Hej igen!
Vår son ska i höst börja på dagis inom särskolans verksamhet. Vi tror att hans behov kommer att tillgodoses bäst där. Det är en liten barngrupp, bara 4-5 barn med nästan 1 personal/barn. Det ingår även träning på schemat vilket är jätteviktigt för vår son. Dessutom är personalen väldigt duktiga och "hemma" på allt vad epilepsi, mediciner, knapp/sondmatning mm heter. Flera i personalen är också intresserade av alternativa träningsformer såsom Petö/konduktiv pedagogik vilket vi försöker praktisera med vår son.
Vår son är ju "bara" 15 månader. Jag tror att hans stora svårigheter härstammar mest från hjärnskadan, precis som Karo också skriver om sin dotter. Vår son har inte mycket till eget rörelsemönster. Kan inte rulla, sitta, krypa, prata osv. Att epilepsin med all "tung" medicin har försvårat utvecklingen är jag övertygad om, men hjärnskadan är nog den största orsaken.
Jag har, precis som du TS, läst rätt mycket om infantil spasm och det är absolut inte någon uppmuntrande läsning. Det är ju oftast barn med en hjärnskada i botten som drabbas av den här typen av epilepsi. Nu har jag slutat söka information om infantil spasm och försöker befinna mig så mycket som möjligt här och nu. Tänk också på att det faktiskt är en del som drabbas av infantil spasm som slipper bestående skador/men.
Ha det gott!