• Anonym

Hur kan detta vara min normalvikt?

Jag är 173 cm lång och väger mellan 69-70 kg beroende på morgon och kvällsvikt. Mitt BMi är knappt över 23, och det ska vara normalvikt. Jag har kraftig benstomme, så jag kan inte ha såå mycket fett på kroppen som om det skulle varit tvärtom. Alltså, det ska vara normalt. ÄNDÅ har jag en rejäl bilring runt magen, som man riktigt kan grabba tag i, likaså magen. Enligt mig är jag överviktig. Hur kan det stämma?

Fler som tycker BMI är missvisande?

• Svar på tråden Hur kan detta vara min normalvikt?
  • Anonym

ja jag också! jag är 178 cm och när jag vägde 67 kg så var jag enlig min mening kanske inte överviktig, men absolut ur form, trivdes inte alls! jag hade rejält med bilringar och de säger ju att det är det "farliga" fettet för oss tjejer, runt magen alltså. min idealvikt är 58 kg ungefär, väger 59-60 nu. mitt BMI skulle då alltså vara c:a 18, dvs undervikt, vilket INTE stämmer! när jag ligger på den vikten är jag frisk och hälsosam på alla sätt, det kanske låter lite men jag tror kroppen är så olika för olika människor....

• Anonym (A)

Klart BMI är missvisande...inget snack om det.
    Om du mäter midjan på smalaste stället och sen höfterna på det bredaste och sen delar midjemåttet med höftmåttet får du ett värde under 0,8 då? Isåfall är du inte farligt överviktig.
    Har du fött barn? tränar du? Hur gammal är du?

• Anonym (...)

Har man en idealvikt på 58 när man 178 så kan man ju ha NADA former, dvs inga som helst tuttar eller rumpa eller nått... okvinnligt i mina ögon... Behövs nog minst 68 kg till en längd på 178 för att kallas KVINNA!!!

Anonym skrev 2008-03-26 22:58:54 följande:
    ja jag också! jag är 178 cm och när jag vägde 67 kg så var jag enlig min mening kanske inte överviktig, men absolut ur form, trivdes inte alls! jag hade rejält med bilringar och de säger ju att det är det "farliga" fettet för oss tjejer, runt magen alltså. min idealvikt är 58 kg ungefär, väger 59-60 nu. mitt BMI skulle då alltså vara c:a 18, dvs undervikt, vilket INTE stämmer! när jag ligger på den vikten är jag frisk och hälsosam på alla sätt, det kanske låter lite men jag tror kroppen är så olika för olika människor....
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2008-03-26 22:59:49 följande:
    Klart BMI är missvisande...inget snack om det.Om du mäter midjan på smalaste stället och sen höfterna på det bredaste och sen delar midjemåttet med höftmåttet får du ett värde under 0,8 då? Isåfall är du inte farligt överviktig.Har du fött barn? tränar du? Hur gammal är du?
    Det tipset har jag aldrig sett! Ska hämta ett måttband och testa! Ja, två barn har kommit ur mig och jag är 22 år gammal.
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2008-03-26 22:59:49 följande:
    Klart BMI är missvisande...inget snack om det.Om du mäter midjan på smalaste stället och sen höfterna på det bredaste och sen delar midjemåttet med höftmåttet får du ett värde under 0,8 då? Isåfall är du inte farligt överviktig.Har du fött barn? tränar du? Hur gammal är du?
    76/100 blev det, 0,76.
  • Anonym

Jag hittade en sida där man kunde räkna ut kroppsfett och liknande!
    http://www.markazits.com/diet/bmi.php#fett

Men förstår inte riktigt. Enligt YMCA-formeln är min procent kroppsfett 23%, och enligt mitt bmi är den 28%. Normalt var 20-30% som kvinna.. Märkligt. Undrar vad som är skillnaden?

• Anonym (A)

Jag är 178 cm. Vid 88 kg är jag smal enl min omgivning. Kurvig med rejält markerad midja, och ooops va jag blev poppis helt plötsligt. Då finns det inte ett kärlekshandtag på ryggen. Men ändå är jag mjuk och go. Har en liten mage framtill, men har man vägt 125 kg som höggravid så är det nog tyvärr bara kniven som tar bort den. Celluliterna är borta på benen och jag känner mig så fräsch och härlig. Mina nyckelben syns och höftbenen är också markerade och inte längre inbäddade i fett. Skulle jag gå ner mer bli jag totalt utmärglad i ansitet.
    Har tyvärr gått upp men är på väg dit ner igen, längtar! Väger runt 100 nu och har ändå ett höft midja mått på 0,78. Men BMI 33...

