För oss med SVÅR foglossning
Någon mer med svår foglossning? Tänkte att vi kunde byta erfarenheter, tips och inte minst peppa varandra.
Någon mer med svår foglossning? Tänkte att vi kunde byta erfarenheter, tips och inte minst peppa varandra.
Är nu gravid med första barnet och har så svår foglossning att jag mest är sängliggande. Kan ta några få steg med kryckor och har även en rullstol. Någon mer i denna sits? Jag vill gärna ha tips på hur du/ni löst livet rent praktiskt eftersom jag knappt klarar av att sköta mig själv. Ta sig utanför huset på egen hand är det inte tal om
Usch vad jobbigt att nästan vara sängbunden. Lider verkligen med dig. Vilken vecka är du i?
Nu (är gravid i v 26) har inte jag så svår foglossning som dig, men jag orkar inte göra mycket. Kan gå en liten promenad med sonen (11 måander) eller fixa något här hemma, och sedan kan jag inte göra något mer den dagen. På kvällarna när sonen somnat ligger jag bara i soffan och går bara upp för att gå på toa. Känns drygt. Och sedan tycker jag lite synd om sonen eftersom jag inte orkar gå iväg på aktiviteter med honom.
har vidrig foglossning i perioder, svåraste perioden hittills va när jag va gravid mellan v. 20-28 .. Kunde nätt o jämt skjutsa lillan till dagis, o då ligger dagiset bara 300 meter härifrån Min man stannade hemma o "vabbade" vissa dagar när jag va som sämst ..
Nu har dock bebbis lagt sig på ett annat sätt som känns mkt bättre för fogarna/höfyen, så nu tar jag mig framåt lite lättare .. Får se hur länge det hålle ri sig, vill verkligen inte tebax till "handikapp-stadiet" igen ..
Har inte så mkt tips o råd att ge , visste själv inte vart jag skulle ta vägen .. Men de allmänna råden har du säkert redan fått? Som att ta korta pyttesmå steg, inte vrida på hela kroppen när man vänder sig om o ta ett steg i taget i trappor till ex.
Jo , förresten ! Provat varmvattengympa för gravida ?? Tror att det gjorde min foglossning lite bättre också ..
Puff: Jag är i v.20 nu. Låter som du har det rätt jobbigt ändå. Dessutomhar du ju redan ett barn att ta hand om. Håller med om att det blir drygt att ligga i soffan....
Ansso: Låter som vi upplevt samma sak. tack förtipsen. Ska till sjukgymnast imorgon för att se om jag kan få bassängträning. Sen kommer en arbetsterapeut hem för utprovning av hjälpmedel. Hoppas tillvaron kan bli lite bättre med dem. Hur gjorde du för att stå ut med dagarna? De känns oändliga just nu när man bara kan ligga.
Ansso: Vilken vecka är du i nu?
Jag hade det då jag väntade sonen, var i stort sett så handikappad att jag varken kunde ligga, sitta , stå eller gå i perioder, provade sjukgymnastik, tens, fogbälte mm ingenting fungerade- sen började jag gå på idrottshögskolans massage ca 2ggr per vecka (kostade bara någon 100 lapp per gång) och det gjorde att jag efter någon månad blev helt symtomfri!!!! Kan varmt rekomendera massage. Det kändes 1000ggr värre direkt efter och ibland dagen efter, men sen släppte det i stort sett helt !!!
Känner mig lyckligt lottad när jag läser om er andra. Själv kan jag ta mig runt hemma. Har resårbälte och kryckor vid utomhusutflykter, som att hämta sonen på dagis t.ex. Åker numera bil överallt, känner mig som värsta miljöboven men vad gör man?
Jag är i v. 34 så det är inte såååå lång tid kvar. Jag har varit sjukskriven i 3 veckor, FK har inte hört av sig än. Hur lång tid tog det för er andra att få besked?
estrell: Intressant att du blev så mycket förbättrad av massage. masserade de direkt över fogarna? -låter läskigt
Usch! Låter som TS har det riktigt illa.
Själv går jag med kryckor och bälte. Kan inte sitta/stå/gå längre stunder. Och som någon skrev så känns det hemskt när man har en liten hemma att ta hand om.
Är det någon av er som kommer att bli igångsatt pga foglossningen? Jag skall träffa en läkare på spec. mödravården nu i veckan för att prata igångsättning och vill gärna höra vad ni har för erfarenheter.