Inlägg från: brokig |Visa alla inlägg
  • brokig

Vad hade ni gjort om det plingade på hos er mitt i natten?

Jag minns för några år sedan när en tjej i någon medelstor svensk stad blev svårt knivskuren men lyckades fly från gärningsmannen och ta sig till en husdörr. Väl där ringde hon på flera gånger men ingen öppnade trots att familjen var hemma. På morgonen var det sedan en annan granne som rastade hunden i området som hittade henne död på trappan. Hade familjen i huset öppnat hade hon kanske levt idag...

Hemma hos mina föräldrar innan mobiltelefonernas tid så hände det vid några tillfällen att någon körde av vägen precis utanför (ödsligt område, lurig väg) och behövde hjälp. Vid ett fåtal tillfällen har någon behövt medicinsk vård, men det kan också vara hjälp att få upp bilen eller få hjälp att ta sig därifrån. Om man står mer än en mil från närmsta andra bebyggelse och det är ganska många minusgrader är det inte omöjligt att man faktisk fryser ihjäl om man inte får hjälp att ringa bärgare eller komma in i värmen. Vi hade faktiskt en kvinna som sov över i köket när jag var liten just pga att hon kört av. Lite medmänniska måste man ju vara?

Svar på tråden Vad hade ni gjort om det plingade på hos er mitt i natten?