinna mycket på den tiden Känner mig oftast super nöjd efteråt och på köpet piggnar man till

• madebyinferno

INGEN som har ett bra tips hur man motiverar karln att slänga "bra och ha saker" mm?

Hur är det med minnes saker och sådant, hur mycket ska man begränsa sig till??
    En gammal pälsmössa, scout-skjortan som inte får tvättas, ja ni hör ju hur kul jag har att hitta plats åt sådana saker Hjääälp säger jag bara, tror inte han skulle sakna om jag slängde det men jag vill inte göra det bakom ryggen heller

• lena ekman

Man städar när han är på jobbet sen får han en rundvisning när han kommer hem. Allt, du men inte han vill slänga åker i sopsäckar i förrådet, sen efter 6 månader och han aldrig behövt något kan du slänga det, han kommer aldrig att fråga efter det?

• systernegativ

lena ekman:
    Men gud, man kan ju inte slänga i smyg! Jag skulle bli GALEN om han i SMYG slängde något som är mitt som jag inte vill göra mig av med!

Svar på tråden Ordning och reda - ditt bästa tips?