• Miss Finland

Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?

Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?

• Svar på tråden Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?
  • Familytime
    siamusen skrev 2008-03-28 20:11:40 följande:
    Jag menar att riskerna är större vid en förlossning där mamman är rädd. Statistiken visar detsamma.Det kan vara en stor trygghet för mamman att veta att hela förlossningen är övervakad fran första stund.Med tanke pa att de utbildade läkarna som har kännedom om den enskilde patientens fall bedömer det som bättre sa tror jag de lutar at detsamma.Men du vet väl bättre antar jag.
    Ja, med tanke på resonemanget du för, så tror jag nog att jag vet bättre. Det är ju inte klokt att påstå att det är större risker för mamma och barn att inte ha kontroll över sin förlossning än att bli igångsatt med värkstimulerande dropp, gel eller spräcka hinnorna!!

Jag förstår inte riktigt hur ditt resonemang fungerar ihop, och definitivt inte de som tar beslut om en igångssättning pga rädsla! Man borde ju vara livrädd för igångssättningen, inte för en normal förlossning!!

Jag har så svårt att tro att läkare och BM har bestämt att det är säkrare med det. Och varför skulle man vara utom all kontroll under förlossning? De som jobbar på förlossningen är ju inga idioter precis? De vet ju vad de gör och vad som är farligt för mor och barn!
  • siamusen
    Familytime skrev 2008-03-28 20:17:07 följande:
    Ja, med tanke på resonemanget du för, så tror jag nog att jag vet bättre. Det är ju inte klokt att påstå att det är större risker för mamma och barn att inte ha kontroll över sin förlossning än att bli igångsatt med värkstimulerande dropp, gel eller spräcka hinnorna!! Jag förstår inte riktigt hur ditt resonemang fungerar ihop, och definitivt inte de som tar beslut om en igångssättning pga rädsla! Man borde ju vara livrädd för igångssättningen, inte för en normal förlossning!!Jag har så svårt att tro att läkare och BM har bestämt att det är säkrare med det. Och varför skulle man vara utom all kontroll under förlossning? De som jobbar på förlossningen är ju inga idioter precis? De vet ju vad de gör och vad som är farligt för mor och barn!
    Precis,de vet vad som är farligt för mor och barn och bedömer uppenbarligen att det positiva i en igangsättning överväger det negativa hos rädda mammor.

Om du kollar statistiken komer du finna att akutsnitt är vanligare hos rädda mammor ocksa.

Fragan var inte om du visste bättre än mig,men om du tror att du vet bättre än läkarna.
  • Familytime
    siamusen skrev 2008-03-28 20:20:04 följande:
    Precis,de vet vad som är farligt för mor och barn och bedömer uppenbarligen att det positiva i en igangsättning överväger det negativa hos rädda mammor.Om du kollar statistiken komer du finna att akutsnitt är vanligare hos rädda mammor ocksa.Fragan var inte om du visste bättre än mig,men om du tror att du vet bättre än läkarna.
    Det är inget som är allmänt bestämt att mammor med rädsla ska bli igångssatta. Kan du inte visa statistiken och de forskningar som påvisar att det är bättre att bli igångssatt än att föda normalt, med rädsla? Det skulle vara intressant att se bara....
  • Discodivan

förstår inte riktigt hur igångsättning ska minska rädslan,igångsättning gör allt mer intensivt och kraftigare,och riskerar att barnet blir stressat - borde ju göra dig mer orolig i såfall

• Discodivan

jag har fått utskällning av en läkare efter förlossningen för att jag tvingade mig till en igångsättning

• siamusen
    Familytime skrev 2008-03-28 20:25:14 följande:
    Det är inget som är allmänt bestämt att mammor med rädsla ska bli igångssatta. Kan du inte visa statistiken och de forskningar som påvisar att det är bättre att bli igångssatt än att föda normalt, med rädsla? Det skulle vara intressant att se bara....
    Jag har ingen statisktik pa det.Däremot finns det statistik hos socialstyrelsen om râdsla om kejsarsnitt.

Tror du läkarna tycker att det är bättre att sätta igang vissa patienter bara för att de inte har nagot att göra? Tror du det skiter i vissa patienters säkerhet?

Varför är det sa svart att acceptera deras beslut?

Faktum är att man kan sättas igang pga rädsla. Vad du eller jag tycker om det är oväsentligt.

Läkarna bedömer varje patient individuellt och gör en bedömning därefter.

Det ts ville veta var om det fanns nagon som satts igang.Svaret är att det finns det.
  • siamusen
    Discodivan skrev 2008-03-28 20:27:08 följande:
    förstår inte riktigt hur igångsättning ska minska rädslan,igångsättning gör allt mer intensivt och kraftigare,och riskerar att barnet blir stressat - borde ju göra dig mer orolig i såfall
    Beror ju pa vad man är rädd för iofs.
  • Discodivan

man bordeju vara rädd för smärtan eller att barnet inte ska klara förlossningen

siamusen skrev 2008-03-28 20:30:52 följande:
    Beror ju pa vad man är rädd för iofs.
  • MrsMurphy

Jag måste nog också instämma i detta om att igångsättning inte borde vara det första valet när det gäller någon som är rädd. Det är ju ganska allmänt känt att igångsättningar ofta leder till pinvärkar, sugklockor och akutsnitt så det borde ju snarare vara det sista alternativet. Fundersam

Allt är såååååååå naturligt så...
  • Pelargonen

Här där jag bor är det svårt att få igångsättning pga rädsla, så vitt jag vet i alla fall. Kan du inte prata med din TS?

Personligen har jag förstått det som att en igångsättning relativt ofta betyder längre och mer uttdragna förlossningar. Finns det någon annan väg att gå? Kanske att du får komma in till sjukhuset så fort du börjar få värkar? Kan du ha en doula med dig som stöttar extra?

Inte riktigt svar på din fråga men i alla fall. Att föda barn är underbart, hoppas att du får samma upplevelse!

Svar på tråden Ingen som gjort en igångsättning med FÖRSTA barnet pga. av rädsla?