• ALady

Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn

Jag är ett levande bevis på det. Mina adoptivföräldrar ville inte ha kvar mig när jag va 11 år.
    Min biologiska mamma lämnade mig när jag var 5 veckor.
    Dom skrev över vårdnaden på staten så att jag fick bo på fosterhem tills jag fyllde 18 år.
    Är ju enligt mig ett bevis på at jag inte duger.
    Jag är nu 24 år. Adopterad från Indien och kom till Sverige när jag var 7 månader.
    Jag har fortfarande relationsproblematik och har väldigt mkt seperationångest från människor.
    Tex,om min sambo inte svarar när jag ringer så kan jag få panik. Han är väldigt förstående och vet allting som hänt.
    Mina adoptivföräldrar har aldrig varit några bra föräldrar enligt mig.
    När jag bodde på mitt 1:a fosterhem så sa dom till alla mina vänner och släktingar att jag hade dött och hade en begravning om mig.
    Än idag kan jag åka till kyrkogården och se en sten mitt mitt namn på.
    Andledningen till att jag skriver allt detta är för att jag såg en tråd där någon frågade om människor som adopterat får "lämna tillbaks" barnet.

• Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn
  • Bemma

Herregud! Hur kan någon göra så?
    Jag är verkligen ledsen för din skull!
    Hemskt att du ska behöva råka ut för något sådant i livet!

Nog finns det dåliga föräldrar bland adoptivföräldrar också!

• Petronilla

Men gud så ledsamt, jag gråter nästan här där jag sitter på jobbet. Kramar om och du vet om att det är dem det är fel på!

• Teea

Men herrejisse! Hur kan man göra så?

Stora kramar till dig!

• SIN74

Nu blir jag skitförbannad. Vad är det för människor som kan göra så mot dig! Jag känner inte dig alls men jag är övertygad om att du duger alldeles utmärkt!
    Lämna ifrån sig ett barn som har bott så många år hos en och dessutom fejka en begravning - det borde ju inte vara möjligt. Men samtidigt om de nu klarar att göra en sådan sak var det kanske bättre att du hamnade hos en annan familj. Blev det bättre hos de nya?
    Förstår om du har relationsproblem men du det kan man göra något åt. JAg har också haft bekymmer med att förlita mig på att min man verkligen vill ha mig. Men det har växt fram - nu har vi en bra relation. Bra att din sambo är förstående - då kommer det att gå bra.
    Jag önskar dig en härlig framtid. Försök att plocka de minnen du gillar och försök att minska tankarna på det andra.
    Och kom ihåg - du duger!!!!!

• Ethi

Ja jösses... Idioter finns det verkligen inom alla grupper, även adoptivföräldrar   *kramar om*

• ALady

Jag har 2 bröder som oxå är adopterade. Den ena är från Fillipinerna och den andra från Indonesien. Och dom har aldrig blivit behandlade så som jag har blivit behandlad.
    Det är mkt sorgligt att socialstyrelsen inte kollar upp blivande adoptionsföräldrar mer än bara genom papper och några hembesök. Nu vet jag att jag har haft extremt otur, men jag är ändå inte så himla bitter. Jag hade ju aldrig träffat min sambo. ( Om man ska se det så )
    Men verkligheten kommer ikapp många ggr och det finns dagar då jag inte kommer upp ur sängen. Dock mer sällan än förut.
    Min sambo är den bästa.
    Han säger saker som : Julia, om du är lik din biologiska mamma så är hon den vackraste kvinnna på jorden.
    Han är den enda människa jag kan lita på.

