• Destination Unknown

Pellets..

Hej! Skulle behöva lite information av er som har pelletsbrännare som uppvärmning i era hem.

*Vad kostar det?
    *Hur länge räcker det?
    *Vart köper man pelletsen?

Berätta gärna era erfarenheter av pelletsbrännare..

Vi är på gång och kanske ska köpa hus, det finns ny pelletsbrännare i den (panna från 96) och nu undrar vi hur pass ekonomiskt det är egentligen..

Kram på er & Glad Påsk =)

• Svar på tråden Pellets..
  • Zasett

Bor utanför Borås...

Vi har 90m2 boyta, men värmer även upp källaren så sammanlagt värmer vi 150m2.
    Väldigt dragit hus tyvärr.

2007 har varit milt, och vi har gjort åt 7,5 pallar pellets.

4 pallar med hemkörning kostar för oss 8500:-
    Och då blir det 2 sådana beställningar/år...

• linedja

Vi har oxå pelletsbrännare och ungefär samma förutsättningar som Zasett. Vi räknar med ung. 16000 om året för uppvärmningen.

Vi har köpt några ggr. på www.bioshop.se (tror jag) annars finns det även på lokala ställen. Här finns det t.ex. på bl.a. rörfirmor.

• Bussa

Bor i Skåne. Vi räknar på en uppvärmningskostnad på ca 1000-1500:-/månad (dvs någorlunda samma som ovan). Om er brännare har magasin kan ni köpa bulk och det är både enklare och billigare.

Vi bytte från olja och det har absolut lönat sig trots att vi har ett dragigt hus... har även kört el ett tag; DET var inget bra alternativ, notan för tre månader blev 18 000:-... Jag hade absolut inte sett pelletsbrännare som något negativt.
    Om något kan det vara lite jobbigt att komma ihåg att fylla på pellets i brännaren om man inte har magasin.

För att få tag på leverantörer i ert område så googla, det finns ganska bra information där (fast undvik Statoil och byggmarknader...)

• Destination Unknown

Okej. Tack så hemskt mycket för svaren! De har gett mycket bra info. Men fattar inte riktigt vad en bulk är? Själv (som ni kanske förstår) har jag aldrig sett en pelletsbrännare förrän nu när vi var o tittade på huset. Har haft el och kamin innan och sen bor vi just nu i en bostadsrätt. Men i huset så är det som en stort spann med ett rör till själva "stationen" och sen in till pannan.. kan det vara en bulk? hoppas att det finns någon som kan förklara lite närmre.. hehhe. Man får ju aldrig reda på något om man inte frågar! Kostnaden var ju inte alls farlig, det är ju inte jättemycket mera än vad vi har idag!

Bussa: Hehe nej direktverkande el är inget vidare billigt! Och tyvärr så blir den ju inte billigare direkt..

• Bussa

Bulk är när man får ett ton pellets i en enda behållare (stor plasthistoria...). Om det ser ut som en spann så är det nog så att ni får fylla på förhand; en fyra-fem säckar (16 kg i varje) åt gången. Så ser det ut hemma hos oss; på vintern får man fylla på nästan varannan dag, på sommaren räcker det med en gång i veckan.

• hotten

bor i kalla norrland 120 kvm villa, pellets går det (kalla vintertiden) ca ½ ton på 3-4 veckor.
    kostar ju olika å köpa men oftast köper vi 2 st ½ tons säckar (dvs 1 ton) för 1400,- eller 1700,-
    fast många ställen verkar ta ca 2000-2200,-
    dessa va hämtpriser, har ingen aning om hemleveranspriser osv..
    på sommaren har vi kört med oljan går så lite ändå..

• Wizz

Vi har pelletsbrännare och veckoförråd med skruv till brännaren. Ryms ca 10 säckar i veckoförrådet och det går ca 1 säck/dag om det är hyggligt kallt eller fuktigt väder. Pellets har blivit väldigt dyrt pga att det är så populärt (vilket gör att kuttespån som man gör pellets av blir ÄNNU dyrare, hästarna pinkar på rent guld känns det som, nåväl...), vi betalar 2100 kr/pall på 832 kg (52 säckar) och det är klart billigare än olja och el, men dyrare än vedeldning.

• Tinka70

Jag måste nog flytta till norrland (eller köpa mej en egen lastbil, med de pelletspriserna skulle det löna sig ) 1.40 eller 1.70 per kilo är ju jättebilligt, det billigaste jag fått tag på härikring (dalarna) är 2.20 (jag köper för 2.48 o får det då hemkört)
    Mitt hus är nog tyvärr för stort och dragit, på 230 kvm boyta (värmer delvis vind o källare så det är nästan 400 kvm) gör jag av med 2st 600kg storsäckar i månaden. det blir dyyyrt!

