• Weird One

Varför skaffar ni barn med dessa stenåldersmän?

I Ts efter TS kan man läsa om hur lite pappor är hemma med sina barn.
    Och är de hemma med barnen så gör de ingenting i hemmet eftersom de vill/ska ju vara med barnen då.
    Männen tvättar inte, städar inte eller diskar.
    Barnen får ju mat iallafall, läste jag i en tråd.

Skämtar ni eller?!
    Är man föräldraledig så sköter man väl både barn och hem?
    Vem sköter hemmet när mammorna i dessa familjer är mammalediga, undrar jag då.
    Pappan eller?
    Nej, han är ju så trött när han kommer hem och orkar inte hjälpa till.
    Hjälpa till? Hjälpa till?!
    Man hjälper väl inte till med sitt barn och hem, man tar sitt jäkla ansvar!

Varför skaffar ni barn med dessa uråldriga karlar?
    Och varför sitter ni och gnäller över att ni aldig får hjälp i hemmet för?
    Skaffar ni barn med en man ni inte känner eller?
    För alla verkar vara sååå förvånade över det faktum att mannen inte vill ta hand om barn och hem.
    Lär känna er man innan ni skaffar barn!
    Och om han inte är hemmapappamaterial så lär han inte ändra sig bara för att du hoppas det.

SÅ, nu fick jag kräkas ur mig det...skönt!

• Svar på tråden Varför skaffar ni barn med dessa stenåldersmän?
  • Severus

En sån "man" skulle inte komma en millimeter mellan mina ben....
    Finns det något attraktivt med en karl som beter som du skriver???

Min man gör allt, har aldrig behövt "påpeka" saker, utan det är rent hemma, tvättat, snutna barn ändå

• Maria V

När jag ber om hjälp med något som tex att städa så fixar han det. Tvätten får han inte röra för då vet man inte hur det kan gå. Men han städar, gör mat å en massa annat. Vi har pratat om det. Eftersom att det är jag som är hemma hela dagarna så kan jag städa undan så får han ta golven när han kommer hem. Klarar inte av det nu pga av att jag är gravid. Sen har jag egentid flera gånger i veckan då jag är i stallet med ponnyn och går på vattengympa. Så jag vet inte, jag måste ha hittat rätt. Klart att man önskar att han va hemma mera. Men han måste ju jobba.
    Men jag kan hålla med om att det är många som skriver att deras män inte gör ett dugg..

• miababia

jag är föräldraledig men sköter inte hela hemmet för det. Vi hjälps åt på kvällarna och helgerna med vad som ska göras. Har väl tur som har en gubbe som gör allt här hemma utan att jag behöver påpeka vad som ska/behöver göras.

men visst, tycker pappan att mamman som är hemma ska sköta allt när hon är föräldraledig så ska även han sköta allt när/om han är föräldraledig.

• Flytning

Maria V skrev 2008-03-24 09:45:04 följande:

När jag ber om hjälp med något som tex att städa så fixar han det. Tvätten får han inte röra för då vet man inte hur det kan gå. Men han städar, gör mat å en massa annat. Vi har pratat om det. Eftersom att det är jag som är hemma hela dagarna så kan jag städa undan så får han ta golven när han kommer hem. Klarar inte av det nu pga av att jag är gravid. Sen har jag egentid flera gånger i veckan då jag är i stallet med ponnyn och går på vattengympa. Så jag vet inte, jag måste ha hittat rätt. Klart att man önskar att han va hemma mera. Men han måste ju jobba. Men jag kan hålla med om att det är många som skriver att deras män inte gör ett dugg..
    Men fortfarande...Du ber om hjälp, så fixar han det. Hör du hur det låter. Städningen är alltså DITT ansvarsområde och ibland ber du om hjälp. Ber han dig om hjälp med städningen ibland, då?
  • Förälskad

Det är inte uråldriga karlar det handlar om tror jag, min sambo är 42 och rena klippan i hemmet. Han städar, diskar, överraskar med blommor ibland och när vi har barnen hans så hjälper han glatt till ändå.

• Maria R

Jag tycker att vi är hyfsat jämställda, men ibland händer det ju att man "faller" i gamla könsroller, speciellt tycker jag att det blivit tydligt sen vi fick barn. Inte altid så lätt att förutsäga hur det ska bli när man väl får barn. Men visst, ibland kan jag också känna att folk inte verkar känna varandra särskilt bra innnan de får barn.

Sen tror jag att många tjejer/kvinnor "tror" att de vill gå hemma och sköta allt för dom är trötta på sina jobb eller nåt, och sen när det visar sig att det var mycket jobbigare än dom tror så börjar de skälla om att mannen är så lat. Oerhört viktigt att prata om hur man vill ha det innan man får barn tror jag.

• Meria

Bra fråga... Vissa kvinnor kanske stormtrivs med att sköta städning och allt själva. Men ja... Inte är de många iaf Jag skulle aldrig låta sambon komma undan med att "bara ge mat" när han var hemma.

♥ Loketok 061224 ♥
  • anneliesb

Ja det undrar jag med!
    Dess Trådstartar är väldigt vanligt förekomande, mkt konstigt att man inte anade detta innan barnen kom!

• jennie ellie

Det är väl naiva små stycken som tror att får de bara en liten bebis så kommer allt bli bra oavsett skitförhållanden innan...

• fairyfloss

Men han är ju så SNYGG .

Nej men helt alvarligt, jag har själv tagit på mig den rollen. Men då har jag heller inget annat jobb, och han hjälper till om jag ber honom, om jag är trött eller sjuk eller liknande. Helt okej för mig! Fast när det kommer till barnen så har vi pratat mycket om det (väntar en liten) och båda tycker att det är viktigt att vi turas om med nattning och badning och allmän barnpassning. Inte bara för min skull, utan även för barnens skull är det ju viktigt att ha en engagerad pappa också! Dock kommer jag nog fortfarande att sköta hushållet (tvätt, städning osv), i alla fall så länge jag inte jobbar.

Svar på tråden Varför skaffar ni barn med dessa stenåldersmän?