Under min uppväxt så bllev jag förbjuden att träffa mina bröder. Lillebrorsan träffade jag inte på 8 är. Fick helt enkelt inte. Idag har vi en mkt tät relation.
    Min adoptivmamma sa även saker till mig om min biologiska mamma. Att hon måste vart en prostituerad o att det va så jag kom till, att jag har dåliga gener coh har fått det från henne. Sånna saker.
    Idioter finns det gott om. Önskar bara att jag hade fått sluppit allt det här

• killenkott

Hua!Vad sjukt TS.
    Skönt att du fått en sån toppen man iaf .
    *kram*

• Tota

Hej alla
    det är verkligen sorgligt att höra en sådan historia, men skönt att höra att du (ALady) verkar ha funnit lyckan, att du har överlevt och nu kanske är ännu starkare (människan är en otrolig överlevare! det är fantastiskt)

Det jag funderar lite på, när vi nu ska, förhoppningsvis, bli adoptiv föräldrar är att jag vill ju inte att någon ska säga till vårt barn att vi kan "ångra" oss. Jag vill kunna säga till vårt barn att det ska vara 200% säkert att det är vårt och att det inte finns något lämna tillbaka eller lämna ifrån. Jag menar, har t.ex. en kompis som är adopterad och en gång när hon var lite full ute på stan och en polis kom på henne så sa han att hon skulle akta sig att hon inte blev skickad tillbaka till Sydkorea. Hur ska man skydda sina barn från omgivningen och dessa kommentarer?

För dig, ALady, hade väl jag velat fråga, hur ska man skydda barn från vuxna som gör en illa? Jag vet inte om jag har rätt att säga att dina föräldrar borde nog aldrig blivit föräldrar....

Många tankar detta väcker

• Ethi

Tota, dem krassa verkligheten är ju att alla föräldrar kan avsäga sig vårdnaden om sina barn... Det är ingen skillnad på adopterade eller biologiska barn i det fallet. Fast risken att ett biologiskt barn ska få den elaka kommentaren av omgivningen är säkert mindre, men det är inte "lättare" att "ångra" ett adopterat barn än ett biologiskt barn. Däremot tycker jag att det är många gånger vidrigare, för det är barn som redan blivit lämnade en gång HUR kan man då lämna det en gång till?! Avskyvärt är det

• ALady
    Tota skrev 2008-03-26 09:09:14 följande:
    Hej alladet är verkligen sorgligt att höra en sådan historia, men skönt att höra att du (ALady) verkar ha funnit lyckan, att du har överlevt och nu kanske är ännu starkare (människan är en otrolig överlevare! det är fantastiskt)Det jag funderar lite på, när vi nu ska, förhoppningsvis, bli adoptiv föräldrar är att jag vill ju inte att någon ska säga till vårt barn att vi kan "ångra" oss. Jag vill kunna säga till vårt barn att det ska vara 200% säkert att det är vårt och att det inte finns något lämna tillbaka eller lämna ifrån. Jag menar, har t.ex. en kompis som är adopterad och en gång när hon var lite full ute på stan och en polis kom på henne så sa han att hon skulle akta sig att hon inte blev skickad tillbaka till Sydkorea. Hur ska man skydda sina barn från omgivningen och dessa kommentarer?För dig, ALady, hade väl jag velat fråga, hur ska man skydda barn från vuxna som gör en illa? Jag vet inte om jag har rätt att säga att dina föräldrar borde nog aldrig blivit föräldrar....Många tankar detta väcker
    Som adoptivbarn har man nog, i uppväxten, någon gång oron att kunna bli "tillbakaskickad"
    För mig var det nog mest när jag bråkade med någon.
    "Nu har jag vart dum, kommer dom skicka tillbaka mig nu?"
    Men kärleken övervinner allt. Så länge man ger sin kärlek så kommer tvivlerna att minska och försvinna.
    Idag är det mer vanligt med adoptivbarn.
    Jag är 24 år, och då var det mera ovanligt med adoption.
    Försäkra dina blivande barn att hon/han är lika mkt ditt barn som grannens ungar som är biologiska.
    Jag tror oxå mkt på att prata om barnets ursprung och besöka landet när barnet blir lite äldre.

Till alla er blivande, redan föräldrar därute. Det jag har gått igenom kunde lika gärna varit någon med biologiska föäldrar.

KOM IHÅG!!

" Måhända att blod är tjockare än vatten, men kärlek är tjockare än blod "
Svar på tråden Ja, adoptivföräldrar får lämna tillbaks barn