• Gullet73

För oss med SVÅR foglossning

Äntligen helg!!!! Nu ska jag slippa husarresten maken ska ta mig ut på rullstolspromenad.

Trevlig helg på er

• Gullet73

Jag har precis börjat med akupunktur men det är för tifigtatt utvärdera. har tidigare fått det förbesvär i axlar och dåhardet varit jättebra.

Impreza: Känner igen det där. Tycker det är skitjobbigt att inte kunna sitta mer än korta stunder.Det finns inte så mycket man kan göra när man ligger platt. Till och med halvsitta är jobbigt.

Har varit på vattengympa med specialprogram för mig. Ingen hård träning direkt men skönt att kunna röra sig lite. Dessutomär det nog bra för cirkulationen. Rekommenderas!

• Gullet73

Hur går det för er andra som kämpar? vad gör ni föratt få dagarna att gå? Jag tycker det är svårt att hitta saker som man kan göra i liggande. Eftersom jag ligger typ 10-12 timar om dagen blir såååå tråkigt.

• Gullet73

mama82: Jag köpte ett bälte för 2-300 kr från Gula Rehab. Såldes av min sjukgymnast. Tycker det är ok. Har å andra sidan inte testat något annat. Lycka till

• Gullet73

Wrigsell:

usch vad tufft du har det. Mitt tips är att kolla med kommunens biståndshandläggare. Man kan ju få hemtjänst/personlig assistens om man inte klarar sig. Dessutom kan man få trygghetslarm vilket kanske är bra om du ramlar lätt.

• Gullet73

Jenny: Härliga nyheter! Hoppas hoppas att du blir "befriad" snart

Wrigsell: Skaffa hjälp! Visst hemtjänst får man betala lite för (här är det 84kr/timma)- men det kan det ju vara värt. Man kan få hjälp med personlig omvårdnad, enklare matlagning, matlådor mm. Om man inte kan ta sig ut själv kan man få ledsagning beviljat dvs en person som hjälper en att komma ut tex att uträtta lite ärenden mm. Jag håller med om att det är hemskt att inte komma ut på egen hand utan "sitta i husarrest". Minsta lilla utflykt utanför hemmet lever jag på i flera dagar.

• Gullet73

Hur går det för er här i tråden. Jag håller på att deppa ihop av att jag inte kan komma ut i det fina vädret. Sitter inne och önskar att det ska regna

• Gullet73

Lisabettan: Åh vad avis jag blir! Låter så härligt att kunna komma ut!

Min man har tyvärr jobbat mycket nu - även en hel del på helgerna så just nu tycker jag livet är dötrist.

Någon här som har tips på någon bra arbetsterapeut (helst på norrsidan av stan) . Om ni inte vill skriva i tråden kan ni inboxa mig.

• Gullet73

Jenny: åh vad spännande! är impad av ditt kämpande och du är väl värd din belöning nu! Rapportera gärna hur det gått. Lycka till!!!

• Gullet73

Myzteria: M - det är hemskt att ha det så här. Jag är ocksåhelt beroende av min man. Men jag tycker rullstolhar underlättat enhel del. Att bara komma ut ur huset gör mycket för välmåendet. Sen har jag ringt runt till mina vänner och bjudit hit dem. Det gör också att man får lite annat att tänka på och mår bättre. De får visserligen ta med fika själva och köra runt mig i rullstol men de är ju mina vänner och har inget problem med det. Kram

• Gullet73

Myzteria: jag vet precis hur du känner och jag funderat en hel del innan jag ändrat "stil". Men om det var min man eller någon av mina vänner som var sjuk skulle jag ju inte tveka att hjälpa till.

Jag är van att vara självständig och aldrig tacka ja till hjälp. Men jag insåg snabbt att de här månaderna kommer bli ett helvete om jag bara ska ligga inne och stirra i väggen. Så nu tackar jag ja till alla erbjudanden om hjälp. Och faktum är att när jag väl träffar mina vänner har vi bara kul och jag tänker inte på att jag är "handikappad" De vet ju såväl hur jag är i vanliga fall och behandlar mig som vanligt.

Inte ska du skämmas. Du håller ju på med världens coolaste grej - nämligen bygga en bebis!

Lycka till!

• Gullet73

Bellan: Hej! Har precis samma problem. Plus att det är svårt att känna när man är kissnödig. Ibland känns det som det är kris och sen visar det sig att besöket nästan var onödigt. Jag har mest ont på kvällen så det är verkligen jobbigt att ta sig till toaletten då.

• Gullet73

Jag blir jättesur när det visar sig att jag släpat mig till toaletten helt i onödan...

• Gullet73

Hej alla och välkomna ni somär nya.

Om ni inte gjort det tidigare så kan jag bara tipsa om att ta kontakt med sjukgymnast och få genomgång av hur man ska stå/gå/ligga och vända sig i sängen för att förhindra att det blir värre. Fö kan även arbetsterapeuter hjälpa till med glidlakan i sängen, toalettförhöjning, duschpall, griptång, rullstol och andra hjälpmedel som kan underlätta vardagen. Själv har jag fått en tryckavlastande dyna (som en tempurkudde) till rullstolen som gör att jag kan sitta längre stunder än förut.

• Gullet73

OoCarinoO: Om du inte får hjälp via sjukgymnast på MVC ska du ta kontakt med arbetsterapeut/sjukgymnast i primärvården som har förskrivningsrätt för rullstol. Enklaste sättet är nog att kontakta din vårdecentral eller om det finns primärvårdsrehab. Det är inte läkare som skriver ut den typen av hjälpmedel så strunta i vad han/hon sagt! Jag har haft jättemycket nytta av min rullstol. Lycka till!

• Gullet73

Bellan: Vad skönt för dig att kunna se slutet på graviditeten. Håller tummarna för att du kommer igång snart. Vilken vecka är du i?

• Gullet73

Bellanros och Jesslin: GRATTIS!!!!

Hoppas verkligen att ni blir bättre snabbt! Ni får gärna berätta lite mer om hur förlossningen gick till och hur mycket besvär ni hade av fogarna då.

Johanna: Citodon ska man INTE ta med Alvedon/Panodil (risk för leverskador pga för hög dos paracetamol)

Svar på tråden För oss med SVÅR foglossning