• Helomas

Hög risk för Downs syndrom

Roligt att se att tråden fortsätter tack ni som har skrivit. Jag försöker inte oroa mig lika mycket som förut. Jag tänker att nu väntar jag på ul den 25 april och håller tummarna att allt ser bra ut. De kan ju även göra ett fvp om det visar någon avikkelse då. Usch va hemskt att få så dåliga siffror som 1/2 det är ju 50% risk då. Jobbigt att gå igenom allt du gjorde men va skönt att få veta allt stod rätt till. Jag blev mest irriterad på kvinnan som gjorde kub-ultraljudet för hon tyckte verkligen jag skulle göra fvp eller mkp för att slippa gå igenom hela graviditeten med oro om DS. Hon ville veta bara för statistikens skull och att hon skulle få behålla licensen. Nu efteråt så tänker jag att jag aldrig skulle gjort testet. Jag gjorde det mest för att se om barnet levde och hur stort det var, men det kan man göra utan att gå igenom det jag gjorde.

• Helomas

oooooppss!! ojdå det var inte meningen att länken skulle hamna här

• Helomas

Hej shrimp hur mycket mätte nackspalten eftersom det kan göra att risken ökar oerhört. Ser att du är några är yngre.

• Helomas

ok då mättes bara nackspalten va jag försår när man gör Nupp? jag fick ett bra resultat då 1.5 mm men det har ju ingen betydelse ibland. Du vet inte va de bägge hade?

• Helomas

Hej Fröken Sophia oron går upp och ner just nu, men försöker tänka positivt. Nu är det bara 2 veckor kvar till ul och det finns ju andra saker än tecken på DS att oroa sig över att de ska hitta. Det hör väl till att vara orolig som blivande mamma, men när jag gick med mina andra 2 tjejer för 20 o 16 år sen var jag inte ett dugg nojjig över saker o ting. Åt inte ens vitaminer när jag åt så himla dåligt med den första och när vi var på ul så va jag inte ett dugg nervös. Det är min ålder som skapar detta och all info om att när man är 40 då är det sämre utgångsläge än när man är yngre och då går man att inbilla sig att ägget som blev befruktat var halvdåligt. Eftersom många ägg kan vara det när man är äldre. Kroppen borden funka bättre när det gäller sånt där men kromosomavikelser att om man verkligen har ett svårt sjukt barn då borde det stötas ut tidigt skede. Jag vet att många ägg gör det men några stannar kvar i livmodern och sen får man veta att allt inte är bra i sent skede och det blir en psykisk konflikt som vi mammor och även pappor får igenom för att det kroppsliga inte sköter detta bättre. Oj va långt det blev.

Är du gravid nu fröken Sophia?

• Helomas

Tack för att du vill berätta om det. Jag ser att du är några år yngre än mig och utgångsläget är bättre än mig. Det verkar som många får oftast sämre siffror efter blodvärdet. Dem här hormonerna som de tittar på Papp-A och Hcg-hormonet blir man ju inte riktigt klok på. När jag frågade barnmorskan så kunde hon inte berätta om det kemiska i blodet. Jag var tvungen att fråga en doktor i min hemstad och han sa att man inte ska stirra sig blint på de här siffrorna.

Har ju hört att de med bra siffror har burit på ett barn med avvikelser, men som sagt det är ju inte 100% säkert och man ska veta innan va man ska göra om man får så dåliga siffror som du och jag.

Hur långt är du gången?

mvh/H

• Helomas

Nu kikade jag in och såg att du har fått din bebis. Grattis till en välskapt pojke. Får man fråga var du köpte din vagn?

• Helomas

septemberknodd: Tack för ditt fina inlägg om ditt barn som fick DS och att det går bra att leva med ett sånt. Det finns ju massor av andra missbildningar ett barn kan få som ryggmärgsbråck t ex. Nu är det bara 2 dagar kvar och jag är mest apatisk över detta på grund av en pappa till barnet kommer med såna idiotiska kommentarer att han hoppas på att barnet har missbildningar. Det gör ont i mitt hjärtat när han säger det så han är inte välkommen på ul.

ananda74: Jag hörde om det där att riskerna är inte så stora vid fvp som de har sagt tidigare. Så de som vill veta exakt så visst är det helt klart bättre än att göra ett Nupp där man bara blir förvirrad av siffrorna. När ska du göra detta? det kommer säkert att gå bra...de flesta barn föds ju friska.

Nu ska jag ut i solen igen. Kram till er alla!

• Helomas

Ok det är ju snart så skönt att få det överstökat. Jag ska äntligen gör ul imorgon och T ska vara med på ul för jag vill att han ska vara delaktig i det och inte bara se att min mage växer.

Men jag har hört att det finns ett snabbsvar inom några dagar som man får reda på lite hur det har gått eller jag vet inte är inte så insatt i det hela.

Det går säkert bra för dig och allt ser bra. Vi får hålla tummar o tår till oss

• Helomas

Tack för ditt brev FlisaLisan så härligt att läsa din sida och vilka underbara söta barn du har.  Hon ser ju så välmående ut din flicka det enda man ser att hon har DS är ögonen som är typiskt för dem som har den avvikelsken, men oj va underbar och energisk hon verkar vara. Har det varit mer jobb med henne än Leopold? Det sägs ju att det krävs mer uppmärksamhet och jobb till ett DS barn. Fick du bra siffror när du gjorde ditt Nupp/Kub?

Jag har slutat oroa mig nu efter allt jag har läst och sett och välkomnar det här barnet med vilka fel som helst. Jag kommer att älska det lika mycket som ett friskt barn.

Kram till dig!

Svar på tråden Hög risk för Downs syndrom