Gullet73,
Jag ligger på Universitetssjukhuset i Örebro. Denna gång får jag ligga på gyn.avd, istället för på bb. Det är skönt att "slippa" alla små underbara bäbis-"skrik". det var rätt så påfrestande att höra dem i en månad förra gången.
Det jag får hjälp med är väl framför allt säkerheten. Jag har ett gåbord som jag kan använda kortare bitar. Mina ben viker sig titt som tätt så jag kan inte gå med krykor/rullator längre utan använder gåbordet som trygghet. Jag använder ju rullstolen för det mesta och kan med den ta mig ut till dagrummet och äta där. Jag har en elektrisk säng som gör att jag kan ändra läge ofta.
I övrigt så använder jag väl det som jag hade hemma, duschpall, toaförhöjning, glidlakan.
Sen kan jag gå på bassängträning varje dag om jag vill, har börjat med tre gånger i veckan som start.
I övrigt så äter jag samma mediciner som när jag var hemma.
Att ligga på sjukhus är överjävligt tråkigt men för mig finns det tyvärr inget alternativ. Jag trillade för ofta för att kunna var hemma själv. Man måste ju kunna gå på toa utan att behöva vara livrädd för att bli liggande där hela dagen till mannen kommer hem.
Tips på hjälpmedel från arbetsterapeuten som jag använt hemma är alltså; kryckor, rullator, rullstol, glidmatta, toaförhöjning och duschpall.
Använder även tens väldigt mycket men det hjälper inte smärtmässigt för mig men jag får upp cirkulationen och det är väldigt viktigt tycker jag.
Chilisen och Ansso:
Att man sätter igång beror väl på olika saker och jag kan ju bara prata för egen del.
När jag väntade Felix så kollade man hur pass mogen jag var 35+6, man kunde vispa (antar att det betyder att man är öppen typ en-två cm). Detta gjorde att man kunde sätta igång på ett betydligt lättare sätt. Man väntade till 37+3, man kunde då direkt ta hinnorna. Att man gör igångsättningar på förstföderskor är ovanligt och framförallt innan 38+0. Man brukar inte vara speciellt mogen innan dess och därmed riskerar man en väldigt lång förlossning. För då måste man ju använda tex geler osv. När vi hade de diskussionerna så pratade man om att det inte var osannolikt att det kunde ta typ tre dygn att få igång mig om jag inte skulle varit mogen.Varför man satte/sätterigång mig beror helt enkelt på att smärtans nivå överväger betydelse för barnet att stanna i magen.
Mina barn är normalstora och det är ju ytterligare en anledning till att man väljer att sätta igång tidigare. (Felix 3120g 37+3 och lillebror skattad till 2195g, 33+0).
Jättelångt svar, hoppas att någon orkar läsa.
PS. 21 dagar kvar till man sätter igång mig...JIPPI!!