• Oliviasthlm

röda prickar i ansiktet(bild)

Vår son som är 7 veckor har sedan en vecka haft röda prickar i ansiktet. Kan det vara sk hormonprickar?
    De går ner lite på hals och bröst och mkt i nacken.
    Se bifogad bild enlitg länk eller i mitt galleri.
    Han är inte direkt torr eller så men lite skrovlig om man stryker över utslagen/prickarna.
    Han ammas och har aldrig fått ersättning.

img149.imageshack.us/img149/9747/killedt7.jpg

• Svar på tråden röda prickar i ansiktet(bild)
  • plutten81

era barn som hade komjölksallergi, hade de bara utslag i ansiktet?????

• Cantina

Så såg min son ut när han var lika gammal. Jag provade att smörja emd allt möjligt för jag trodde att det var hormonplitor, men inget hjälpte. Det var inte förrän jag slutade med mjölk i min kost som prickarna (och magontet) försvann. Han var alltså mjölköverkänslig.
    Kan tillägga att det nu, när han är 5½ månad, har vuxit bort av sig självt.

• Cantina

Plutten - nej, han hade ont i magen också. Men enl min BVC-sköterska så kan magontet bero på laktosen och prickarna av komjölken (eller om det var tvärtom??). I alla fall behöver man inte ha både prickar och ont i magen.

• Cantina

Tillägg - och han hade prickar på kinderna, ner på halsen, lite bak i nacken och lite grand på över delen av bröstet...

• plutten81

tack cantina! min dotter verkar ha ont i magen o har jättemycke plitor i ansiktet o ner på öronen, såg även nån på bröstet idag... hormonplitor e väl bara i ansiktet???

• Nikki S

Det ser precis ut som min dotter hade. Bvc-sköterskan sa att det är vad de kallar hormonpricka trots att det inte är hormonprickar. De har kommit på att det är prickar som uppstår när huden utsätts för luft och vind osv och det är bra att de får sådana, hon sa också att det kan vara bra att smörja in de eftersom de blir torra när de försvinner. Mitt tips är att köpa locobase på apoteket och smörja in. Fungerade jätte bra för oss!

• Cantina

Plutten - ingen aning men jag tror att hormonplitor bara sitter i ansiktet, men jag vet inte som sagt.
    Jag fick rådet av BVC att dra ner på mjölken bara för att testa. Jag gjorde det över en helg och det blev lite bättre men jag hade svårt att se sambandet. På tisdagen åt jag pannkakor och på kvällen hade han jätteont i magen så efter det slutade jag helt med mjölkprodukter. Redan samma kväll var han som en ny lite människa utan magont och efter ett par dagar var alla prickar borta utan att jag smort någonting!

• plutten81

tack igen cantina
    jag ger dock min dotter ersättnig o den e ju baserad på komjölk...
    är det någon som vet vad man kan ge för nån ersättning som inte är baserad på komjölk, det måste ju finnas nån??

• HeleneG

Min dotter såg precis så ut också och det gick bort när jag dels smörjde in henne med salva i ansiktet och sedan ansträngde mig och fick bort hennes skorv i hårbotten. Enligt min BVC så hänger det ihop.

• HeleneG

Vanlig salva för ömtålig hy, sådan man kan ha på rumpan också på dem.

Svar på tråden röda prickar i ansiktet(bild)