Inlägg från: emcjoh |Visa alla inlägg
  • emcjoh

Hur mycket pengar får din tonåring?

Studiebidraget är hennes egna pengar att förfoga över.Då får hon köpa de mesta kläderna själv, även om jag betalar skor el. stövlar resp. vinterytterkläder. Har hänt att jag bidragit med pengar att ladda på mobilen med.

• emcjoh

Glömde tillägga att min dotter är 16år.

emcjoh skrev 2008-03-20 15:31:49 följande:
    Studiebidraget är hennes egna pengar att förfoga över.Då får hon köpa de mesta kläderna själv, även om jag betalar skor el. stövlar resp. vinterytterkläder. Har hänt att jag bidragit med pengar att ladda på mobilen med.
  • emcjoh

Instämmer i vad endel av er andra skrivit, det är ju fam. ekonomi det beror på hur mycket de kan få. Det finns fler barn i vår fam så detta är vad hon KAN få just nu.

Men arbete ska definitivt inte resultera i att j a g minskar min del av hennes pengar(hoppas ngn förstår)

• emcjoh

Min dotter är "tvungen" att ha ordning i sitt rum, bädda rent sin säng, lägga sin tvätt i tvättkorgen(annars blir den inte tvättad) o. hjälpa mig lite med småbarnen. Tycker inte det är för mycket begärt...

• emcjoh

Lika bra att man får lära sig från början att man måste göra ngt för att få pengar.

LordHawk skrev 2008-03-20 17:26:42 följande:
    Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 16:56:12 följande:
    Jag anser att man ska inte muta sina egna barn! Så har dom en viss bestämd månadspeng så ska barnet få det! Det där med att dom inte vill hjälpa till kommer att dyka upp men då får man ta ett snack med kidzen och förklr att i dett hushåll hjälper alla till även om man inte vill! emcjoh:Å sen en liten tanke bara.. Frågade du din dotter om det va ok att du skaffade ett barn till? Varför i hela fridens namn begär du att din dotter ska hjälpa till med småbarnen?
    LordHawk:
    Klart jag inte frågade henne, det är ju ett "jobb" som alla andra som måste göras här hemma.
  • emcjoh

Hon får hela studiebidraget (mycket pengar enl. vår måttstock)= bra betalt oavsett för vilka sysslor det gäller.
    Det är ju inga långa stunder det gäller, bara att få handla ensam (så att det går lite fortare tex) det handlar inte om ngn l å n g tid som du kske trott.

LordHawk skrev 2008-03-20 18:25:02 följande:
    Nej det e en sak som e säkert.. Jag skulle aldrig "tvinga" mina kommande barn att hjälpa till med deras yngre syskon, inte mer än om man ber dom sitta barnvakt, då skulle jag faktiskt betala dom!
  • emcjoh

Det skrevs till mig!
    Ansågs fel att jag lät det ingå i en tonårstjejs(16år) uppgifter att ta hand om sina småsyskon (som med börjar bli stora) en stund ibland.

Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 21:59:30 följande:
    Va?!?! MItt andra barn e 19 månader yngre än dottern..det e alltås mindre än 2 år mellan dom..skulle jag fråga henne när hon var 11 månader om det var ok att jag blev gravid?? Förstår inte riktigt? O hon behöver verkligen inte hjälpa till med några småbarn hennes enda syskon är lillebror på 13,5 år.?!?
  • emcjoh

Det är lugnt

Jordgubbssmak skrev 2008-03-20 22:12:33 följande:
    aha..har har ärligt talat druckit vin till maten o hänger väl inte med *S*men lite ansvar e det väl ingen som dött av?!
    Nej, dessutom växer hon av det ansvaret o. gillar det!
  • emcjoh
    Bra gjort, dessutom nyttigt att kunna såsmåningom
    Im Fabulous skrev 2008-03-20 22:16:05 följande:
    ... Och jag gjorde mer än hälften av allt hushållsarbete. "Jag tjänar pengarna" sa min mamma...
  • emcjoh

Men vist m å s t e man få be ungdomarna att hjälpa till
    Im Fabulous skrev 2008-03-20 22:25:46 följande:

Ja, men jag blir CHOCKAD när jag läser saker som att "dom får tvätta sina kläder själva" eller "ibland plockar jag ur diskmaskinen". What!? :-O Är det inte självklart att man hjälper till hemma?? Dagens ungdom verkar ha en 18 år lång semester..
Svar på tråden Hur mycket pengar får din tonåring?