Inlägg från: stormfågel |Visa alla inlägg
  • stormfågel

Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)

Jag brukar laga bland annat följande:

Köttfärssås:
    Köttfärs
    lök (eller purjo)
    riven morot
    tomatkross
    vatten
    olja

Koka en stund med basilika och lite peppar.
    Jag brukar mixa ihop det med kokt pasta till lakom purrékonsistens.

Fisk och potatis:
    Potatis
    fisk, lax eller vit fisk (typ sej)
    purjolök
    lite olja
    vitpeppar
    nån grönsak, typ broccoli, ärter eller morot
    lite citron eller dill
    Dela potatisen i mindre bitar och koka allihop i lagom mycket vatten (så det täcker precis).
    Mosa! Klart!

Kycklinggryta:
    Koka kycklingfile med grönsaker, basilika eller andra goda kryddoe och lite grädde och olja. (Mjölkprodukter ska man först ge från 8 månader tror jag)
    Koka ris.
    Mixa ihop! Klart!

• stormfågel

Jag tror att man får ge citron till 6-månaders, i alla fall har jag gjort det!

Jag har sett recept med citon i till babysar i ett litet häfte från BVC men jag hittar det inte nu tyvärr. Men jag har ett annat recept från BVC som heter "Citonkyckling" men det är från 8 månader, så jag gissar att det inte är livsfarligt i alla fall .

Men så klart att man inte ska göra det jättesurt !

Hur som helst äter min lilla kille bättre om maten smakar ganska mkt så jag försöker hitta på olika bra smaksättningar. Vitlök gillar han mycket! Kanske beror det på att jag själv gärna äter kryddstarkt och att han är van av bröstmjölken!

• stormfågel

Lilla trynet:

Nu har jag lagat kyckling med soltorkade tomater till lillen. Han ääälskade det! Jag serverade ris (mixat med kycklingen) till.

Tyvärr så såg jag sedan att det var salt i oljan till de soltorkade tomaterna så det blir kanske inte så ofta...

Eller har du hittat utan salt? *Hoppas det*

Svar på tråden Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)