• Anonym

Vad är en kontantinsats vid köp av hus?

Jag och sambon ska iväg och kolla på ett hus som vi är rejält sugna på.

Utgångspriset är 1 195 000 :- och vi har räknat ut via swedbank (på nätet) att det då blir en kontantinsats på runt 60 000.

Vad är denna kontant insats? Kan man ta lån på detta också då man oftast inte har 60 000 i fickan sådär..

Det står nämligne att "detta är den del man betalar med egna medel"..betyder det att man inte kan ta lån på detta samtidigt som man tar huslånet?

Hjälp mig klura ut detta? Vi ska på möte på banken imorgon men jag vill veta nu så man inte sitter och ställer dumma frågor sen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-03-26 15:22
    Varit på banken nu, men Swedbank ville tyvärr inte låna ut till kontantinsats och lagfart/pantbrev.

Så nu funderar vi på att kolla hos en annan bank. Kvinnan på banken sa att vi hade klarat lånet med stor marginal (de har en rekomendation på 10200 för sambor och vi har 20100 kvar efter att vi betalat på lånet per månad)

Vi frågade bankkvinnan ifall andra banker lånade ut 100% men det kunde hon såklart inte svara på..

Vilken bank hade ni rekomenderat för att låna 100% med dom marginlerna vi har?

• Svar på tråden Vad är en kontantinsats vid köp av hus?
  • Ayya

Kontantinsats är den del av pengarna som inte innafattas av huslånet. Pengar ni ska ha i handen alltså. Man kan ju alltid ta ett blancolån på kontantinsatsen om man inte har sparade pengar.

• Anonym

vi lånade av nordea och fick låna hela köpesumman ink pantbrev och lagfart (kontantinsats lagfart och pantbrev hamnade som topplån)

• Linny

Kontantinsatsen är just det du ska lägga in själv. Pengar du kanske har sparat eller har från vinst av annan försäljning.

När vi köpte vårt första boende så fick vi dock låna allt och behövde inte lägga en krona i kontantinsats. Heja Danske bank De lånade oss till och med pengarna för pantbrev och lagfart

Fast de har fått goda kunder som tjänar bra och stannar kvar i banken!

• Anonym

men varför kan man inte låna kontant insatsen i huslånet? vem ska ha kontantinsatsen? förlåt för dumma frågor men jag är verkligen inte kunnig med sånt här

Vad är ett blancolån?

Ayya skrev 2008-03-25 10:25:03 följande:
    Kontantinsats är den del av pengarna som inte innafattas av huslånet. Pengar ni ska ha i handen alltså. Man kan ju alltid ta ett blancolån på kontantinsatsen om man inte har sparade pengar.
  • Anonym

Ibland förundras jag över hur folk som funderar på att köpa hus inte verkar ha någon som helst koll.....

• Anonym

ok, men då förstår jag

Vad kostar sen pantbrev och lagfart?

Jag vet att jag kommer få svar på allt detta hos banken imorgon, men jag vill vara lite förberedd iallafall :)

Linny skrev 2008-03-25 10:27:20 följande:
    Kontantinsatsen är just det du ska lägga in själv. Pengar du kanske har sparat eller har från vinst av annan försäljning. När vi köpte vårt första boende så fick vi dock låna allt och behövde inte lägga en krona i kontantinsats. Heja Danske bank De lånade oss till och med pengarna för pantbrev och lagfart Fast de har fått goda kunder som tjänar bra och stannar kvar i banken!
  • Anonym

det ingår i huslånet, men i topplånet för oss (högre ränta) om jag inte minns fel så betalas de då man skriver papper?

Anonym skrev 2008-03-25 10:28:19 följande:
    men varför kan man inte låna kontant insatsen i huslånet? vem ska ha kontantinsatsen? förlåt för dumma frågor men jag är verkligen inte kunnig med sånt här Vad är ett blancolån?
  • Anonym

Förundra på du, ska man köpa sitt första hus så är det inte så lätt att ha koll på allt lilla vän.
    Därför jag frågar eller hur

Anonym skrev 2008-03-25 10:28:43 följande:
    Ibland förundras jag över hur folk som funderar på att köpa hus inte verkar ha någon som helst koll.....
  • Anonym

man måste ju få bo i hus iaf :) det är ju inte många gånger man köper hus ..

Anonym skrev 2008-03-25 10:28:43 följande:
  • Ayya

Kontantinsatsen ska ju ni som köpare stå för... det vill säga 60000 kr i ert fall.

Blancolån är ett lite dyrare lån som man tar utan säkerhet.

Självklart kan man låna till även kontantinsatsen, är lite olika från bank till bank. En del banker kan man låna hela beloppet och en del banker vill att man lägger en viss procent själv.

Svar på tråden Vad är en kontantinsats vid köp av hus?