• Paniksmurfen

Morfin - synpunkter?

Någon som använt sig av morfin som smärtlindring, bra eller dåliga erfarenheter.. Hur mycket hjälper det vid förlossningen? Eller någon annan som har synpunkter om detta?

• Svar på tråden Morfin - synpunkter?
  • carola1977

Hörde om en bekant som fick morfin på förlossningen för att kunna sova några timmar. Hon reagerade jättedåligt på det och började må illa och kräkas i flera timmar. Det slutade med att hon fick snittas för hon inte orkade föda barnet naturligt. Sedan mådde båda bra, men det var nog jobbigt under tiden.

• elin 83

Jag fick morfin när jag blev igångsatt. Men jag blev bara flummig(hade lustgas också) men spände mig lika mycket och hade jävligt ont bara det att jag kunde softa lite mer om du förstår;)?
    Men sen fick jag EDA och det var rena himmelriket. Fast när man blir igångsatt så kan värkarna bli mer intensiva, mina blev det i alla fall.

• Nalle 1981

Jag fick en sovdos morfin när jag hade lite jobbiga "förvärkar" eller vad man ska kalla det. De la inte in mig på förlossningen förrän senare iaf. Jag tyckte det funkade bra och kunde sova några timmar iaf, fick väl bricanyl i samma veva för att lugna ner värkarna lite.

• lövet2

Nu har jag ju aldrig fått morfin vid en förlossning, men jag har fått det i andra sammanhang. Det är ju kanon just som smärtstillande, men det finns nackdelar också. Många mår illa av morfin, och man kan bli totalt borta av det. Själv har jag sjungit och underhållit min omgivning i värsta entertainerstil, och jag tror inte jag hade märkt om jag fött ett barn under ruset ...

• siamusen

Jag mådde alldeles utmärkt av morfinet. Blev bara pigg som en mört

Fick både innan och efter förlossningen.

• yaz

Man kan få det om man har en väldigt långdragen förlossning.
    Man vill inte använda det i slutet då man sett att barnet blir så påverkat och slött av det!

• estrell

Jag hade en långdragen och jobbig förlossning så de gav mig morfin för att jag skulle få vila upp mig. Jag började må illa och fick obehagliga hallucinationer, så jag låg mest och var rädd och förvirrad, vill INTE ha det igen...!!!

• snappi81

Jag använde inte morfin på den "riktiga" förlossningen men däremot fick jag det när han försökte komma förtidigt!
    Efter flera dagars försök att stoppa upp värkarna med bricanyl så gav dom upp och gav mig morfin för att kunna vila lite och det va otäckt, blev helt lealös i hela kroppen, kände knappt nåt FÖRUTOM värkarna, jätte otäckt att va helt borta men ändå känna av värkarn kraftigt!! så morfin skulle jag aldrig använda som smärtlindrig vid en förlossning..

*För att komma vidare, måste man orka blicka framåt!*
  • Snart sommar

Fick petidin som sovdos när jag hade pinvärkar (första förlossningen). Var underbart. Verkade snabbt och jag somnade nästan omgående. Fick sova i några timmar iallafall. Vet ju inte hur jag hade reagerat om jag hade varit vaken under tiden. Mådde inte illa eller nåt iallafall. Jag anade att något hände, men kände inte så mycket av det (den korta stunden jag var vaken).

Fick även ett morfinpreparat när bm skulle massera livmodern på mig (andra förlossningen), men det hann inte verka. Rann ut med blodet typ så det fick jag aldrig någon effekt av.

Svar på tråden Morfin - synpunkter?