• Splach

Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!

Det är rätt vanligt.. troligen ASD eller VSD, många märker inte av det förens dom kommer upp till en 30-40år..

Gå och gör ultraljud, så får du reda på om du behöver opereras eller inte, blir det OP går dom troligen in med fiberoptik i ljumsken..

Min dotter har ASD, min syster är född med ASD och VSD hon op för VSD när hon var 5-6år medans håler för ASD fick växa igen av sej självt, då det var så litet..
    Min faster hade ASD och VSD, vilket dom upptäkte när hon var en 34år eller liknande, hon fick välja på OP och spriten, men valde spriten..

• Splach
    Anonym (blås) skrev 2008-03-31 07:52:55 följande:
    OK tack för detta.Varför upptäcks detta så sent då? Det förstår jag inte alls.Om det är medfött kan jag förstå det men inte då det upptäcks i vuxen ålder.

dom hade inte samma rutinkoll på att lyssna på hjärtan förut, och eftersom att även om man har lite blåssljud så brukar dom förut räkna med att det ska växa bort av sej självt..

Det är inte så länge sedan dom började följa upp blåsljud, utan dom flesta märkte av det när dom var vuxna då dom började få besvär..

min dotter har tex ASD det betyder att hon har ett litet läckande hål vid förmaken, som gör att blodet tar en extraväg förbi lugnorna vilket gör att hjärtat behöver anstränga sej lite mer, det är inte problem egentligen förens hon börjar bli äldre..

När min syster var liten är 23 år nu, så höll dom på att lära sej detta med att gå in via ljumsken så hon är opererad genom att dom sågat upp hela bröstkorgen, idag är det inte ofta dom behöver göra det.

Är du orolig så ber du om ett hjärt UL så kollar dom upp ev hål..

• Splach

klart det sätter sej i skallen, när man tror att det är något.. Tänk positivt, det är inte säkert att du får lov att operera dej, ditt blåsljud kan vara så litet att en op inte är nödvändigt, eller så kan de thända att du får opa dej, men det är då inte sådan stor fara, det är sällan dom öppnar upp folk för det numera, utan går i i ljumsken med fiberoptik

Svar på tråden Blåsljud??? Orolig!!! HJÄLP!!!