• Ödet var min väg

Städer som namn

Jag satt och funderade lite... Det finns ju ganska många städer (el liknande) man har som namn på barn... Har bl.a. hört Nevada, Texas, Paris, Valencia, Savannah, Brooklyn...

Har ni fler på lager? Finns säkert många typiska men jag kommer inte på ett enda nu! Och nu vill jag helst inte ha Stockholm eller Göteborg som svar. Ni vet nog vad jag menar.

• Svar på tråden Städer som namn
  • Isprinsessan och grodprinsen

Min son heter Malexander...har fått både positiva och negativa reaktioner. Själv tycker jag att det är superfint.

• angelbaby87

jag tycker Brooklyn var fint.

Malexander var sypercoolt namn och ovanligt är kul med nya namn men finns gammla namn som också är fina själv föredrar jag ovanliga namn eller det kommer dom inte bl isom t.ex saga , nova brooklyn etc. när dom som har de namnen blir stora så lär det vara poppis.

• Storråda

De flesta av dom namnen blir alldeles för konstiga tycker jag. Men Vilhelmina och Dorothea är ganska OK, trots att det är svenska ortnamn också.

• Storråda

Isprinsessan och grodprinsen skrev 2008-04-05 00:09:37 följande:

Min son heter Malexander...har fått både positiva och negativa reaktioner. Själv tycker jag att det är superfint.
    Jag tänker alltid på det där hemska polismordet när jag hör Malexander, så jag skulle aldrig ha tagit det...
  • Kliff

HAr inte läst hela tråden, så jag kanske upprepar någon nu, men: Philadelphia, Sydney, Virginia, Nora, Sofia, Athena...

• Ödet var min väg

Tack vad fina.

Philadelphia på tjej eller kille? Det var fint tycker jag.

• IHateYourFace

Arizona vet ja en liten flicka som heter.

• Åsa

Storråda: "Men Vilhelmina och Dorothea är ganska OK, trots att det är svenska ortnamn också."
    Å andra sidan är de namngivna efter drottning Fredrika Dorotea Vilhelmina. Gränslinjen mellan person- och ortnamn är ju som sagt flytande ibland.

• Headrush
    Lyckoprinsessan skrev 2008-03-28 15:24:30 följande:
    Man kan väl egentligen ta varsomhelst som har betydelse för en. Många tar ju namnet efter att de "tillverkat" barnet på en plats.Varför inte åka till en exotisk ö och göra barn...Mauritius, Barbados, Tobago, Jamaica, Nicobar, Bali, Fiji, Hawaii!
    Hahaha Tänk om vi skulle döpa vår dotter till Trelleborg *fnissar*
  • malin ulrika

Regina.
    Är ett vanligt namn, och också en stad i Kanada.

• Kliff

TS, vad jag vet är Philadelphia ett tjejnamn!

• Storråda
    Åsa skrev 2008-04-06 02:33:49 följande:
    Storråda: "Men Vilhelmina och Dorothea är ganska OK, trots att det är svenska ortnamn också."Å andra sidan är de namngivna efter drottning Fredrika Dorotea Vilhelmina. Gränslinjen mellan person- och ortnamn är ju som sagt flytande ibland.
    Det visste jag! "Galenpannans" drottning var det.
  • astalacasta

I Latinamerika är det ganska vanligt att döpa barn till namnen på geografiska platser. America, Asia, Africa, India, Argentina, Venezuela, Colombia, Trinidad, Kenia har jag stött på som flicknamn.

Och jag har faktiskt också träffat en man som hette Vladivostok en gång, i FÖRNAMN alltså. Spexigt

• Lyckoprinsessan
    A1exandra skrev 2008-04-06 02:39:07 följande:
    Hahaha Tänk om vi skulle döpa vår dotter till Trelleborg *fnissar*
    Ja det var ju en exotisk ö.... ;-D

Men varför inte, kan man heta Ingeborg kan man väl heta Trelleborg....
  • trisha

Belize tycker jag e fint...det är en ö dock

• trisha

nämen fy vad hemskt det finns 626 människor som heter Massachusetts heheh

• Ödet var min väg
    Kliff skrev 2008-04-06 19:26:51 följande:
    TS, vad jag vet är Philadelphia ett tjejnamn!
    Tack

Och tack för andra förslagen

trisha: Var kollade du upp det?
Svar på tråden Städer som namn