• 3 hjärtan

Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)

Hej!
    Sonen verkar ha blivit allergisk mot något, så jag tänkte börja laga egen mat till honom för att ha lättare att komma på vad det kan vara. Jag har en aning om att det kan vara morot, tomat eller äpple.

Så nu behöver jag era barnmatsrecept! Fågel, fisk, kött elelr vegetariskt har ingen betydelse. Även desserter.

Han är 6 månader, så mat ni gjort till era barn mellan 6-8 månader.

• Svar på tråden Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)
  • liten07a

Vill jag oxå ha tips om det!!
    Bra trådstart, hoppas några hakar på

Jag har puréat mango/banan och aprikoser. Lillkillen älskar det!

• stormfågel

Jag brukar laga bland annat följande:

Köttfärssås:
    Köttfärs
    lök (eller purjo)
    riven morot
    tomatkross
    vatten
    olja

Koka en stund med basilika och lite peppar.
    Jag brukar mixa ihop det med kokt pasta till lakom purrékonsistens.

Fisk och potatis:
    Potatis
    fisk, lax eller vit fisk (typ sej)
    purjolök
    lite olja
    vitpeppar
    nån grönsak, typ broccoli, ärter eller morot
    lite citron eller dill
    Dela potatisen i mindre bitar och koka allihop i lagom mycket vatten (så det täcker precis).
    Mosa! Klart!

Kycklinggryta:
    Koka kycklingfile med grönsaker, basilika eller andra goda kryddoe och lite grädde och olja. (Mjölkprodukter ska man först ge från 8 månader tror jag)
    Koka ris.
    Mixa ihop! Klart!

• liten07a

låter ju riktigt smarrigt ju!

• 3 hjärtan

strandskata: fiskreceptet verkade ju gott ju! det andra också. men kan man ge citron och sånt? köpte en igår för att ha till matlagningen, men så kom ja på att man kanske inte får ge det till 6-månaders?

• stormfågel

Jag tror att man får ge citron till 6-månaders, i alla fall har jag gjort det!

Jag har sett recept med citon i till babysar i ett litet häfte från BVC men jag hittar det inte nu tyvärr. Men jag har ett annat recept från BVC som heter "Citonkyckling" men det är från 8 månader, så jag gissar att det inte är livsfarligt i alla fall .

Men så klart att man inte ska göra det jättesurt !

Hur som helst äter min lilla kille bättre om maten smakar ganska mkt så jag försöker hitta på olika bra smaksättningar. Vitlök gillar han mycket! Kanske beror det på att jag själv gärna äter kryddstarkt och att han är van av bröstmjölken!

• 3 hjärtan

strandskata: min son gillar också mat som smakar mycket, så ska testa citronen. vitlök också. jag älskar vitlök, så han borde vara van vid det sen bröstmjölken också
    man kan väl testa de flesta kryddor va? bara inte salt?

en annan fråga, som säkert är jättedum, men kålrot, visst får man ge det?

6-månaders maten skiljer väl sig egentligen inte så speciellt mycket från 8-månaders maten väl? bara att det är mer bitar i 8-månaders?

• Lilla trynet

Världens bästa pasterätt:
    Koka PASTA för sig.
    Koka KYCKLINGFILÉ i lite vatten kryddat med BLANDADE ÖRTKRYDDOR (basilika, oregano, dragon tex) och VITLÖK. Klipp i MARINERADE SOLTORKADE TOMATER.
    Tillsätt FRYSTA GRÖNSAKER (ÄRTOR EXV.) när kycklingen är klar och koka upp igen.
    Häll av kokvattnet från kycklingen och spara det. Mixa sedan ihop allt och tillsätt en massa SMÖR och späd med kokvattnet till rätt koncistens.
    Den här rätten blir lite grynig, så det är inte perfekt "förstarätt", men det är supergott och smakrikt för en som börjat vänja sig med mat. Min kille var sju månader när jag gjorde detta.

Skitkul att laga mat själv -jag bara kastar ihop det jag tycker verkar gott och mixar. Killen älskar allt jag gör -otroligt tacksamt!

Suveränt mellis är att mosa frukt (banan och kivi perfekt) och röra i lite matlagningsyoghurt. Det blir lite matigare än bara frukt och lite kalcium är ju inte fel att få i sig heller.

• 3 hjärtan

lilla trynet: tack verkar också jättegott!
    gud vad roligt! här ska lagas mat! pengar man kommer spara också! men det är ju bara en bonus!

• Lilla trynet
    Svar på #7
    Citron är perfekt "fiskkrydda". Precis som du säger är det ju bara salt man ska akta sig för. Och salt som ingår naturligt i råvaror är ok. Normalsaltat smör är helt ok att ha in sin egen hemlagade mat.
Svar på tråden Era bästa barnmatsrecept (6-8 månader)