• Silverkatten06

    Betalningsanmärkning = svårt att få jpbb?

    Såg precis på TV4-nyheterna ett inslag om betalningsanmärkningar och där sa de att om man har betalningsanmärkningar så kan det vara svårt att få jobb.

    Hur går det ihop? Ingen har nånsin gjort en kreditupplysning på mig när jag sökt jobb. Jag fattar inte. Nån som kan förklara för mig?

  • Svar på tråden Betalningsanmärkning = svårt att få jpbb?
  • Silverkatten06
    piixelslyna skrev 2008-03-29 22:13:15 följande:
    Jag har varit med om flera företag som har gett kreditupplysning.
    Har det då varit jobb där din privata ekonomi varit relevant? Får arbetsgivare verkligen göra det utan vääääldigt goda skäl? Hela grejen låter så konstig tycker jag.
  • piixelslyna
    Silverkatten06 skrev 2008-03-29 22:16:23 följande:
    Har det då varit jobb där din privata ekonomi varit relevant? Får arbetsgivare verkligen göra det utan vääääldigt goda skäl? Hela grejen låter så konstig tycker jag.
    Ja, Det har varit jobb som på någotvis handskas med pengar eller värdesaker. De vill då se till att de inte anställer någon med ekonomiskt trassel.
  • Micke

    De som har en dålig ekonomi med stora skulder är dessutom lättare att muta. En faktor som kan vara intressant i vissa jobb.

  • Atamon

    Numer vet jag inte hur det är med tex ratsit, men tidigare gick det ju att kolla där för vem som helst hur ekonomin är utan att personen som kollades fick reda på det. Numer så är det väl ändrat?
    Dessutom så är det ju bara att ringa till Kronofogden för att få reda på en persons eventuella skulder, de berättar inte för personen som kollas att någon har frågat om deras ekonomi.
    Jag har varit med om flera företag som gjort kreditupplysning

  • Atamon

    LillaLinan skrev 2008-04-03 16:37:49 följande:


    Har inte vart med om...men såklart man inte ska ha ansvar för pengar om man har massa betalningsanmärkningar...???
    Du kan ju ha varit med om det utan att ha blivit upplyst om det?
    Likväl som det finns vanligt folk som kollar upp sina grannars/släktingars skulder, eller kändisar bara av nyfikenhet, eller beställer taxeringskalendern varje år för att se grannars/ anhörigas inkomst så är det inget konstigt att arbetsgivare kollar vilka de anställer. Jag kollar inte inkomster på mina eventuella arbetsgivare innan intervjuer och anställning, men googlar dem och luskar så gott jag kan.

    För min del så får de gärna kolla min ekonomi. När det gäller ansvar för pengar och eventuell betalningsanmärkning så tycker jag att det beror alldeles på hur den uppkommit. Är det genom ekonomisk brottslighet så tycker jag inte att man ska sitta i kassan är det för obetalda CSN lån eller underhåll, så ställer jag mig mer positiv.
  • Silverkatten06
    Svar på #9
    Men om de gör en kreditkoll får man väl hem ett brev från UC?

    Jag har visserligen aldrig haft en betalningsanmärkning, men tycker ändå inte att det är OK att en eventuell arbetsgivare gör en kreditupplysning. Hur mycket vi har i bolån tex har ju inte de med att göra.

    Nåväl, jag tyckte bara att inslaget på TV lät konstigt, de fick det att låta som om det vore generellt svårt att få jobb, inte att det var svårt att få en viss typ av ekonomiska jobb...
Svar på tråden Betalningsanmärkning = svårt att få jpbb?