Inlägg från: Anonym (A) |Visa alla inlägg
  • Anonym (A)

Hur kan detta vara min normalvikt?

Klart BMI är missvisande...inget snack om det.
    Om du mäter midjan på smalaste stället och sen höfterna på det bredaste och sen delar midjemåttet med höftmåttet får du ett värde under 0,8 då? Isåfall är du inte farligt överviktig.
    Har du fött barn? tränar du? Hur gammal är du?

• Anonym (A)

Jag är 178 cm. Vid 88 kg är jag smal enl min omgivning. Kurvig med rejält markerad midja, och ooops va jag blev poppis helt plötsligt. Då finns det inte ett kärlekshandtag på ryggen. Men ändå är jag mjuk och go. Har en liten mage framtill, men har man vägt 125 kg som höggravid så är det nog tyvärr bara kniven som tar bort den. Celluliterna är borta på benen och jag känner mig så fräsch och härlig. Mina nyckelben syns och höftbenen är också markerade och inte längre inbäddade i fett. Skulle jag gå ner mer bli jag totalt utmärglad i ansitet.
    Har tyvärr gått upp men är på väg dit ner igen, längtar! Väger runt 100 nu och har ändå ett höft midja mått på 0,78. Men BMI 33...

• Anonym (A)
    Svar på #5
    Sedär! Va bra!
    Hur länge sen var det du fick barn? Kanske du bara behöver tid för att dra ihop magen igen? Kroppen blir ju tyvärr aldrig som förr för dom allra flesta. Eller så får man slita ont för att få den dit.
    Hoppas du kan känna dig nöjd ändå!
  • Anonym (A)
    Svar på #11
    Jag väger 30 kg!!! mer än dig.
  • Anonym (A)
    Svar på #13
    Jo, det betyder att sitter fettet kring midjan så har man ökad risk för hjärt-kärl sjukdomar och diabetes typ 2.
    Det är därför höft midje kvoten finns (se ovan).
    Men då ska man mäta midjan på smalaste stället (inte över navlen eller där man är som tjockast). Många kvinnor som har fött barn har ju en "påse" fram på magen runt naveln och nedåt.
    Så jag tror mer på högre BMI och bra midjemåttskvot än "Ok" BMI och hög kvot.
    Kvinnor är ju skapta att kunna vara kurviga, ha fettreserver på rätt ställen (dvs höfterna) för att ta av när man ammar sina barn. Därav är inte det fettet lika skadligt.
    Sen är det ju naturligtvis inte bra att väga för mkt så man får ont i knän, inte orkar osv.
    Men trots högt BMI kan man vara vältränad och ha friska innre organ. Samtidigt som en med lågt BMI kan vara rejäl sjuk inne i kroppen och ha urdålig kondis.
    Och muskler väger mer än fett. Vissa har kraftig benstomme, andra har tunn.
Svar på tråden Hur kan detta vara min normalvikt?