Om jag fattat rätt vad bulk är så är det när man köper pelletsen på lösvikt, alltså de kommer med en bulkbil o sprutar in den i ett förråd...(jag KAN ha fel men skulle aldrig erkänna det )

hotten skrev 2008-03-27 20:21:24 följande:
    bor i kalla norrland 120 kvm villa, pellets går det (kalla vintertiden) ca ½ ton på 3-4 veckor.kostar ju olika å köpa men oftast köper vi 2 st ½ tons säckar (dvs 1 ton) för 1400,- eller 1700,- fast många ställen verkar ta ca 2000-2200,-dessa va hämtpriser, har ingen aning om hemleveranspriser osv..på sommaren har vi kört med oljan går så lite ändå..
  • pellepluttskrutt

Japp! bulk är pellets på lösvikt. Det kör vi på. Kostar oss ca 1200 i månaden att värma upp vårat hus på 180kvm vintertid. Sommartid blir det betydligt billigare eftersom vi bara eldar för varmvattnet då

Tinka70 skrev 2008-03-31 15:17:55 följande:
    Jag måste nog flytta till norrland (eller köpa mej en egen lastbil, med de pelletspriserna skulle det löna sig ) 1.40 eller 1.70 per kilo är ju jättebilligt, det billigaste jag fått tag på härikring (dalarna) är 2.20 (jag köper för 2.48 o får det då hemkört)Mitt hus är nog tyvärr för stort och dragit, på 230 kvm boyta (värmer delvis vind o källare så det är nästan 400 kvm) gör jag av med 2st 600kg storsäckar i månaden. det blir dyyyrt!Om jag fattat rätt vad bulk är så är det när man köper pelletsen på lösvikt, alltså de kommer med en bulkbil o sprutar in den i ett förråd...(jag KAN ha fel men skulle aldrig erkänna det )
  • Destination Unknown

Nu vill jag nog hellre ha ett "vedeldat" hus Snål smålänning på dessa tangenter.. hehe

• Zasett

Det är väl bara jättebra om ni har tillgång till ved så att ni kan elda...
    Pengarna som ni sparar på det kommer ni säkert hitta andra hål att fylla ut med, det finns det alltid... :)

Min sambo ville också ha vedeldat, men då måste man se till att vara hemma varje dag för att elda, om man inte vill att elen ska sättas in, samt så har vi nästan ingen egen skog, så ingen natrulig tillgång på veden...
    Och tiden som det tar att fälla, kapa, klyva, stapla och bära in var inget jag såg fram emot...

• Destination Unknown

Nä det är inget roligt, men det är jag van vid så mig gör det inget. Är väl för inbiten i det.. hehe

• Fiansess

Destination Unknown skrev 2008-04-02 11:10:59 följande:

Nu vill jag nog hellre ha ett "vedeldat" hus Snål smålänning på dessa tangenter.. hehe
    Vi eldar nu och får tom veden gratis.
    Men för os är det alldeles för mkt jobb. Måste elda varje dag för att ha varmvatten även om vi inte behöver elda för värmen. Visst vi kan koppla på elen, men nej. Det lönar sig inte.
    Dessutom får vi lägga ner en stor del av vår lediga tid till att kapa, klyva och stapla ved. Så vi ska sätta in pellets trots att det blir extremt mkt dyrare varje månad för oss som får veden gratis.
    Vi vill ha ett liv med :).
  • Destination Unknown

Har man tillräckligt stort förråd till veden så slipper man klyva och stapla så ofta. Vi gjorde det 1 gång om året innan.

• Fiansess

Destination Unknown skrev 2008-04-03 11:57:43 följande:

Har man tillräckligt stort förråd till veden så slipper man klyva och stapla så ofta. Vi gjorde det 1 gång om året innan.
    Jo fast vi tar in ved för att slippa springa ut och hämta varje dag.
    Men visst. Är man beredd på att det tar tid så hade jag helt klart valt vedeldning istället för pellets. Ekonomiskt sett..
  • Fiansess
    babyfia skrev 2008-04-03 12:00:50 följande:
    Destination Unknown skrev 2008-04-03 11:57:43 följande:
    Jo fast vi tar in ved för att slippa springa ut och hämta varje dag. Men visst. Är man beredd på att det tar tid så hade jag helt klart valt vedeldning istället för pellets. Ekonomiskt sett..
    Kanske ska tillägga att vi har vedförråd utomhus och inne i pannrummet har vi 3 fack som vi fyller på :).
  • Destination Unknown

Okej, vi hade vårat ute. Men jag tycker det tillhör lantlivet på något sätt. =)

• Fiansess

Destination Unknown skrev 2008-04-03 12:03:11 följande:

Okej, vi hade vårat ute. Men jag tycker det tillhör lantlivet på något sätt. =)
    Hehe ja alla är vi olika :). Tur är väl det
  • Destination Unknown

Ja annars hade det nog vart hemskt

• hotten

Ingen som eldar med flees? istället för ved alltså, då slipper man så mycket jobb å behöver inte fylla på varje dag.
    Vi gjorde det då det är gratis men ännu bekvämare med pellets å så strulade sig fleesen ibland om strömmen gick eller nått så vi vart less å övergick till pellets, men skulle vi behöva betala södra sveriges priser på pellets så hade vi nog gått över till fless igen..

Svar på tråden Pellets..