Inlägg från: majbebis |Visa alla inlägg
  • majbebis

Virktråd1

Hej!
    Jag har nyss lärt mig virka igen efter ca 17 år (sist var nog skolslöjdsvirkning..) och jag har blivit helt besatt!! Det är ju jättekul ju! Jag virkar och virkar och kan nästan inte lägga ner det för en stund ens. Hittills har jag gjort ett par tovade bebistossor (till hösten) och en vågmönstrad babyfilt (ripple). Jag funderar på att testa mormorsrutor också... Så kul att det finns en tråd för detta, bra plats att byta ideér!
    Ha det!

• majbebis

Ja precis!!! Hur gjorde man innan internet fanns?? Jag har hittat superenkla beskrivningar med bilder steg för steg, utan det hade jag nog inte kunnat virka ett skvatt... Jag tycker fortfarande att det blir svårt när man ska följa mönster som bara är text ;) men det lär man sig nog snart...

maskoten skrev 2008-04-02 12:27:37 följande:
    Halloj! Här är en till som precis har blivit biten Har gett mig på att göra en pläd med mormorsrutor... vi får väl se hur det går. Läste att man behöver ca 144 st... just nu har jag 7 st färdiga Hade lite svårt att fatta beskrivningen av en halvstolpe (virkade senast i skolan för sisådär 100 år sen), men smart som jag är så kollade jag YouTube och fann en beskrivning där. I Love Internet Hur gjorde man innan det fanns???
    Kaldorei: Vilka söta små gossedjur!!
  • majbebis

Så smart att använda tygremsor av gamla kläder! Det tänkte inte jag på att man kunde göra... Jag har rensat i garderober och förråd hela helgen, och igår så åkte vi och slängde en stor säck med utsorterade kläder, så utomordentligt typiskt va... Jag blev så inspirerad att prova på att virka sådana djur som du hade gjort, Kaldorei!

• majbebis

Såg någon som hade gjort en jättestor mormorsruta, tror att de kallade den "monsterruta", bara fortsatt runt, runt liksom, det var faktiskt jättefint! Det kan man ju göra till bebisfilt, ca 80 X 80 cm eller så... Måste avsluta mina andra projekt innan jag påbörjar det dock...
    Har en tendens att påbörja 100 olika saker och sedan tar det jättelänge innan något av det blir klart, haha...

• majbebis

Hej igen!
    Har hittat en sida som egentligen säljer mönster, men varje dag finns ETT gratismönster. Det ligger bara ute en dag så man får vara snabb ;) idag låg ett mönster på en jättesöt bebiskofta med tillhörande mössa där. Jag har sparat det mönstret, så om det är ngn som vill ha det så kan jag lägga det i eran inbox eller så. Sidan heter i allafall:

www.anniesattic.com/free_pattern_day/index.html

• majbebis

Hej igen...
    Är det någon som vet om det finns någon bra garnaffär i centrala Göteborg? Gärna med stort sortiment och gärna billigt...

Jag ska åka till Göteborg snart och tänkte passa på att kolla om det finns roliga virkgarner att handla... Här i Malmö kan jag tycka att det är ganska magert utbud faktiskt... Men jag kanske inte har hittat till de rätta ställena bara...

• majbebis

Hej!
    Jag har försökt mig på att virka denna gallerfilt i flera timmar nu, men jag fattar inte mönstret... Det ser bara konstigt ut när jag försöker... Är det ngn som kan hjälpa mig att förstå? Jag fattar så långt som att jag ska göra 107 luftmaskor och sedan blir det bara fel... Vad menas tex med "shell made"?

Body:
    Ch 107.
    Row 1: In fourth chain from hook work *(2 dc, ch 1, 2 dc) shell made, skip next four chs, repeat from * to last 3 chs, dc in last ch, ch 3, turn
    Rows 2-54: Work a shell (2 dc, ch 1, 2 dc) in the ch 1 sp of each shell across. Dc in top of ch 3, ch 3, turn
    Row 55: Work a shell in the ch 1 sp of each shell across. Dc in top of ch 3, ch 1, DO NOT TURN. Working along sides, foundation row and along top of row 55, sc evenly, ch 2, turn

• majbebis

I 4:e luftmaskan från nålen ska man göra (2 stolpar, 1 luftmaska, 2 stolpar)... eller?

• majbebis

Åh, TACK SÅ HEMSKT MYCKET, Pucken :) !!! Du anar inte hur tacksam jag är, höll på att bli galen här... Man vill ju inte ge sig heller... Nu ska jag ge det ett försök till!!

• majbebis

Jo, nu har jag fått ihop det lite bättre men jag tror inte att jag har rätt garn, för det ser inte ut som på bilden! Dina beskrivningar gjorde susen dock!

Jag försöker lägga upp en bild på filten, i mitt bildgalleri men jag vet inte hur jag ska göra :P... Bilden finns bara sparad i ett word-dokument och heter därför inte jpg eller gif... Vet du hur man ändrar det..?

• majbebis

Man är en sådan gröngöling :)...

• majbebis

Jo, nu har jag fått det att funka :D!! Det är den syrenlila filten i galleriet! Satte in lite andra bilder också när jag ändå var igång :)! Men den ser inte ut så när jag gör den :(...

• majbebis

Nu har jag lagt in en bild på hur virkningen ser ut för mig... Kanske har jag för tunt garn..?

• majbebis

Tyckte att den blev mycket håligare för mig...

• majbebis

HAHAHHAHAHAHAHAHAHAHA, Nej det har jag inte... Jag har ju gjort helt fel trots att jag fick beskrivningen på svenska av dig!! Hahahaha, jag har ju gjort (1 st, 1 lm, 1 st) i varje maska istället! Nu ska jag testa det rätta sättet!

• majbebis

Tack så mycket, än en gång!!!

• majbebis

Nu har jag lagt in den "rätta" virkningen, men den ser fortfarande inte riktigt ut som den lila filten gör på bilden, jag vet inte vad jag gör fel...

• majbebis

Beatrize74 skrev 2008-04-18 20:43:31 följande:

Lycka till majbebis - det kan vara klurigt att få till det ibland, men efter ett tag får man "häng" på det. Och du får ju mycket duktig hjälp av pucken också. För min del tycker jag det ser ut som om du har länkat ihop dem lite tokigt. Nu ser man lite dåligt på den lilla originalbilden, men det verkar som om du ska förankra nya dubbelmaskor-maska-dubbelmaskor på andra varvet med motsvarande på föregående varv. På en del varv ser det ut som om du förankrat emellan "musslorna" istället.Hmmm...knivigt...
    Jag är inte så snabbfattad, haha :).. Men jag är sååå tacksam för att ni försöker hjälpa mig!! Hur menar du med andra varvet?
  • majbebis

Hej!
    Hoppas allt är bra med er alla!

Pucken: Hittade du något att virka/göra?

pucken skrev 2008-04-17 19:52:31 följande:
    ingen som förslag på vad jag ska virka ikväll? är sjuk/nygravid och behöver nåt att pyssla med.
Svar på tråden Virktråd1