• ALady

Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn

Jag är ett levande bevis på det. Mina adoptivföräldrar ville inte ha kvar mig när jag va 11 år.
    Min biologiska mamma lämnade mig när jag var 5 veckor.
    Dom skrev över vårdnaden på staten så att jag fick bo på fosterhem tills jag fyllde 18 år.
    Är ju enligt mig ett bevis på at jag inte duger.
    Jag är nu 24 år. Adopterad från Indien och kom till Sverige när jag var 7 månader.
    Jag har fortfarande relationsproblematik och har väldigt mkt seperationångest från människor.
    Tex,om min sambo inte svarar när jag ringer så kan jag få panik. Han är väldigt förstående och vet allting som hänt.
    Mina adoptivföräldrar har aldrig varit några bra föräldrar enligt mig.
    När jag bodde på mitt 1:a fosterhem så sa dom till alla mina vänner och släktingar att jag hade dött och hade en begravning om mig.
    Än idag kan jag åka till kyrkogården och se en sten mitt mitt namn på.
    Andledningen till att jag skriver allt detta är för att jag såg en tråd där någon frågade om människor som adopterat får "lämna tillbaks" barnet.

• Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn
  • ALady

Jag har 2 bröder som oxå är adopterade. Den ena är från Fillipinerna och den andra från Indonesien. Och dom har aldrig blivit behandlade så som jag har blivit behandlad.
    Det är mkt sorgligt att socialstyrelsen inte kollar upp blivande adoptionsföräldrar mer än bara genom papper och några hembesök. Nu vet jag att jag har haft extremt otur, men jag är ändå inte så himla bitter. Jag hade ju aldrig träffat min sambo. ( Om man ska se det så )
    Men verkligheten kommer ikapp många ggr och det finns dagar då jag inte kommer upp ur sängen. Dock mer sällan än förut.
    Min sambo är den bästa.
    Han säger saker som : Julia, om du är lik din biologiska mamma så är hon den vackraste kvinnna på jorden.
    Han är den enda människa jag kan lita på.

Under min uppväxt så bllev jag förbjuden att träffa mina bröder. Lillebrorsan träffade jag inte på 8 är. Fick helt enkelt inte. Idag har vi en mkt tät relation.
    Min adoptivmamma sa även saker till mig om min biologiska mamma. Att hon måste vart en prostituerad o att det va så jag kom till, att jag har dåliga gener coh har fått det från henne. Sånna saker.
    Idioter finns det gott om. Önskar bara att jag hade fått sluppit allt det här

• ALady
    Tota skrev 2008-03-26 09:09:14 följande:
    Hej alladet är verkligen sorgligt att höra en sådan historia, men skönt att höra att du (ALady) verkar ha funnit lyckan, att du har överlevt och nu kanske är ännu starkare (människan är en otrolig överlevare! det är fantastiskt)Det jag funderar lite på, när vi nu ska, förhoppningsvis, bli adoptiv föräldrar är att jag vill ju inte att någon ska säga till vårt barn att vi kan "ångra" oss. Jag vill kunna säga till vårt barn att det ska vara 200% säkert att det är vårt och att det inte finns något lämna tillbaka eller lämna ifrån. Jag menar, har t.ex. en kompis som är adopterad och en gång när hon var lite full ute på stan och en polis kom på henne så sa han att hon skulle akta sig att hon inte blev skickad tillbaka till Sydkorea. Hur ska man skydda sina barn från omgivningen och dessa kommentarer?För dig, ALady, hade väl jag velat fråga, hur ska man skydda barn från vuxna som gör en illa? Jag vet inte om jag har rätt att säga att dina föräldrar borde nog aldrig blivit föräldrar....Många tankar detta väcker
    Som adoptivbarn har man nog, i uppväxten, någon gång oron att kunna bli "tillbakaskickad"
    För mig var det nog mest när jag bråkade med någon.
    "Nu har jag vart dum, kommer dom skicka tillbaka mig nu?"
    Men kärleken övervinner allt. Så länge man ger sin kärlek så kommer tvivlerna att minska och försvinna.
    Idag är det mer vanligt med adoptivbarn.
    Jag är 24 år, och då var det mera ovanligt med adoption.
    Försäkra dina blivande barn att hon/han är lika mkt ditt barn som grannens ungar som är biologiska.
    Jag tror oxå mkt på att prata om barnets ursprung och besöka landet när barnet blir lite äldre.