• Anonym (A)
    Svar på #5
    Sedär! Va bra!
    Hur länge sen var det du fick barn? Kanske du bara behöver tid för att dra ihop magen igen? Kroppen blir ju tyvärr aldrig som förr för dom allra flesta. Eller så får man slita ont för att få den dit.
    Hoppas du kan känna dig nöjd ändå!
  • Anonym
    Anonym (A) skrev 2008-03-26 23:12:46 följande:
    Svar på #5Sedär! Va bra!Hur länge sen var det du fick barn? Kanske du bara behöver tid för att dra ihop magen igen? Kroppen blir ju tyvärr aldrig som förr för dom allra flesta. Eller så får man slita ont för att få den dit.Hoppas du kan känna dig nöjd ändå!
    Tyvärr är det ju så, den fina underbara släta kroppen man en gång hade får man nog aldrig tillbaka igen. Men man kan ju hjälpa den lite på traven i alla fall! Ja, sista kom för 1 år sedan precis, så det var inte så länge sedan. Men vikten är tillbaka där den var innan jag blev gravid, men inte formen. Iaf inte på magen. Får nog ta tag i det.
  • Anonym (??)

Viktväktarna har en tabell där man till 176 cm (min längd) kan väga allt från 62-77 kg.....Snacka om bredd

Jag trivs bäst vid 75-77 kg, lagom kurvig lagom smal och framför allt så känner jag mig LAGOM....och jag vet att jag kan hålla den vikten,,, jag tränar 4-´5 ggr iveckan mycke spinning...
    Om jag skulle falla under 70 kg så har jag nog inga tuttar kvar och magen hänger och sladdrar,,,,( 2 graviditeter har jag gått igenom) NEJ TACK 75-77 kg är mitt ideal....

Ha det gött

• Anonym

ja du Anonym... kvinna ser jag mig då som! jag skrev att det kanske låter lite men nog fan har jag former...jag antar att du ser ett skelett framför dig till de siffrorna men så är det inte. jag har C-kupa och en röv som dallrar när jag går, duger det åt dig? du ser ju själv, Anonym A väger ju 20 kg mer än mig och är smal. jag vet inte vad som gör det, men så här är det för mig. jag är inte sjukligt smal på något vis, är en normal 36:a uppe och 38:a nere....

• Anonym (A)
    Svar på #11
    Jag väger 30 kg!!! mer än dig.
  • Anonym (Normal)

Jag förstår inte riktigt heller att BMI kan stämma på en del personer. En person med mycket muskler men lite kroppsfett måste ju t e x få fel värde med BMI, eller? De säger ju också att en kvinna inte ska ha över 88 cm runt midjan för det är inte hälsosamt, men om man är smal i övrigt och inte väger för mycket så borde ju inte det ha någon betydelse om man är skapt så att magen putar lite...?

• Anonym (A)
    Svar på #13
    Jo, det betyder att sitter fettet kring midjan så har man ökad risk för hjärt-kärl sjukdomar och diabetes typ 2.
    Det är därför höft midje kvoten finns (se ovan).
    Men då ska man mäta midjan på smalaste stället (inte över navlen eller där man är som tjockast). Många kvinnor som har fött barn har ju en "påse" fram på magen runt naveln och nedåt.
    Så jag tror mer på högre BMI och bra midjemåttskvot än "Ok" BMI och hög kvot.
    Kvinnor är ju skapta att kunna vara kurviga, ha fettreserver på rätt ställen (dvs höfterna) för att ta av när man ammar sina barn. Därav är inte det fettet lika skadligt.
    Sen är det ju naturligtvis inte bra att väga för mkt så man får ont i knän, inte orkar osv.
    Men trots högt BMI kan man vara vältränad och ha friska innre organ. Samtidigt som en med lågt BMI kan vara rejäl sjuk inne i kroppen och ha urdålig kondis.
    Och muskler väger mer än fett. Vissa har kraftig benstomme, andra har tunn.
  • Anonym

En kille jag känner var på hälsokontroll på jobbet. Han fick veta att han har för högt BMI. Till saken hör att han är muskulös, finns inte ett extra gram fett på den kroppen. Helt platt musklig mage.. osv osv.

Men, för högt BMI hade han enligt sköterskan. Helt sjukt.

Hörde häromdagen en kille säga att han måste hålla igen för att han har för högt BMI. Han såg vältränad ut med bulliga muskler på armarna och bröstet. Tilläggas ska att han sa det där med BMI på allvar. Trist att ett så cåligt "mätinstrument" gett så stort genomslag.

• Anonym

Anonym A...hoppsan kan visst inte räkna heller

• emindy

Min personliga idealvikt ligger på ca 70 kg, där är jag "lagom" i hullet och där har jag även legat som stabilast i vikt. Enligt BMI är det i överkant och idealet ligger neråt 65 kg men då tycker jag att jag var för benig, och då är jag ändå 165cm lång!
    Så nej, BMI stämmer inte så bra för mig.

Varför har man dessa mått egentligen? Varför inte göra som med djuren och kolla underhudsfett, hudens lyster och hur man mår och presterar i övrigt?

Svar på tråden Hur kan detta vara min normalvikt?