• Anonym

Sväljsvårigheter!?

Jag lider av sväljsvårigheter sedan 3 år tillbaka. Det jag pratar om är alltså ångest som "sätter sig" i svalget.

Känner mig ensam om detta problem så därför undrar jag om det finns fler där ute?

• Svar på tråden Sväljsvårigheter!?
  • sannie100

Hej du!

Jag hade också så när jag hade satt i halsen, det gick bara inte att svälja, inte ens vatten!! det var knappt att jag kunde svälja mitt eget saliv.
    Hur mycket jag än försökte så gick det bara inte.
    För mig var det så att ju mer jag försökte desto värre blev det.
    Jag kommer ihåg att jag satt och skulle äta en risi-frutti och satt och tuggade och tuggade och fick bara inte ner det hur gärna jag än ville,, jätte jobbigt!
    Det jag gjorde var att göra något samtidigt tex kolla på tv så att man inte tänker lika mycket på just själva sväljandet.

• Anonym

Ja, jag känner en kille som har samma problem som dej.

• Lena  Tyra

Jag känner likadant.. för det mesta är det centrerat till halsen.. skit jobbigt. önskar man kunde bli av med det på nåt snabbt sätt..

• Anonym

Sannie100,

Jag tittar också på tv för att underlätta . Som du sa, man tänker ju inte lika mycket på det då. Har du besvär nu med?

Anonym skrev 2008-03-22 23:57:20 följande:
    Ja, jag känner en kille som har samma problem som dej.
    Det verkar vara mer vanligt än jag trodde.

Lena Tyra,

Ja, det är verkligen skitjobbigt! Man kunde ha ont i armen eller nåt i stället. Hur länge har du haft problemen?
  • Lena  Tyra
    Svar på #4
    jag har nog haft det från o till i ca 2år.. det va då det hela började.. men det går bättre i perioder o ibland sämre.. men går i kbt för att lära mig hantera det nu.. hur länge har du haft detta?
  • Noni11

Lena Tyra skrev 2008-03-23 20:48:38 följande:

Svar på #4jag har nog haft det från o till i ca 2år.. det va då det hela började.. men det går bättre i perioder o ibland sämre.. men går i kbt för att lära mig hantera det nu.. hur länge har du haft detta?
    Jag har haft det i ca 3 år. Det har tyvärr blivit ett invant beteende nu men jag hoppas fortfarande på att jag kan jobba bort det. Jag går också i kbt.
    Hur började det för dig?

Jag satt och åt och helt plötsligt kunde jag inte svälja ner matbiten. Detta fortsatte och jag åt nästan ingenting på en månad. Nu har jag prolem i perioder med maten och med vätska har jag jämt jobbigt, dricker med sugrör hela tiden för att underlätta. Det är verkligen en börda att ha den här typen av ångest.

Skönt att jag inte är ensam...
  • Wasabi

Har du kolalt upp så att du inte har dysfagi, alltså ett riktigt problem?
    Kan du svälja vatten och mat, eller kan det fastna?

• Wasabi

Dysfagi kan alltså ha med musklerna i strupen att göra, ett vanligare problem än man tror som många förbiser, även läkare tyvärr.

• Euforia

Jag hade såna sväljproblem för några år sedan i samband med extrem stress. Det pågick i 4-5 månader men gick lyckligtvis över när jag gjorde radikala förändringar i mitt liv (mot det bättre).

Jag kom ihåg att det gick lite lättare om jag tog ett djupt andetag innan varje sväljning. Då visste jag att jag inte skulle få andnöd direkt om det fastnade och att det fanns tillräckligt med luft för att göra en heimlich. Då slappnade jag av lite grann och kunde parera den uteblivna sväljreflexen bättre.
    I slutändan tror jag att det, som i all ångest, är viktigt att inte undvika det obehagliga och blåsa upp den med förväntansångest. Då blir det bara värre på sikt.

• Lena  Tyra
    Svar på #6
    jo alltid skönt o veta att det finns fler med samma problem.. även om ja önskade att alla slapp ha det.. jag har gått i kbt ca 15ggr. det går såååå sakta framåt. men det är väl det som är meningen. ja har samma problem.. kan mer eller mindre ha svårt för att äta i perioder. just nu kan ja äta hyfsat.. det tar så hemskt på krafterna.. är så sjukt trött på det... kram på dig
  • Noni11
    Wasabi skrev 2008-03-23 23:21:45 följande:
    Har du kolalt upp så att du inte har dysfagi, alltså ett riktigt problem?Kan du svälja vatten och mat, eller kan det fastna?
    Håller på och gör en utredning men det verkar vara ångest jag lider av. När jag mår bättre i perioder har jag lättare att svälja och de dagar jag är stressad blir det betydligt jobbigare. De perioder jag har det som jobbigast kan jag svälja om jag tar en lungnande tablett.
  • Wasabi

Noni11: Önskar dig verkligen lycka till!! Hoppas du blir bättre, och vad skönt att höra att du går på en utredning!
    Antar att du får göra en sväljröntgen å lite sånt, om du inte redan har gjort det förståss!

Det finns en förening för dom som har dysfagi, och dysfagi gäller nog förmodligen även er som har det en kort tid, för det betyder helt enkelt bara sväljproblem.
    Där finns nämligen alla typer av problem, som kommer av olika orsaker från riktiga muskelfel till mindre mer diffusa problem.

Kan ju vara en idé kanske att kolla lite där, för det är ju alltid skönt att hitta fler i samma situation.

massa lycka till, till er alla!

• Anonym (hypo)

Jag hade oxå dessa problem efter att ha varit utsatt för negativ stress i ett år med bl a stressigt nattjobb. till slut fick jag en diagnos: jag hade struma/hypothyreos. dvs sköldkörteln hade efter all stress blivit angripen av mitt eget immunförsvar. de hade då svällt och växt för att kompensera för att den producerade för lite ämnesomsättningshormon. den försökte köra på högvarv men svällde då samtidigt. jag hade även andra symptom som extrem trötthet, frusenhet, depression och håravfall. men efter att ha fått medicin mot det så är det nu helt borta. tyvärr måste jag äta medicinen restan av mitt liv men jag tänker inte ens på det längre. medicinen är egentligen ett tillskott av ämnesomsättnigshormon så att jag ska få högre ä-omsättning. du kanske har nåt sånt? gå och ta ett blodprov o kolla sköldköteln (thyroidea-prov).

• Wasabi

Anonym hypo: Ja det är helt riktigt något man kan ha, ganska så vanligt dessutom, vanligt efter graviditeter också, så det är en bra ide att testa =)

• jojoje

Jag har också haft så och har det fortfarande ibland, men det blev mycket bättre när jag fick antidepp. medicin. Nu händer det bara nå´n enstaka gång förut var det varje gång jag åt något.

Svar på tråden Sväljsvårigheter!?