Till alla er blivande, redan föräldrar därute. Det jag har gått igenom kunde lika gärna varit någon med biologiska föäldrar.

KOM IHÅG!!

" Måhända att blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod "
  • ALady

Ja, som Ethi skriver. Tror oxå att det är värre ( om man nu kan mäta ) att vara adoptivbarn och bli bortlämnad.
    Jag hade tankar som : " Min 1:a mamma ville inte ha mig, o inte min 2:a mamma heller..vad gör jag för fel?? "
    Jag har fått gått terapi och pratar fortfarande mkt med sambon om allt detta för att försöka bearbeta och gå vidare.

• ALady
    beEMbe skrev 2008-03-26 09:54:56 följande:
    Så fruktansvärt! Och jag som trodde det var en lång process innan någon blev godkänd som förälderVad säger dim mamma idag om det hon gjort! Och din pappa?
    Idag kallar jag henne inte mamma. Jag säger hennes namn.
    Hon är lika kall och letar efter fel att få klaga på.
    Jag har nästan ingen kontakt med henne idag. Pappa ( som jag fortfarande säger ) har jag lite mer kontakt med. Vi träffas ibland och pratar i tele ibland. Inte så mkt.
    Att jag nästan inte har någon kontakt med dem stör mig inte så mkt. Jag har gått vidare nu och hittat min plats i livet.
    Men jag vet att dom inte kommer komma till himlen iallf. Om man nu ska tro på Karma..
  • ALady
    beEMbe skrev 2008-03-26 09:54:56 följande:
    Så fruktansvärt! Och jag som trodde det var en lång process innan någon blev godkänd som förälderVad säger dim mamma idag om det hon gjort! Och din pappa?
    Sorry, glömde svara på frågan.
    Dom säger inte så mkt om det som dom gjort. Men dom skäms inte heller. Många psykologer och läkare tror att "hon" har någon slags empatistörning. Det kan man ju hålla med om.
  • ALady

Mmm, men jag är ändå tacksam att jag kom till Sverige.
    Sverige är ett jättebra land. Ganska jämställt, Vi har har bra lagar, fri sjukvård, skolplikt mm. + att jag läste på text tv häromdagen att Sverige är det näst säkraste landet i världen.
    Jag hade aldrig överlevt om jag inte blivit adopterad. Min biologiska mamma (som så många andra) var jättefattig o kunde inte behålla mig.

Även om min uppväxt inte har varit den bästa så kunde jag inte kommit till nåt bättre land.

• ALady

Ja, det är jättesvårt att veta hur man kommer att bli som förälder och hur man kommer att beté sej i vissa situationer.
    Det kommer allteftersom.
    Men jag vet ju hur jag INTE kommer att vara mot mina framtida barn iallf.

• ALady

Såhär e det. En av mina släktingar äger en begravningsbyrå. Hon hade hand om allt det här med begravningen. I sin tur måste hon känt människor.
    Olagligt förstårs.
    Och allt var bara en bluff
    För några år sedan kontaktade jag polisen och dom i sin tur kontaktade min släkting. Hon fick böter och fick inte jobba mer.
    Dom sa att dom skulle ta bort stenen men det har dom inte gjort.
    Nu orkar jag inte ta upp allt det här igen. Då måste jag riva upp en massa sår som har läkt, börja om från början igen.
    Nu mår jag bra trots allt som hänt och vill inte falla ner igen

Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn